Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

תשובתו של השֹר הנוכרי

איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה י״ד באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 3, 2020) 8:43 am אין תגובות

"וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים ד', ל) – אין לך דבר גדול מן התשובה: מעשה שהיו רבותינו ברומי רבי אליעזר, ורבי יהושע ורבן גמליאל. וגזרו סנקליטין (=חֶבֵר השרים) של מלך לומר 'מכאן ועד שלושים יום – לא יהיה בכל העולם יהודי!'. והיה סנקליטו של מלך (=אחד משרי המלך) ירא שמים. בא אצל רבן גמליאל וגילה לו את הדבר, והיו רבותינו מצטערים הרבה. דברים רבה ב', כד.
על אף שבדרך הפשט פרשת התשובה שב'ואתחנן' עוסקת בעם ישראל, בחר המדרש להדגים את עצמתה של התשובה דווקא באמצעות סיפורו תשובתו של גוי – אחד משרי רומא, שלאחר שישב במועצת חכמי רומא שגזרה גזירת שמד על כל היהודים, יראת השמים שהיתה בו גרמה לו ל'שנות כיוון' ולפעול למען ישראל. מתוך עיון בהמשך הסיפור ננסה לעמוד על המאפיינים היחודיים של פרשת התשובה – כפי שהם באים לידי ביטוי במדרש:
'אמר להם [לחכמי ישראל] אותו ירא שמים: 'אל תצטערו! מכאן ועד שלשים יום – אלהיהן של יהודים עומד להם!'. בסוף כ"ה ימים, גילה לאשתו את הדבר. אמרה לו: 'והרי שַלְמוּ (=עברו) עשרים וחמשה ימים!'. אמר לה: 'עוד חמשה ימים…'. (דברים רבה, שם).
כל הקורא חלק זה של הסיפור, וודאי שואל את עצמו – מה ראה אותו שר 'לנחם' את חכמי ישראל בקובעו כי וודאי אלהי ישראל יהיה בעזרם? וכי סבר כי לולא נחמתו לא ידעו חכמי ישראל כי ה' יכול להושיעם? והרי סביר להניח כי מהשר הרומאי ציפו חכמי ישראל דווקא לסיוע מוחשי – ולא לשיחת 'חיזוק' רוחנית!
'והיתה אשתו צדקת ממנו, אמרה לו: 'אין לך טבעת [של רעל]?! מוץ אותה, ומות – וסנקליטין נִטַל עליך שלושים ימים אחרים – והגזירה עוברת'. שמע לה, ומץ את טבעתו – ומת [ונתבטלה הגזרה]. שמעו רבותינו, ועלו אצל אשתו – להראות לה פנים [ולנחמה]. אמרו רבותינו: 'חבל לספינה שהלכה לה – ולא נתנה המכס' כלומר: 'הצדיק הזה לא מל' '. (דברים רבה, שם).
חלק זה של הסיפור, אף הוא מעלה תמיהה גדולה. אחרי כל מסירות נפשו, מה ראו חכמינו לומר בפני אשת השר, שחבל שהשר לא יזכה להגיע למקום אליו יכל להגיע בעולם הבא (בלשון המשל: חבל שהספינה עשתה את כל הדרך) בגלל שלא עבר ברית מילה (בלשון המשל: שלא נתנה מראש את המכס – את המס אותו יש לשלם בכדי להכנס ליעד)?
'אמרה להן אשתו: 'יודעת אני מה אתם אומרים, חייכם, לא עברה הספינה עד שנתנה מכס שלה'. מיד נכנסה לתוך הקיטון (=חדר פנימי), והוציאה להן קופסא שהיתה המילה בתוכה, וסמרטוטים מלאים דם נתונים עליה. קראו עליו רבותינו המקרא הזה "נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם – כִּי לֵאלֹקים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה"… מהו 'מאד נעלה'? – זה נתעלה מאד מאברהם!' (דברים רבה, שם).
נראה כי חז"ל בחרו דווקא בסיפור תשובה זה, בכדי להדגים בסיפור אנושי-אישי את המאפיינים של תהליך התשובה הלאומית, אותה מתארת פרשתנו. המצב הראשוני הוא הנפילה הגדולה: "וְהֵפִיץ ה' אֶתְכֶם בָּעַמִּים… וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן" (דברים ד', כז-כח). כנגד הנפילה הגדולה בחרו חז"ל דווקא בדמותו של השר הרומי הנכרי, המצוי בשפל המדרגה האנושית הנמוכה ביותר – שותפות בפורום המחליט להשמיד את עם ה'.
