אם לא מספיק קשה להיות אדם מבוגר בעולם ששייך לצעירים- כבר שנים רבות שרמאים ונוכלים רבים מנצלים את האוכלוסיה הבודדה והמוחלשת הזו, ועושקים את כספם בשיטות פליליות ממש, מבלי לתת את הדין על כך. האם סוף סוף מישהו בהנהגה וברשויות האכיפה התעורר?
הקטע הבא אינו לבעלי לב חלש. "לפני כשנה נחרדתי לגלות שחברות שונות פנו לאמי ומכרו לה מוצרים שונים. הם לקחו את מספר כרטיס האשראי שלה וחילקו תשלומים רבים. נדהמתי לגלות זאת. העניין קרה בסמוך למקרה נוסף בו אמי הלכה לכספומט להוציא 5,000 ש"ח לאיש שאמר לה שהיא חייבת לו כסף. לאחר שגיליתי זאת, בכאב לב גדול, ביטלתי לאמא את הויזה וכן יצרנו חשבון משותף. כמובן, ברור לנו מצבה העדין. החברות הנאלחות לא השיבו את הכספים. אך בזה הסיפור אינו נגמר. לפני כחודשיים פנו אליה נציגים מחברה מסוימת. נציגה בשם מ' הציגה עצמה ואמרה שאמי חייבת להם 2,000 ש"ח וששליח יגיע לקחת צ'ק. ואכן, שליח הגיע ולקח צ'ק על סך 2,000 ש"ח (לדעתי זה אותו הבחור שלקח ממנה לפני כשנה 5,000 ש"ח במזומן). בצער רב נאלצתי לקחת את פנקס הצ'קים היחיד שהיה ברשותה של אמי על מנת שלא תמשיך לתת צ'קים". זה לא נגמר כאן. "לפני שבועיים התברר לי לתדהמתי כי שוב התקשרו אליה מאותה חברה ושוב הגיע בחור. הפעם, הוא לקח ממנה 500 ש"ח במזומן כיוון שרק זה מה שהיה לה. אני אובדת עצות. אמי אישה משכילה שעסקה כל חייה בייעוץ לאנשים אחרים. היא מתגוררת בגפה, יש לה פנסיה עלובה מאד, ומעבר לכך אין שום נכס. היא חיה בצמצום וכך היה לאורך כל השנים בהן היא גידלה אותנו ופרנסה משפחה שלמה לבדה (ללא בעל). ברור לי שהבחור הנוכל ישוב אל אמא ואני חוששת לה. אין לי מושג מה הוא יכול לעשות… אולי הוא גם אלים".
הפניה הזו הגיע אל יקותיאל משי, יועץ לסגן שר הפנים, והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל עיתונאי לשעבר, שבמהלך עבודתו נדהם מכמות הפניות שקיבל מקשישים שרומו ונוצלו, החליט לפעול למניעת המקרים הבאים, ופתח בקמפיין "שומרים על הכסף של גיל הזהב", במטרה להגביר את המודעות לתופעת עוקץ הקשישים כך שהצעירים שסובבים אותם יהיו עם יד על הדופק, והמבוגרים עצמם ידעו כיצד להיזהר מהעברת כספים בנסיבות שקריות.
"קיבלתי מבת מודאגת תדפיס של כרטיס אשראי; חברות טלמרקטינג עם חיובים של אלפי שקלים. אלו אנשים שלחלקם הגדול אין כסף לתרופות ולחשמל, ומשתמשים בכספי הביטוח הלאומי לכסות את החובות"
גיל הזהב
דרכים מגוונות יש לניצול קשישים. שיטת העוקץ הנפוצה, שעלתה לאחרונה לכותרות ושייכת לחברות הטלמרקטינג- היא בין האכזריות שבהן. לא מדובר בנוכל חסר לב אחד, אלא בעובדים רבים שגוזלים את כספם של הקשישים ומשדלים אותם, אף באיומים, למסור את פרטי האשראי שלהם, מבלי להניד עפעף. לעתים תכופות מדי, עובדי חברות טלמרקטינג מטלפנים לקשישים ומספרים להם שהם זכו בהגרלה- שהם מעולם לא השתתפו בה, ומגיע להם פרס, ללא עלות, מלבד דמי המשלוח. לאחר מסירת פרטי האשראי חשבון הבנק יגלה שמדובר בהתחייבות ארוכת טווח לתשלומים שכל אחד מהם סוחב 3 אפסים מאחוריו. חבילות מתנה, דוגמת מצעים ומוצרי חשמל פשוטים, שמעולם לא הוזמנו על ידם, שמגיעות לסכומים של עשרות ומאות אלפים. שיטה נוספת, שמגיעה גם היא לסכומים בלתי נתפסים, היא טלפנים שמתקשרים ומודיעים שרשום להם שהקשיש/ה חבר/ת מועדון (מה שלא נכון) וכדי להתנתק ולהפסיק לשלם חברות עליהם לשלם כסף, ואם לא ישלמו את דמי החבר יפתחו נגדם תיק בהוצאה לפועל. בנוסף, יש מקרים של התחזות- לנציגים מקופת החולים, עובדי ביטוח לאומי, חברת חשמל וטכנאי גז, שמשיגים את מספר כרטיס האשראי או נכנסים לבית בחזות השקרית ושודדים את הקשיש. לא כל העוקצים מתבצעים על ידי פושעים חסרי שבב מצפון, בהונאה ובמרמה. רבים מאנשי המקצוע שמגיעים לתקן תקלות בבתים של מבוגרים- מרגישים בנוח להעלות מחירים ולהמציא תקלות, בגלל חסרות הישע שלהם. גם נציגי חברות הסלולר לא מתביישים למכור לקשישים מכשירים מתקדמים שאין להם בהם צורך ונותנים להם, לדוגמא, טאבלט ללא עלות, אך מחייבים אותם עליו מדי חודש.
"האמון של הקשישים באנשים יותר גדול, קל יותר לעבוד אליהם", אומר משי. "אנשים מבוגרים פנו אלי בשלל סיפורים- רימו אותם, ולקחו מהם במשך הרבה זמן הרבה כספים. חלקם מתביישים אפילו להתלונן או לספר למשפחה. לפעמים הילדים גילו ופנו אלי. זה ממש בהיקפים גדולים. המטרה של קמפיין "שומרים על הכסף של גיל הזהב" היא להזהיר את המבוגרים מפני התופעות, להראות להם איך זה נראה, ולצעירים, שלכל אחד מהם יש הורים מבוגרים, סבתא זקנה, שכן, דודה- להגביר את המודעות, שהצעירים יחיו יותר את האנשים המבוגרים בסביבתם ויראו שלא מפילים אותם בפח".
אל תשליכני
משי נותן המלצות שיסייעו במניעת קורבנות הונאה נוספים- כי להשיב את הכסף לאחר העוקץ, ולהעניש את העבריינים- יהיה קשה. "הצעירים צריכים לעקוב אחר החשבונות של הסביבה המבוגרת שלהם, כרטיסי האשראי, הסלולרי. אנשים גילו שההורים שלהם שילמו על מכשירים שהם לא קנו מעולם, ועל כל מיני חבילות גלישה ענקיות שאין להם מה לעשות איתן, כל מיני שירותים. צריך לעקוב, לשבת עם אבא ואמא המבוגרים ולעבור איתם על הכללים- לא לענות לטלפון, לא להשתמש בכרטיס אשראי, וכמובן לעקוב אחרי כרטיס האשראי. אם מתקשרים למכור משהו- פשוט להגיד "לא, תודה" ולנתק את הטלפון, אחרי זה קשה להוכיח שהרכישה לא נעשתה מרצון. זה פשוט אבסורד, קיבלתי מבת מודאגת שפנתה אלי תדפיס של כרטיס אשראי; חברות הטלמרקטינג קניה טובה וצרכנות נבונה עם חיובים של 1,000 ₪, 2,000 ₪, 5,000 ₪ כמה קניות מאותה חברה, ב- 36 תשלומים עד אין סוף. אלו אנשים שלחלקם הגדול אין כסף לתרופות ולחשמל, ומשתמשים בכספי הביטוח הלאומי לכסות את החובות ומתביישים להגיד לילדים שעבדו עליהם. לצעירים שבינינו- שבו עם ההורים שלכם. תבדקו. תשאלו מה קניתם, האם יש חברה שמציעה לכם דברים, האם רימו אתכם, האם יש משהו בתשלומים שאתם משלמים. תבקשו לראות את כל החשבונות, כי, לדוגמא, יש קשישים נזקקים שיכולים לקבל הנחות מחברת חשמל. פשוט לעקוב, להיות יותר מעורבים בחיי המבוגרים בישראל. אני ממליץ תמיד לא לפתוח את הדלת לאנשים שלא מכירים. להרבה קשישים יש לחצן מצוקה- תלחצו עליו, זה יעבוד ברקע, או טלפון פתוח עם מישהו. לרוב כשאדם שומע שיש תקשורת הוא לא ייכנס לבית. חלק מההונאות מתבצעות גם על ידי אנשי מקצוע שבאים לתקן דברים ולכן חשוב שתמיד יהיה נוכח בן משפחה".
"לא נפקיר את האזרחים הוותיקים והקשישים, נילחם בנוכלים העושקים את כספם. אפגש בהקדם עם ראשי הבנקים וחברות האשראי, ואדרוש מהם ביטול מידי של עסקאות ההונאה המפוקפקות"
עד שהנושא עלה לכותרות לא היה לקשישים כל פתרון- לא להחזרת הכסף הגנוב ולא לענישת הפושעים. יקותיאל יזם הצעת חוק במושב הכנסת האחרון, דרך הח"כ מלכיאלי (ש"ס) ואחרים, שמבקשת החמרה בעונש של פגיעה כלכלית בקשישים- עד למאסר בפועל. משי מתאר בכאב: "זו לא רק פגיעה כלכלית, זו גם פגיעה נפשית ובריאותית. יש אנשים שממש מתדרדרים בריאותית. הייתה גם מישהי שלפני שנתיים חטפה שבץ בגלל שנפלה קורבן לעוקץ". במקביל, התהודה התקשורתית עשתה את שלה. פורסם כי צוות מיוחד של המשטרה ביחידת ההונאה במחוז מרכז ירכז את הטיפול בעושק הקשישים על ידי חברות הטלמרקטינג, יחד עם רשות המיסים, נציגי חברות האשראי, הרשות להגנת הצרכן והפרקליטות. בנוסף, בשבוע החולף הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס של יותר מחמישה מיליון שקלים על חברת טלמרקטינג שניצלה קשישים באמתלה שהם "בעלי חוב".
ועוד, בשבוע שעבר הודיעה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, כי היא תקצה 15 מיליון ₪ לתכנית לאומית למיגור תופעת עוקץ האזרחים הוותיקים, ומסרה ל"שבתון": "לא נפקיר את האזרחים הוותיקים והקשישים, נילחם בנוכלים המנצלים ועושקים את כספם. זה מאבק חשוב שמחייב הירתמות לאומית כוללת של המדינה ושל המגזר העסקי. אפגש בהקדם עם ראשי הבנקים וחברות האשראי, ואדרוש מהם ביטול מידי של עסקאות ההונאה המפוקפקות. אנו נספק מענה מידי לקרבנות. רק ככה נשים לזה סוף. בראשית המושב אקדם הצעת חוק ממשלתית שתיתן מענה כולל לתופעה תוביל למיגורה ותגן על דור מייסדי המדינה".
התכנית למיגור הונאות השיווק כנגד אזרחים ותיקים תתבסס על הגברת הענישה- החמרת הענישה והקנסות שיינתנו לחברות שיונו אזרחים ותיקים, הקמת מוקד טלפוני שיספק לאזרחים הוותיקים מענה באשר לזכויות, לנהלים ולדרכי ההתמודדות, וכן יטפל בתלונות מול החברה שהונתה אותם, מול חברות האשראי, הבנקים, וכו'. בנוסף, יינתן ייעוץ משפטי לאזרחים הוותיקים שנפגעו ואף סיוע משפטי לטיפול בתובענות פרטיות של האזרחים הוותיקים למול החברות והגופים שהונו אותם. עוד, יפותחו כלים דיגיטליים להתמודדות עם תופעת העוקץ הטלפוני, כדוגמת מאגר "אל תתקשרו אליי", שהמשרד לשוויון חברתי מקדם יחד עם משרד הכלכלה והרשות הלאומית להגנת הצרכן בימים אלו, אליו יוכלו להצטרף מי שאינם מעוניינים בשיחות שיווקיות וייאסר לטלפן אליהם למטרה זו. המשרד יקדם קמפיין הסברה שיגביר את הערנות הציבורית לתופעה ויסייע בזיהוי מעשי ההונאה וההתמודדות איתם, וירתום את החברות הפיננסיות למאבק משותף בתופעת העוקץ הטלפוני.
ולנו, כבעלי אהובים מבוגרים ויותר מזה, כחברה- נותר לסייע למבוגרים שבתוכנו ככל האפשר, לשמור על ביטחונם, להפיג את בדידותם, לחנך את דור ההמשך ל"והדרת פני זקן" ולקוות שהתופעה הזו תחלוף כלא הייתה.