לבני אדם מהוגנים יש מצפן ומצפון פנימי מדויק האומר להם מהו טוב ומהו ישר
במקום שיש בו בני אדם רבים נוכל למצוא, כנראה, מכל הסוגים והמינים. מצדיקים ועד נוכלים, רמאים ושרלטנים. אלו האחרונים יעשו כל דבר כדי לגנוב את דעת הבריות, להונות, למכור אשליות, להוליך שולל, לעשות מניפולציות, ולהשתמש בכל הכוחות העומדים לרשותם כדי לייצר מציאות והבטחות של כזב. זה יכול להיות בכל תחומי החיים – מענייני אמונה ועד דיאטות, מניצול וסחיטה רגשית ועד לפגישה באדם, במשפחתו ובערכיו.
מוכרי האשליות, חלומות השווא והכזבים הללו בקיאים היטב במלאכת השיווק, המכירות ופסיכולוגית ההמונים האנושית. הם לא יבחלו בשום תרגיל כדי לממש את רצונם. כך היא דרכם של נביאי שקר ושרלטנים לסוגיהם.
בדיוק מפני אלו, באה התורה להזהיר: "כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת". האנשים הללו יסנוורו אותך באותות ומופתים, ימכרו לך חלומות שווא וישבשו את השכל הישר, וההיגיון הפשוט שלך.
מהשרלטנים הללו צריך להיזהר כדי לא ליפול בפח אשליות השווא שהם מוכרים ומשווקים: "לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא".
לרשותו של כל אדם עומדים שכלו, הגיונו וערכיו הבסיסיים, ובהם עליו לעשות שימוש נכון. המילים "הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר", הלקוחות מפרשת השבוע, הן הקוד להישמר מפני אותם נוכלים ושרלטנים, וכך הפסוק המלא: "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ".
המילה 'יָּשָׁר' מופיעה מספר פעמים בפרשה. בדרך כלל בהקשר חיובי, אולם פעם אחת היא מופיעה גם בהקשר שלילי של אזהרה: "לֹא תַעֲשׂוּן כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ עֹשִׂים פֹּה הַיּוֹם אִישׁ כָּל הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו". יש ישר של בעיני ה', שהוא ישר חיובי המחובר ומקושר לטוב, ויש ישר שלילי הנובע מגאווה וגבהות לב ומוביל לאנרכיה- 'אִישׁ כָּל הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו'.
על החברה האנושית להישמר ממצב של 'אִישׁ כָּל הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו' שמוביל לאנרכיה חברתית וערכית, ועליה להיצמד לשתי המילים הללו בצורה החיובית שלהן- 'הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר'.
אין צורך במשפטנים שיגדירו מה זה הטוב והישר. לבני אדם מהוגנים יש מצפן ומצפון פנימי מדויק האומר להם מהו טוב ומהו ישר. הבעיה, שלפעמים קולותיהם של השרלטנים גובר על קול הטוב והישר, ומשבש לאנשים את החיישנים הטבעיים והבריאים שלהם.
כדי לעמוד מול שטף המלל שבחלל האוויר והרשתות החברתיות למיניהן, וכל שאר כלי העבודה של חולמי החלומות ומוכרי הכזבים, על החברה ככלל, ועל כל אדם כפרט, להפעיל ביתר שאת את הכוחות הבריאים והטבעיים שבו, כוחות וקולות המורים לו מהו טוב ומהו ישר, ומהי איכות חיים ערכית, הניצבת איתנה מול כל רוחות הכזב ונביאי השקר למיניהם.
(ראה תשפ"א)