היסודות בחלום: שמיים, ארץ, מלאכים, עלייה וירידה, הם המטאפורות הבסיסיות לתיאור ישותו, חייו ושאיפותיו של העם היהודי
תורת ההכרה – אֶפִּיסְטֵמוֹלוֹגְיָה היא ענף של הפילוסופיה המתרכז במהות ובגבולות הידיעה. שאלות מרכזיות בהן היא עוסקת, הן: מהי ידיעה, כיצד היא נרכשת ומהו היחס בין המציאות לידיעה. הבחירה לפרש את חלום יעקב כאירוע אפיסטמולוגי הינה בעצמה עניין פרשני, כפי שנראה להלן.
הז'אנר של סולם המופיע בחלום אינו חדש. הוא מופיע כבר באפוסים המסופוטמיים והאשוריים, סולם במשמעות של שער השמיים או הדרך המגיעה לאל. יש אפילו המוצאים דמיון בינו ובין 'משל המערה' המפורסם של אפלטון.
על אף שהרמב"ם מפרש את החלום כחלום פילוסופי העוסק בנושאי החכמה, לא ניתן להתעלם כי החלום הזה הוא סמלה המובהק של היהדות, סמל הסמלים שלה. זוהי תבנית עמוסה באין ספור רכיבים פילולוגיים 'המכילים' את כל הרעיונות ההיסטוריוסופיים שלנו. הרמזים בו נושאים בחובם את כל השקפת העולם היהודית לדורותיה. העלייה והירידה, השמיים והארץ, הן התנועות הבלתי פוסקות של העם היהודי אל גבולות ההוויה המתוארים בין שמים וארץ.
היו ימים בהם רגלינו היו נטועות חזק בקרקע וליבנו שאף לשמים. היו ימים בהם נחלש היסוד הארצי והיסוד הרוחני קיבל תפקיד מרכזי של תקווה. היו, ויש ימים, בהם העם היהודי הנקרע בין שתי הקצוות הללו, מצא ומוצא את האיזון, את השלב בסולם שבו הוא יכול להרגיש כי הוא עלה למרום אך הוא רואה משם עדיין את הקרקע.
החלום המוחשי של בחיר האבות, ההכרה הפרטית שלו, מכילים בתוכם את האינטגרציה של כל השלבים שעברה האנושות מבריאת העולם ועד לרגע זה. הא-ל ניסה וניסה אך 'נכשל' עד כה, לא נמצא האיש שיהא ראוי לשאת את 'הסגולה', להתפתח ללאום ולהפיץ את האור הגדול. והנה בחירה של אחת מן המשפחות בתבל מתחילה לתת פרי. חלומו של יעקב האיש הפרטי הוא שלב נוסף בהתגשמות 'ברית בין הבתרים' שנכרתה עם סבו. על אף המציאות הקשה שבה הוא שרוי ברגע החלום, רגע נוסף של שפל בחייו הפרטיים, הוא חולם חלום מלא אופטימיות, תקווה, והגשמת יעד.
היסודות בחלום: שמיים, ארץ, מלאכים, עלייה וירידה, הם – הם, המטאפורות הבסיסיות לתיאור ישותו, חייו ושאיפותיו של העם היהודי עד היום הזה. החלום האפיסטמולוגי הפרטי של יעקב, הפך ברבות הימים לאפיסטמולוגיה הלאומית שלנו. אבל החלום כאילו נשתל בתוך ההכרה של כל אחד מאיתנו ומאז הוא מהווה מעין 'מפת דרכים' שעליה אנחנו מוצאים את דרכנו כיחידים וכאומה.
(ויצא תשפ"ב)