יהודים מתוך הצללים בארץ רדופת היסטוריה
הקהילה היהודית בוורוצלב (Wroclaw) היא אחת הקהילות היהודיות הוותיקות ביותר בפולין ולשעבר בגרמניה. ההיסטוריה של הקהילה מתחילה במאה ה-13 ואכן בבית העלמין היהודי נמצאה מצבה משנת 1205.
עד למלחמת העולם השנייה שם העיר היה ברסלאו, והייתה בה הקהילה השלישית בגודלה בגרמניה עם כ-20.000 יהודים ובתי כנסת רבים. הידוע מכולם היה כנראה "בית הכנסת Neue" אשר היו בו מקומות ישיבה לאלפי איש. ברסלאו הייתה ביתם של רבנים ומלומדים ומשכילים רבים היו בה, ביניהם ישעיה ברלין ואברהם גייגר.
הגירוש והתחייה
הקהילה הגרמנית-יהודית נעלמה מברסלאו כתוצאה מהמלחמה, והוחלפה בפליטים יהודיים חדשים ממזרח אירופה ורוסיה. לאחר המלחמה, העיר סופחה לפולין ושמה השתנה לוורוצלב. העיר נהייתה מקום יישוב ומעבר ליהודים מברית המועצות לשעבר ומשארית יהודי פולין. סך הכול התיישבו בעיר כ-70,000 מהגרים יהודים. מיד לאחר מלחמת העולם השנייה היו בה ארבעה בתי כנסת, מסעדה כשרה, מקווה, תלמוד תורה, בתי דפוס ושני בתי עלמין.
ב-1968 מנהיגה של המפלגה הקומוניסטית הפולנית דאז, גומולקה, גירש עשרות אלפי יהודים מפולין ויותר מ-90% מיהודי פולין נעלמו מהנוף הפולני, וחיי קהילה יהודיים מסודרים הפסיקו להתקיים. אולם, בשנים האחרונות נדמה שהחיים היהודיים והיהודים וצאצאיהם, מתעוררים בפולין ובוורוצלב בפרט.
כיום וורוצלב הופכת לקהילה יהודית פעילה על אדמת פולין, השנייה בגודלה בפולין, לאחר וורשה, עם 320 חברים ועוד יהודים רבים וצאצאיהם בעיר. כ-20-30 חברים מגיעים לתפילה בכל שבת, בחנוכה ופורם הגיעו כ-70 מתפללים, ובימים הנוראים הגיעו יותר מ-100. מתקיימים שיעורים ביהדות וקורסים בעברית, מסורת יהודית ופילוסופיה יהודית. אולם, עדיין חלקם זהירים מלגלות את זהותם.
יהודים ללא ניירות
כידוע לאחר השואה, יהודים רבים עזבו את פולין או את היהדות או הסתירו את יהדותם וזהותם ממשפחתם וסביבתם. היום, במשפחות רבות הסוד יוצא החוצה.
יאצאק קויארה, גילה לאחרונה באקראי שיש לו שורשים יהודיים. הוא לעולם לא שאל על המוצא שלו ואמו לא דברה איתו על כך. באחד הערבים שישבו מול הטלוויזיה וראו על המרקע נושא הקשור ליהודים, אימו אמרה לו: "ומהיכן אתה חושב שיש לך אף כזה כמו של יהודים? גם אתה יהודי!". יאצאק טוען שהוא שב ליהדותו בגלל שהתברר שיש לו שורשים יהודיים, אחרת לא היה מתעניין כלל ביהדות וביהודים.
מארק וויניאש הוא מוזיקאי. אביו פולני ואמו יהודיה על פי מה שמסרה לו. "אמא שלי פחדה מכל דבר", זה סימן מובהק ליהדות בפולין. במשך חייה היא לא עשתה דבר שהוא חריג מהסביבה ולכן היא לא לימדה אותו כלום על יהדות. כאשר אמו נכנסה לבית חולים, היא קראה לו בדחיפות כיון שהיא חששה שהיא עומדת למות וסיפרה לו את אשר הוא כבר ניחש וידע מראש… שהוא יהודי.
מיאנוש נובק שמעתי סיפור שכל יהודי יכול ללמוד ממנו מהי גאווה יהודית. אביו של יאנוש היה ילד קטן בתקופת השואה והוא נשאר לבד, יתום ללא אב ואם ובטראומה עמוקה על מות הוריו. לאחר שאביו גדל, החליט באופן מודע להתרחק מעם ישראל, מתוך פחד וכעס. הוא התחתן עם אישה פולניה והסתיר את היותו יהודי, מעצמו ומסביבתו. לימים נודע ליאנוש שאביו יהודי. הוא החל לשאול שאלות, ללמוד תורה ולשמור מצוות בצעדים איטיים. כעת מבקש יאנוש להתגייר ולהיות יהודי כהלכה. כאשר שאלתיו מדוע הוא רוצה להתגייר, השיב: "זה שאבי עזב את היהדות והתחתן עם אישה לא יהודיה, זה היה ניצחון הנאצים על היהדות. זה שאני מבקש לשוב ולהתגייר ולחזור לעם היהודי, זה יהיה ניצחון עם ישראל על הנאצים".
קשה לתאר עד כמה הגילוי והידיעה שיש לאנשים שורשים יהודים בתוך המשפחה, יוצרת תחושה של שייכות ומחויבות. רוב הצעירים המגלים את שורשיהם היהודיים, לא נשארים אדישים לידיעה. בדרך כלל הגילוי גורם להם רצון ללמוד, לדעת עוד על יהדות ועל עם ישראל ורבים מהם מחליטים לשוב ולחיות כיהודים, כפי שחיו אבותיהם, ובמידת הצורך להתגייר כהלכה. נדמה לי שהדבר מלמד על כנותה של התופעה מתוך חיפוש אמיתי ורצון לשייכות והזדהות.
מעמדם של "זרע ישראל"
יש השואלים מדוע להשיב את הבנים לאב יהודי בפולין לחיק עם ישראל? מדוע לא להסתפק באותם יהודים מלידה? מי מחייב אותנו להיות קשובים ליהודים נדחים ולצאצאי יהודים שעקב "תאונות היסטוריות" נפרדו מעם ישראל אבל מבקשים לשוב ולהיות חלק מהמשפחה?
אולם במקרה של הצעירים בפולין, המצב הוא שונה. ראשית, הוריהם או סביהם, היו חלק מהמשפחה, לעיתים מצד האב ולעיתים מצד האם. שנית, הם עצמם לא מפקפקים ביהדות. בריש גלי ולעיני כל, הם מכריזים כבל עם ועדה, "אני יהודי בפולין". זו אמירה אמיצה ואמיתית שיש להיות קשוב לה ולהתייחס אליה בכובד ראש. תאונות רבות בהיסטוריה היהודית גרמו לאנשים ולמשפחות להתנתק מאילן היוחסין היהודי. לעיתים מרצון אבל בדרך כלל מאונס. מהאינקוויזיציה דרך פרעות ואנטישמיות ועד הקומוניזם והשואה, ניסו להרחיק את היהודים מיהדותם ומאחיהם היהודיים, אולם לא אלמן ישראל והקב"ה בדמות מלאך ההיסטוריה משיב את אחינו לביתם ולמשפחתם.
(בלק תשעט)