אחת המצוות הסוציאליות היותר חשובות שנצטווינו היא שחרור העבדים והחזרת הקרקעות לבעליהן, ללא תמורה, בשנת היובל.
חז"ל (ראש השנה ח', ב') מתארים את פעולת שחרור העבדים והשבת השדות לבעליהן כך: "מראש השנה עד יום הכיפורים לא היו עבדים נפטרים לבתיהן ולא משתעבדין לאדוניהם, אלא אוכלין ושותין ושמחין ועטרותיהן בראשיהן. כיון שהגיע יום הכיפורים תקעו בית דין בשופר, נפטרו עבדים לבתיהן ושדות חוזרות לבעליהן".
את תפקיד השופר בתהליך הזה מתאר הספורנו : "שופר תרועה – לשמחת חירות העבדים והשבת השדות לבעליהם".
האיבר האחראי לקליטת גלי קול השופר היא האוזן. האוזן כוללת מנגנונים המגבירים את תנודות האוויר וממירים אותן לאותות חשמליים, אותן מפרש המוח כקול.
נהוג לאפיין את החוויה הפסיכו-אקוסטית שנוצרת כתוצאה מגירוי של גלי קול, באמצעות תדירותו, עוצמתו, ומשך זמן השמעתו. באופן כללי, יש התאמה ברורה בין התכונות הפיזיקאליות של גל הקול, לבין החוויה הפסיכו-אקוסטית של הצליל, כלומר האופן שבו הצליל נתפש על ידי בני-אדם. קול השופר נתפש בהקשר זה כמרעיד את נימי נשמתו של המאזין, ולכן אין זה פלא שהשופר, המוזכר בתנ"ך שבעים ושניים פעמים, שימש בהקשר לאירועים מכוננים לעם ישראל. במתן תורה: "וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד", בכיבוש הארץ: "כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר יָרִיעוּ כָל הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ", בראש השנה: "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ", בהכתרת המלך: "וּתְקַעְתֶּם בַּשּׁוֹפָר וַאֲמַרְתֶּם יְחִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה". בימינו מריעים בשופרות בעת השבעת נשיא המדינה וביום העצמאות.
השבת האדמות לבעליהן ושחרור העבדים ביובל מהווים אף הם אירועים מכוננים, וראוי שיישמע בהם קול השופר המכריז על כך. חשיבותה המכוננת היא בכך שמצוות היובל מונעת את תופעת הקיטוב הסוציאלי הקיצוני בין מעמדות בעם ישראל. קיטוב זה גרם למהפכות הגדולות באנושות – המהפכה הצרפתית (1789) ומהפכת אוקטובר הרוסית (1917).
עקב תכנון לקוי בתחזיות כלכליות, או עקב מחסור בתזרים מזומנים, נאלץ בעל האדמה למכור את אדמתו – אמצעי הייצור העיקרי באותם הימים, או את עצמו לעבדות. השבת אמצעי הייצור בשנת היובל, מאפשרת לבנים להתחיל מחדש, ולהשתמש באמצעי הייצור ביעילות ובהצלחה, במקום שבו כשל האב. בכך מונעת התורה היווצרות דור שני ושלישי של נתמכי סעד, תופעה שכיחה בחברה קפיטליסטית.
(בהר תשעט)
קול השופר ביובל
השארת תגובה