Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

שם האחת שפרה ושם השנית פועה בע

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 1:06 pm אין תגובות

בעיצומו של "פסטיבל הדרת הנשים" הפוקד אותנו בעת האחרונה, העלמת דמויותיהן משלטי החוצות בירושלים ודחיקתן לשולי האוטובוס, מעניין לתת את הדעת למקומן הבולט והמודגש של הנשים במעשה יציאת מצרים.
אכן, אין לכחד: בהרבה מפרקי התנ"ך הנשים הן "נוכחות נפקדות". כמו אנשי הצפרדע אנשי הדממה, "איש לא שמע, איש לא ראה" אותן. הניסיון ל"מחוק" את שמן בולט באותם פרקים שבהם ברור לכל כי האישה – לא האיש – היא המנווטת את המהלכים מאחורי הקלעים. ברגש, בתבונה, בפיקחות וערמומיות. כך במעשה העברת הברכות מיעקב לעשיו (רבקה), כך במעשה כרם נבות היזרעאלי (איזבל ואחאב), וכך במעשה הולדת שמשון, שבו נהג לדבר הרב מרדכי ברויאר ז"ל על "בעלה של אשת מנוח"…
ספר שמות נקרא בפי חז"ל "ספר הגאולה" (ומכאן מקור שמו הלועזי, "אקסודוס"). הוא פותח בפרטים קטנים. נדושים. "ואלה שמות בני ישראל". והנה, הן ברשימת השמות של היורדים למצרים (בראשית מו), ובוודאי ברשימה הקצרה שבראש ספר שמות, כמעט שלא בא זכרה של אישה (דינה ושרח בת אשר, כבר אמרנו?).
לצד זה, בפרקיו הראשונים של הספר, נגלה לעינינו "רנסנס" של העצמה נשית, ששיאו בהכרזת חז"ל שלפיה "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים".
על כן, לא ייפלא שדווקא בפרשה זו, מדגיש הכתוב את שמותיהן של שתי נשים, מיילדות שלכאורה לא נמנו עם האליטה, שכבת העילית:"אשר שם האחת שפרה ושם השנית פועה". ותנו דעתכם: לא נשים אנונימיות, בנות בלי-שֵם כבת פרעה, אלא נשים נקובות שֵם מפורש, דעתניות, חכמות – תרתי משמע, מורדות, שכל אחת מהן קובעת ברכה לעצמה, כאישיות עצמאית ("שם האחת… ושם השנית", ולא סתם "ויאמר למילדות שפרה ופועה").
לצד שפרה ופועה, תופסות גם נשים אחרות מקום מרכזי בתהליך הגאולה: יוכבד, וציפרה, בת פרעה ומרים.
מרים, האחות הגדולה, רואה הכל, וצופה למרחוק. מוזר ככל שיהיה, שמה המפורש נזכר בכל התנ"ך 14 פעמים בלבד, הרבה פחות מאזכור שמם של אהרן ומשה אחיה, שנזכרים בתנ"ך מאות פעמים. היא נסתרת, מתייצבת "מרחוק", נחבאת מעין כל אך עיניה צופיות בכל.
לנוכח זאת, אין זה מפליא שבהופעתה הראשונה של מרים בתורה, כך לפחות לפי מסורת אחת בחז"ל (השונה ממסורת מקבילה שמזהה את המיילדות עם נשים מצריות, "חסידות אומות העולם"), מרים אינה נזכרת בשמה המפורש. היא ניצבת לפנינו בדמותה המסתורית של "פועה", מיילדת שעומדת בעוז נגד גזרת השמד והכיליון של פרעה, גם במחיר סכנת נפש.
בדומה לשאר נשות המקרא, למרים אין מעמד עצמאי. כמעט תמיד היא מופיעה לפנינו כ"אחות של" משה ואהרן, או כ"בת של" עמרם ויוכבד. כאשר היא ניצבת על המשמר, בשפת היאור, אפילו שמה לא נזכר, אלא רק תפקידה כ"אחות של": "ותתצב אחותו מרחוק לדעה מה יעשה לו".
רק בספר במדבר (כו, נט), אנו לומדים לראשונה מפורשות שהיא-היא "האחות הגדולה". אך גם שם, גם במקומות אחרים (ראו במדבר יב, ד; מיכה ו, ד; דברי הימים א, ה, כט), היא ניצבת רק בשוליים, בסוף הרשימה, טפלה לכאורה לשני אחיה: "ושם אשת עמרם יוכבד בת לוי… ותלד לעמרם את אהרן ואת משה ואת מרים אחותם".
