ליאת שוקרון (עורכת המגזין בשבתון)6:09 pmאין תגובות
מזה כבר כמה מאות שדגל שמחת תורה מוחזק בידי ילדים יהודים בחגיגות שמחת תורה. דגל הנייר, שהפך לניילון, והיו שאפילו הניחו בקודקוד מקלו תפוח אדום כסמל לישראל שקיבלו את התורה, שינה את מראהו במרוצת השנים.
אבולוציית הציורים והפסוקים שבו תגיש לחדי העין פיסה מן התפיסה התרבותית, מאורעות ההיסטוריה והערכים של אותה תקופה.
ב'גדול', על הסיבה לנשיאת הדגלים כתב ר' יצחק ליפיעץ משעדליץ בספר מטעמים (1889): "וטעם הדגלים להראות כמו בתכסיסי מלחמה נושאין דגלים לסימן המלחמה, כל מחנה ומחנה נושא דגל שלו, ואנו מראים בזה שהדגלים שלנו ותכסיסי מלחמה שלנו הוא התורה מלומדי מלחמתה של תורה 'ודגלו עלי אהבה' (שי השירים ב',ד')".
היהודים באירופה, החל משנת 1726, החלו לצעוד עם דגלים בשמחת תורה בדומה לחיילים ולחברי הגילדות.
כיום, כשבמעגלי הרוקדים רואים פחות ופחות דגלים בידי הפעוטות, נעים להיזכר במה שהיה פעם חלק בלתי נפרד מהשמחה:
ליתוגרפיה על קרטון, ישראל שנות ה-40 של המאה ה-20, אריה רייכמן. דגל נדיר זה מאפיין את החזון הציוני
ליתוגרפיה על קרטון, ישראל, שנות ה-40 של המאה ה-20 ציור: צבי לבני, אוסף אריה רייכמן – רכיבי הדגל שואבים השראה מהמסורת היהודית ומההווי התרבותי הארץ-ישראלי
דפוס על קרטון, ישראל 1958, אוסף אריה רייכמן, תל-אביב. חיבור סמלי הטקס הדתי של ההקפות בבית הכנסת עם סמלי ריבונות ישראלית-לאומית מייצר תחושת אחווה ושותפות על רקע אירועי הזמןדפוס על קרטון, ישראל שנות ה-50 של המאה ה-20 אוסף ד"ר חיים גרוסמן, תל-אביב
110 – דפוס על קרטון, ישראל, סוף שנות ה-60 של המאה ה-20, אוסף דוד טרטקובר, תל-אביב. דגל צבעוני יוצא דופן המשקף באמצעים ציוריים את רוח הימים שלאחר מלחמת ששת הימים. על רקע דגם הר סיני באים לידי ביטוי גילויי העוצמה הצבאית לצד מאפיינים מסורתיים של שמחת תורה
דפוס על קרטון, ישראל, שנות ה-70 של המאה ה-20 אוסף אריה רייכמן, תל-אביב. עיצוב הדגל נעשה עפ"י ציור של הנריק הכקופף המדגיש את צמידותם של נושאי ספרי התורה לארון הקודש
כל תמונות הדגלים באדיבות מוז"א, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב (ביתן היודאיקה והפולקלור). צילום:ליאוניד פדרול