הרב דב ביגון – בן 79, ירושלים נשוי + 12 ילדים, והרבה נכדים. ראש ישיבת מכון מאיר ומדרשת מכון אורה, העוסקים בחינוך, לימוד תורה והפצת יהדות ברוחו של הרב קוק, שאליהם מגיעים חוזרים בתשובה רבים
החזרה בתשובה שלך
כשהייתי בן 22 הייתי קיבוצניק במשמר השרון וחיפשתי את עצמי ואת דרכי בחיים. גיליתי שאני יהודי אבל אני בעצם לא יודע מה זו יהדות, זה היה רחוק ממני מאוד. התחלתי לחפש וללמוד מה זו יהדות. בסופו של דבר מצאתי את עצמי יושב ולומד בישיבת מרכז הרב
אהוד ברק
למדנו ביחד באותו קיבוץ, באותה כיתה. בצבא אפילו זכיתי להיות מפקד שלו בקורס קצינים. למרות שאנחנו חלוקים לחלוטין בדעותינו הפוליטיות, מדי פעם אנחנו מדברים על דברים כאלה ואחרים. יש דברים שאנחנו לא מסכימים עליהם, אבל גם אם לא מסכימים צריך לדעת לדבר
מאיפה בא הרעיון להקמת 'מכון מאיר'?
באיזה שהוא שלב אחרי מלחמת יום כיפור באו אלי בבקשה שאלמד אנשים שמחפשים את דרכם ליהדות, כמוני. פתחנו את מכון מאיר על שם מאיר ליפשיץ ה' ייקום דמו שנפל במלחמת יום כיפור. אני חונכתי שכל דבר טוב – אל תשאיר לעצמך, תן גם לאחרים. מגיעים אלינו מכל העולם. יש כאן 4-5 מחלקות של דוברי צרפתית, ספרדית, רוסית, ואנגלית, וגרי צדק, וזה חוץ מישראלים. בלי עין הרע יש כאן ציבור גדול ומגוון
למה באים אליכם?
לכל יהודי יש נשמה, נשמה יהודית. זה השורש של כל אחד מאיתנו. דתי או לא. זה מאוד טבעי שאדם חוזר אל עצמו. אנשים שהם רציניים מחפשים את עצמם ואת דרכם בחיים, ומהר מאוד מגיעים לשורשים. הרי בסך הכל אני יהודי – מאיפה זה מתחיל? זה לא מתחיל ממני ומהסבא שלי, זה מתחיל מעם ישראל, מהכלל. ואז, אם הם קצת יותר מעמיקים הם באים ללמוד מה זה עם ישראל ומה זו התורה והמסורת הזאת, זה טבעי כל כך
חזרה בתשובה – טרנד אופנתי?
הדור שלנו הוא דור די חומרני. לאנשים לא חסר אוכל, יש להם כל טוב. הם מרגישים שהדבר הכי חשוב שחסר להם זה הממד הרוחני והפנימי
מכון מאיר לעומת 'הארה' בהודו?
הרבה חבר'ה מגיעים אלינו מהודו. חבר'ה בהודו מחפשים רוחניות, ושם חלק מהם משתחררים מכל מיני סטיגמות. הרבה פעמים חבר'ה שנוסעים דווקא למקומות כאלה הם פתוחים יותר לעצמם להקשיב ולשמוע, זה מעורר אותם לחפש את הזהות שלהם, והם באים לכאן. אחד התלמידים שהיה בהודו במנזר בודהיסטי סיפר לי שהוא רצה לחוות מה זו חוויה של נזירים בודהיסטים. הנזיר שאל אותו כעבור כמה ימים מהיכן הוא. כשהוא השיב שהוא מישראל, הנזיר אמר לו – 'מה אתה עושה כאן? לך לישראל, שם האמת'. הוא הגיע לכאן, למד, והפך לבן תורה
כמה נושרים בדרך?
מכון מאיר ואורה זו הצלחה חינוכית יוצאת מגדר הרגיל. רוב רובם של אלו שלמדו במכון – אלפים רבים, לא רק שהם אנשים בעלי אמונה ועם יראת שמיים, הם אנשים שתורמים לחברה והם דוגמא במידות שלהם
השונה בין מכון מאיר למכוני התשובה החרדים
המקום הזה הוא מקום של תורת ארץ ישראל. אנחנו רואים במדינת ישראל, בתחיית עם ישראל – ערך קדוש. כל החבר'ה שלנו משרתים או שירתו בצבא, בתפקידים מאוד חשובים. אנחנו רואים בזה ערך מקודש. כל הערך של האדם זו גם השייכות שלו אל הכלל. עם ישראל, מדינת ישראל הם הכלל
עשרות שנות פעילות. כמה החזרת?
אני לא סופר דברים כאלה… המכון קיים 45 שנה. ההשפעה שלו לא נמדדת בסטטיסטיקה בכלל. למרות שאני יכול להגיד שרבבות מושפעים מהמקום הזה, בכל הערוצים. מבחינה לאומית וציבורית למכון יש ערך חשוב מאוד. זה מראה שיש דרך ליהדות בדרך קיומית, דרך של אהבה כמו שהרב קוק אומר. בדור שלנו עכשיו – רק בדרך של אהבה לקרב את האנשים. זה הלוגו שלנו, באהבה ובאמונה