השלב הראשון המופיע בפרשת התשובה, הוא השלב של "וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ" (שם, כט). דווקא בהיות האדם "שָּׁם" – מתוך מאיסתו בתחתית המוסרית אליה התדרדר, נכנס באדם הרצון לשינוי, לדרישת ה' – נכנסת בו 'יראת שמים'. המדרש מלמדנו שתהליך אמיתי של תשובה לא יכול לנבוע אך ורק מנקיפות מצפון מוסריות-אנושיות. ללא 'יראת שמים', ללא בקשת ה' – תמיד ימצא האדם פתח להישאר בחטאו, תוך שהוא מטהר את השרץ בק"נ טעמים.
עם זאת, למרות שיראת השמים של השר הביאה אותו לנסות ולסייע לישראל, בשלב זה נראה ש'שיחת החיזוק' שלו, היא למעשה ניסיון להטיל את האחריות על הצלת ישראל על ה'. בכך מנסה השר להימנע מנטילת אחריות אישית על המאורעות, מתוך תקווה שלא יהא עליו לשלם את המחיר המלא של התשובה. השר עדיין לא הגיע לשלב השני של התשובה – לשלב של "וּמָצָאתָ – כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ" (שם, כט).
תפקידה של אשת השר הוא ללמד את בעלה ש'מציאת ה' ', כרוכה בהבנה שהתשובה אינה רק רגש פנימי של חרטה, היא אינה רק תחושה של 'יראת שמים' וזריקת האחריות כלפי שמיא – אלא הנכונות לשלם את המחיר במלואו, לעיתים אף במחיר של "בְכָל נַפְשֶׁךָ". תשובה אמיתית על חטא המרגלים, איננה העפלה מיידית להר מתוך ניסיון רדוד למחוק את שהיה – אלא מוכנות למות במדבר במשך ארבעים שנה, ורק מתוך כך לזכות מחדש בארץ ישראל. תשובתו של דוד על חטא בת-שבע, אינה מתבטאת ברגש זמני של חרטה על העבר, אלא כרוכה במוכנותו לוותר על המלוכה – כפי שעשה במהלך מרד אבשלום, שכן רק וויתור זה הוא שהשיב לדוד את הזכות למלוך על ישראל.
משמסר השר את נפשו על התשובה, לכאורה היתה ראויה תשובתו להתקבל במלואה. ועדיין, למדנו מדברי החכמים בבית האלמנה כי ב'יראת שמים' וב'מסירות הנפש' אין די בכדי להגיע ממש "עַד ה' אֱלֹהֶיךָ" (שם, ל) – שכן משמעות הגעה זו היא עד ה' אלוקיהם של ישראל. לא במקרה בהמשך פרשת התשובה מודגשת מעלתם ויחודם של ישראל: "כִּי אֵל רַחוּם ה' אֱלֹהֶיךָ… וְלֹא יִשְׁכַּח אֶת בְּרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָהֶם… הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי. אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" (שם, לא-לד).
הנצרות והאיסלם המחישו כי רגשות דתיים עמוקים ('יראת שמים') ומוכנות למסור עליהם את הנפש, אינם מבטיחים כשלעצמם את עלייתו המוסרית של האדם. לעיתים דווקא המעשים הנוראיים ביותר, התרחשו תחת הדגל של מסירות הנפש למען האל. אך משהגיע הנוכרי לשלב השלישי של פרשת התשובה, והכיר בהתגלות ה' דרך עמו, נפתח השער לספינתו, ועל אף שמתחילה נוכרי היה, וזר לאלוקי ישראל – תשובתו הביאה אותו עד למדרגה הגבוהה ביותר, הגבוהה אף ממעלתו של אברהם – ממש "עד ה' אלוקיך".
(ואתחנן תשסז)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

יתרו - ההוכחה שאפשר גם אחרת...
גירושין מוצלחים
פרצוף של תשעה באב
עַד תֹּם כָּל הַדּוֹר
איתן פינקלשטיין

איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה |להציג את כל הפוסטים של איתן פינקלשטיין, דוקטורנט לתנ"ך, המכון הגבוה לתורה


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס