עוד לא יבשה הדיו מהסערה התקשורתית על דברים שאמר הרב יגאל לוינשטיין מהמכינה בעלי, וכבר נחתה עלינו הסערה בעקבות 'הגיגיו' של אחד, יוסי קליין, מ'העיתון לאנשים חושבים' 'הארץ', הרואה בנו ה'סרוגים' מסוכנים מהחיזבאללה ושאר התבטאויות שהנייר, לו שאלנו אותו, היה מתבייש להכילו, לכן לא נחזור עליהן.
אצל ח.נ. ביאליק, קראתי השבוע כמה שורות שנראות לי מתאימות ככפפה ליד ליוסי קליין ולחבריו:
"בחורבת לבבכם המזוזה נפסלה
על כן שם השדים יכרכרו יהימו,
וכת הליצנים, בני ריק ובטלה
שם עושים הילולים וסערה יקימו".
אז כמו כל דבר, השאלה היא איך לוקחים את הדברים. אפשר (ואולי עדיף?) לא להתייחס אליהם (אז מה אם מישהו, אפילו שהוא עיתונאי כתב ככה), אפשר להתעצבן עליו ועל עיתונו ('סרוג' שמשלם על מנוי לעיתון 'הארץ' מממן את משכורותו של קליין כמו גם של 'אוהבי ישראל' אחרים שם כגדעון לוי ודומיהם), אפשר ל'החזיר לו' בשלל 'מחמאות', אפשר לקיים דיון עד כמה עקרון 'חופש הביטוי' גובר על איסור נאצה והסתה, ועוד אפשרויות. מן הצד השני, חצי הכוס המלאה, אפשר גם להתבשם מדברי ההלל שקיבלה הציונות הדתית כתגובת נגד למאמר הזה מגורמים פוליטיים מהמרכז וימינה. מי שירצה יוכל למצוא גם נחמה פורתא אולי גם מההרגשה שהנה אנחנו, חרף כל המחלוקות הפנימיות במגזר, חזרנו להיות 'משפחת הציונות הדתית' בדגש על 'משפחה'. ככה זה כשאנחנו מותקפים. העדר מתכנס פנימה.
העיתונאי יוסי קליין אולי אינו בודד בעמדותיו, אבל הוא רחוק מאוד מלשקף את המיינסטרים החילוני. איך אני יודע זאת?
מסקר המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017 שנערך ע"י מכון פאנלס פוליטיקס בקרב מדגם של 1,300 אנשים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית עולה כי 78% מהיהודים בישראל סבורים שלציבור הדתי-לאומי תרומה חיובית להצלחתה של ישראל.
נתונים נוספים מהסקר מלמדים כי 64% מהנשאלים שמגדירים את עצמם 'חילונים לחלוטין' אומרים שלדתיים הלאומיים תרומה חיובית להצלחתה של ישראל, כמותם רואים את תרומתו החיובית של הציבור הדתי לאומי 83% מקרב החילונים ה-'קצת מסורתיים', 83% מקרב המסורתיים, 88% מקרב המוגדרים דתיים ליברלים, 96% מקרב הדתיים, ו-85% מקרב החרדים. (כמעט) כל ישראל חברים.
**
עבריינים (לכאורה) בשם (לכאורה) התורה
נבלים ברשות התורה. לטעמי, אין הגדרה קולעת (ומבישה) מזו לזרם הקיצוני, החבורה הירושלמית מבית מדרשו של הרב שמואל אוירבך. נותנים לכם (המדינה הזאת) אפשרות להשתמט משירות בצבא, רק תבואו פעם אחת ללשכת הגיוס – אבל גם זה יותר מדי בשבילכם. 'בשם התורה הקדושה'. אז יוצאים לחסום כבישים. אקשן. למשועממים שבכם. השבוע התברר (שוב), כי האלימות, בשם 'התורה הקדושה' כאילו, היא חלק אינהרנטי בקרב חבורות, ולא רק אזובי הקיר, בקבוצה הקיצונית הזו. 28 מהם נעצרו, לאחר חקירה שנמשכה חצי שנה, בחשד שאיימו והטרידו בטלפונים ובפאקסים מנהלים בחברות מובילות במשק ואת בני משפחותיהם, (והכל מאורגן כמבצע צבאי, רחמנא לצלן), לבל יפרסמו בעיתונות החרדית, אלא בעיתון של הקיצוניים האלה 'הפלס'. בשם 'התורה הקדושה', כביכול. סחיטות, איומים ושאר מרעין בישין. הכל מותר. נכון, בינתיים החשדות הן רק לכאורה, אבל יש לי יותר מהרגשה, שנראה פה כמה כתבי אישום עסיסיים. הפעם, כך אני מעריך, גפני לא יעמוד על רגליו האחוריות כדי לסייע להם מול הפרקליטות. אסתכן לשער שאולי הוא אפילו קצת שמח לאידם. ויש לו סיבות טובות לכך.
**
כבר מדברים על זה
פעם, וזה לא היה מזמן, דיבור על הומוסקסואליזם במגזר הדתי היה בגדר טאבו. כמו שלושת הקופים; לא שמעתי, לא ראיתי, לא ידעתי – אז העניין הזה אינו קיים. לכאורה, כמובן. בשנים האחרונות 'נפל האסימון' (מן הסתם גם הודות לרשתות החברתיות) ולא רק שהנושא הזה אינו טאבו, אלא אף עוסקים בו, ודנים בו. באסרו חג ערך ארגון רבני הקהילות (זרם חרד"לי) יום עיון בנושא הלהט"בים, בהשתתפות כ-200 רבנים, שעסקו בנושאים כמו יחס הקהילה למי שנמנה על קבוצת הלהט"בים, דרכי טיפול בבעיה, תפקידו של רב הקהילה (לקרב, לתמוך), ועוד נושאים חשובים. בדיונים התבטאו גם דרכי טיפול (טיפולי המרה) שיש במגזר שאמצו, וכמובן לא החמיצו ההזדמנות לצאת נגד התאגדויות כ'חברותא' ואחרות. פעילים להט"בים שביקשו להיכנס לכינוס נבלמו בכניסה. גם עיתונאים לא הורשו להיכנס. לא יפה, ובכל זאת, יפה שמדברים.
(שמיני תשעז)
מסערה לסערה
השארת תגובה