הומיאוסטזיס. מקור המילה ביוונית הומו (פירוש "דומה"), סטאסיס (פירושו "מצב"), או מצב איזון הוא תהליך ביולוגי, שבו גוף חי שומר על יציבותו הפנימית כשהוא מתבדל מהסביבה החיצונית. יציבות פנימית זו דרושה בכל אספקט הקשור לחיים. לייצור החי דרוש חום קבוע, רמת מלח ומים קבועה, רמת חומציות קבועה, רמה קבועה של אנרגיה שאגורה בו, רמה קבועה של אותות עצביים שמקורם בגרייה חושית ועוד. ההומאוסטזיס מאופיין על ידי בקרה מתמדת וויסות הפעילות הבלתי פוסקת, המתרחשת תדיר בכל אורגניזם חי
רבים מחולי הסוכרת מגיעים לרופא או לרב לקראת יום כיפור כדי לברר אם הם רשאים לצום, ואם כן- כיצד עליהם לטפל בעצמם במהלך הצום, ובאלו מצבים יש צורך להפסיקו. כבר בגמרא מוזכר המצב של "מי שאחזו בולמוס" (יומא דף פ"ג ע"ב). מצב שפירושו הוא ככל הנראה היפוגליקמיה, ולחולה זה נותנים לאכול מיד מכל אוכל זמין. ככל חולה שנמצא בסכנה הפטור מן הצום. יתירה מכך, השולחן ערוך בהלכות יום כיפור מתיר לחולה לאכול אם "אפשר שיכבד החולי ויסתכן…ואין צריך לומר שמא ימות" (או" סי' תרי"ח, סעי' א'). אלא, יש לבחון ראשית, האם חולה סוכרת במצב יציב אכן מוגדר כחולה. שנית, יש להגדיר בצורה בהירה את פסק השולחן המתיר לאוכל מחשש שיכבד החולי, עד כמה יש להיזהר מפני אפשרות רחוקה של סיכון? במשנה ברורה כתב, שלאו דווקא אם יסתכן, אלא "אפילו…שאומר (הרופא) שאפשר שיכבד החולי" (מ"ב או"ח שם, שם ס"ק ב'). ובביאור הלכה הוסיף: "אפילו הוא לעת עתה חולה שאין בו סכנה, אכן, שמשערים שאם לא יאכל, אפשר שיתגבר עליו המחלה ויוכל להיות שיבוא לידי סכנה" (ביאור הלכה שם בד"ה שצריך). לפי דברים אלו ניתן לכאורה לטעון שהחולה בסוכרת הוא לכל הפחות חולה שאין בו סכנה, והיות והצום עלול להחמיר את מצבו, אל לו לצום. בספר שבת שבתון (סעיף י"ג) הביא הרב יצחק זילברשטיין בשם חמיו, הרב יוסף שלום אלישיב: "יתכן שחולה סוכרת מוגדר ביסודו כאדם בריא, אלא שאם רמת הסוכר תעלה או תרד יכנס אז לסכנה… ולכן, אם הסם בידינו לווסת את רמת הסוכר, יש לעשות כך…אין כאן חולה הזקוק לחיזוק, כי אם בריא שצריך למנעו מהסכנה, ואם ניתן לעשות זאת בחצאי שיעור יש לעשות כך". הרב אלישיב מתייחס אפוא לחולה סוכרת כאל אדם בריא, ומכאן אולי יש להחמיר ולחייבו לצום ביום הכיפורים.
הרב יהושע נויבירט בהתייחסו לשאלה האם מותר לחולה המטופל באינסולין לבדוק את רמת הגלוקוז בדם כמה פעמים ביום? משיב: "מותר לעשות כל הפעולות האלו בשבת (מכיוון שיש לו הגדרה של חולה שיש בו סכנה) ואפילו כמה פעמים…אך ישתדל אם אפשר להדליק המכשיר על ידי שעון שבת או על ידי נכרי או, אם אין זה אפשרי, בשינוי…והסכים עם כל זה הרב שלמה זלמן אויערבך" (נשמת אברהם, חאו"ח, סי' רע"ח, סעיף ד', הערה 60, עמ' רמ"ה). ב
מאמר מפורט מפרי עטו של ד"ר ישראל כץ התייחס למגוון הרחב של המצבים האפשריים בחולי סוכרת. חולים בסוכרת מסוג 2 במצב יציב, תחת דיאטה או טיפול פומי, הם אכן בגדר בריאים וחייבים הם לצום. לעומת זאת חולי סוכרת מסוג 1 וחולי סוכרת מסוג 2 המטופלים באינסולין או טיפול אינטנסיבי בתרופות פומיות להורדת רמת הגלוקוז, מוגדרים כחולה שאין בו סכנה. ועליהם להיוועץ קודם הצום ברופא, האם לבחור בפרוטוקול טיפולי מיוחד, או באכילה בשיעורים. ובמקרים בהם יש צורך בריבוי בדיקות דם יתכן שאף לא לצום כלל ביום הכיפורים (חולי סוכרת ביום כיפור, תחומין, כרך כ"ט, עמ' 362-369).
(פנחס תשעז)
חשיבות האיזון
השארת תגובה