במסכת בבא בתרא (דף יד'/ ב'), מספרת הגמרא מי כתב את ספרי התנ"ך, וכך נאמר שם "משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב". ספרו- כמובן מדבר על חמשת חומשי התורה, לגבי ספר איוב- ישנן דעות שונות בחז"ל מי כתבו, אחת מהן היא שמשה כתבו, ותנא זה הולך ע"פ דעה זו. אך מה שלא ברור, מה הכוונה שמשה כתב את פרשת בלעם, האם אין פרשה זו חלק מחמשת חומשי התורה- ספרו של משה .
הריטב"א (אחד מהראשונים) בחידושיו על הגמרא באמת אומר "במשה שכתב ספרו ופרשת בלעם, נראין דברי האומרים שאין זו פרשת בלעם שכתובה בתורה דההיא הקב"ה כתבה כשאר התורה, אלא פרשה בפני עצמה היא שכתב והאריך בה יותר והיתה מצויה להם". ז"א לשיטתו חוץ ממה שנאמר על בלעם בפרשתנו היו עוד מקורות עליו שכתב אותם משה בנפרד מהתורה וכנראה שנעלמו עד ימינו. רש"י במקום מפרש כך "ופרשת בלעם – נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו". האם רש"י מתכוון שזה מקור אחר כמו הריטב"א? נראה שלא, אלא כוונתו לגבי פרשת בלעם הנמצאת בפרשת בלק, אם כך מה המשמעות שפרשה זו איננה "מצורכי משה ותורתו וסדר מעשיו"? הרי כל דבר שנאמר בתורה נצרך לדורות.
נראה אולי להסביר כך את דברי רש"י, למעשה בכל אירוע שכתוב בתורה מתחילת ספר שמות ועד סוף ספר דברים, היה שותף מישהו מהעם היוצא ממצרים או מהנכנסים לארץ וכמובן שלמשה רבנו הייתה השותפות הגדולה ביותר. הפרשה היחידה, בכל ספרים אלו, שאף אחד מעם ישראל לא היה שותף בה הייתה פרשת ברכות בלעם המופיע בפרשת "בלק". אף אחד מעם ישראל לא היה בעת פנייתו של בלק לבלעם ואף אחד לא ראה אותם מגיעים לגבול מואב כי הרי הם הביטו על עם ישראל מרחוק. במקרה הגבולי ביותר מישהו מעם ישראל ראה מרחוק את עשן הקרבנות והיה בטוח שאיזשהם עובדי אלילים מקטירים שם לאלילם. אף אחד לא היה יכול לדעת על הקללות שהפכו לברכות. למשה נודע כל הסיפור רק ע"י נבואה. כך, התורה העבירה מסר גדול לעם ישראל לדורותיו. כאשר אנחנו חושבים כי מול עינינו מתרחשים כל האירועים המשמעותיים לחיינו, מתברר כי במרחק שאינו נראה לעין מתארגנים עם זר ונביא-גויים להשמיד את ישראל. להפתעת הכל, ה' משנה את כל התכנון והקללה הופכת לברכה והכל נעשה ללא ידיעתנו. לכן הפרשה איננה חלק מסדר אירועי העם היוצא ממצרים ומנסה להיכנס לארץ, אלא פרשה חריגה ומיוחדת שבאה ללמדנו על העזרה האלוקית הגדולה שמלווה אותנו כל רגע גם ללא ידיעתנו כדברי הנביא בהפטרה (מיכה פרק ו') "(ה) עַמִּי זְכָר נָא מַה יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב וּמֶה עָנָה אֹתוֹ בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִן הַשִּׁטִּים עַד הַגִּלְגָּל לְמַעַן דַּעַת צִדְקוֹת ה'" בימים ההם ובזמן הזה.
(בלק תשסג)
מה היא "פרשת בלעם"?
השארת תגובה