כינוי זה, שמבטא את טפלותה לאחרים, דבק בה גם כאשר היא יוצאת מ"אלמוניותה", עוטה על ראשה כתר נביאות, ונוקטת יוזמה, לא רק כצופה פאסיבית, אלא כמנהיגה משוררת ומעוררת השראה, הגוררת אחריה את הנשים כולן: "ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה, ותצאן כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות" (טו, כ), היא נותרת "אחות אהרן".
חכמים כבר עמדו על כך שבעוד ששירת משה מסמלת את שירת איש האמונה הבודד, "אז ישיר משה ובני ישראל… אשירה לה' כי גאה גאה", מקיימת מרים הנביאה דו שיח מתמיד ומשתף עם הסובב אותה. כך, בדו השיח שלה עם בת פרעה בפרשתנו, וכך בשירת הים, שבמהלכה היא מקיימת דו שיח עם הנשים: "ותען להם מרים: שירו לה' כי גאה גאה".
נועז ביותר הוא פירושו של ר' צדוק הכהן מלובלין, שממנו ובו עולה ומשתקפת דמותה האסרטיבית של מרים: "ותען להם" – לא לנשים אמרה כך, דאם כן, 'להן' מיבעי ליה, אלא למשה ולבני ישראל". לפי פירושו, מרים מופיעה כאן לא רק כמנהיגת נשים, אלא כמנהיגת העם כולו, המצווה עליהן: "שירו לה'!", אל תתעלמו מן הנס הגדול.
חכמים (סוטה יב, ע"א; שמות רבה א) הוסיפו דברים רבים בשבח עמידתה האיתנה של מרים, ואופייה, שעמד לה לא רק כנגד גזרות פרעה, אלא גם כנגד אביה, גדול הדור: "פועה – שהופיעה פנים כנגד אביה עמרם, שהיה ראש סנהדרין באותה שעה. כיון שגזר פרעה ואמר: 'כל הבן הילוד היארה תשליכהו', אמר עמרם: ולריק ישראל שוכב את אשתו? מיד הוציא את אשתו יוכבד ופירש את עצמו ממנה, ועמד וגירש את אשתו כשהיא מעוברת ג' חדשים. ועמדו כל ישראל וגירשו נשותיהם. אמרה לו בתו: אבא, גזרתך קשה משל פרעה. פרעה לא גזר אלא על הזכרים, ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקבות? פרעה הרשע, ספק גזרתו קיימת, אבל אתה צדיק וגזרתך מתקיימת. עמד הוא והחזיר את אשתו. עמדו כל ישראל והחזירו נשותיהן. הרי פועה – שהופיעה פנים כנגד אביה".
"בוצין, בוצין – מקטפיה ידע" (ברכות מח, ע"א). בתורתם של חכמים, כאותו בוצין-דלעת, ניכרה גם מרים מראשית גידולה בדעתה ובדעתנותה, בחוכמתה ובתבונתה. לפי מסורת אחת (שמות רבה א, יג), הייתה מרים בת חמש בלבד כאשר התקוממה כנגד העוול של גזרת פרעה: "למילדות העבריות" – רבי שמואל בר נחמן אמר: אישה ובתה, יוכבד ומרים, ולא היו למרים אלא חמש שנים, שאהרן גדול ממשה שלש שנים. והייתה הולכת עם יוכבד ועושה צרכיה. והייתה זריזה שעד שהתינוק קטן, הוא ניכר. "ושם השנית פועה" – שהייתה נופעת [=נושפת] יין בתינוק אחר אִמה, והייתה מפיעה [=מפיחה בו רוח חיים] את התינוק כשהיו אומרים מת, והופיעה את ישראל לא-להים. "פועה", שהופיעה פנים כנגד פרעה וזקפה חוטמה בו. ואמרה לו: אוי לו לאותו האיש, כשיבוא האלוהים להיפרע ממנו! נתמלא עליה חמה להרגה, והייתה אמה מפייסת עליה, אמרה לו: אתה משגיח עליה? תינוקת היא, ואינה יודעת כלום".
נמצאת מרים הנביאה מחייבת את הכל. בעמידה איתנה ורבת גבורה כנגד הרשע והעוול, בעצמאות מחשבתית, ולא פחות מכך בהודאה על הנס וביכולת לומר שירה בעתה.
(שמות תשעב)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

בגדי אחשוורוש החדשים
התבוננותו המיוחדת של משה
למה נועלים קודם את נעל ימין?
מנהיגים שבורחים מאחריות
אביעד הכהן שמות

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס