לאחר שהגורמים החרד"ליים הנאבקים ברב אליעזר מלמד וקראו להחרים את 'פניני הלכה' שלו, צרפו את שמם של כמה רבנים בולטים בציונות הדתית למאבק נגדו, מבהירים הרבנים יעקב אריאל, חיים דרוקמן, מיכאל הרשקוביץ ובן ציון אלגזלי שהם בכלל לא בסיפור הזה
אז אחרי הבליץ של גורמים חרד"ליים נגד הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר ברכה, שכלל גם קריאה להחרמת ספריו הידועים 'פניני הלכה', והחתמת עשרות רבנים על פעשקווילים נגדו, אט אט מתחילה האמת לצוץ ורבנים ששמם נקשר לכאורה לקריאה להחרים את הרב אליעזר מלמד מבהירים כי לא חתמו על קריאה כזו והם מתנגדים לה.
רשימת הרבנים המסתייגים מדרכם של המאכרים החרד"ליים שמארגנים את המתקפה הזו נגד הרב אליעזר מלמד, כוללת את בכירי רבני הציונות הדתית, שמארגני העצומות דווקא מאוד נהנו לצרף את שמם.
ובכן, העיתונאי יאיר שרקי הביא הקלטה שבה נשמע הרב חיים דרוקמן מגנה את המתקפה על הרב מלמד. "יש כנראה מישהו שיש לו עניין לעשות מזה עסק. אני רואה בזה רדיפה. רודפים אותו. אי אפשר! זו לא דרך בכלל! יש לך ויכוח, יכול להיות שיש ויכוח, גם הלכתי, יש מקום לוויכוח, יש מקום לחילוקי דעות, אבל למה רדיפה?! אז ממילא הכל, כל הסדרה הזו ('פניני הלכה'), שקירבה כל כך הרבה ללימוד הלכה בשמחה, קירבה ומקרבת נוער – במיוחד נוער – גם מבוגרים, גם בישיבות ואנשים מבוגרים יותר לומדים אותה. אז מה? למחוק אותה במחי יד!? נגיד שיש ביקורת על מקורות מסוימים, אפשר להגיד שבעניינים אלה ואלה יש חילוקי דעות, לגיטימי בהחלט, אבל לפי הפירסומים זה לא עניינים אלה ואלה, אלא במין עליהום כללי!"
בתשובה לשאלה מה הרב דרוקמן חושב, שעומד מאחורי ה'עליהום' הזה?", הרב השיב: "אני לא יודע מה עומד, אני לא בוחן כליות ולב. אפילו גם אם זה כל כולו לשם שמים – גם לשם שמים צריך להיות לשם שמים. אני לא בוחן כליות ולב. אני לא רוצה להגיד שאלו שעושים את זה יש להם איזה עניין. אני לא מאשים. אבל זו לא דרך, על ידי החתמת רבנים ופרסום! מה זה? מה הולך כאן? למה לעשות כך?".
גם נשיא ישיבת רמת גן וחתן פרס ישראל הרב יעקב אריאל, ששמו היה חתום על אחת המודעות, הסתייג מהקמפיין נגד רב היישוב הר ברכה, הרב אליעזר מלמד. בשיחה עם תלמידיו נשאל הרב אריאל על עצומת הרבנים שעליה חתם אמר: "המודעות הוצמדו ואין שום קשר אחד לשני, לא על דעתי ולא על דעת אחרים. נכון – יש לנו ביקורת על הרב מלמד אבל לא כתבנו שום דבר אישי ולא נגד הספרים. עשו מישמש לא על דעתנו".
הרב אריאל מעיד כי הרב מלמד הוא "תלמיד חכם גדול, הסברתו נפלאה, אין בעיה בספרים, הבעיה היא בכתיבה בעיתון שמופץ לרבים (בשבע. מ.ז.) ובה לא מובאות כל הדעות כפי שניתן להביא בספר. הרב מלמד יכול לפסוק ותלמידיו יכולים ללכת בדרכו. שיידעו שזה פסקים שלו ולא כלל הפוסקים. סברות יש להעלות בבמות ציבוריות כמו תחומין ואחרים ולא בעיתון הפתוח לכלל הציבור. אני לא פוסל את הספרים שלו, לא את אישיותו".
הרב מיכאל הרשקוביץ, רב היישוב נריה ור"מ בישיבת מרכז הרב, שגם שמו וחתימתו התנוססו על המודעות, הודיע כי מעולם לא חתם על מודעה נגד הרב מלמד. "לצערי הרב טענו שאני חתמתי נגד הרב מלמד, לא היה ולא נברא. זה לא בר הכי ולא שייך. הדבר היחיד שחתמתי זה על מודעה… שראוי שרבנים ישאלו זה את זה, וילמדו זה מזה וכן הלאה כדי שהדברים שהם פוסקים יהיו יותר מתוקנים". הרב הרשקוביץ הדגיש: "זה היה רק עיקרון ולא דיברתי נגד איש. לא חתמתי שום דבר נגד שם, נגד הרב מלמד או מישהו אחר. כל מה שאמרתי זה ראוי שרבנים יתייעצו ביניהם וילמדו זה מזה".
הרב בן ציון אלגאזי, ראש ישיבת רמת גן וראש מכון 'צורבא דרבנן', היה חתום על מכתב שניסח הרב יעקב אריאל בו כתב: "מביעים בזאת את דאגתנו מפני הסטייה מדרכה של פסיקת ההלכה בישראל. לצערנו, אנו נתקלים בתופעה של תלמידי חכמים שלא שמשו כל צרכם, התוקעים את עצמם לדבר הלכה ללא בית אב וללא התייעצות, ואף מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות". במכתב זה לא הוזכר שמו של הרב אליעזר מלמד, אך הגורמים הנלחמים בו יצרו הרושם כאילו יש קשר בין הדברים. הרב אלגאזי נשמע, בקלטת שהגיעה לאתר 'כיפה' מבהיר: "אני לא כתבתי מעולם שום דבר נגד הרב מלמד, חד וחלק. אני כתבתי רק על איך צריכים ללמד את הדור הבא לפסוק הלכה, שהלכה צריכה להיות מבוססת על פוסקים ועל שימושה של תורה". הרב אלגאזי מבהיר: "לא דיברתי על הרב מלמד, לא ראיתי את הפסקים החדשים שלו. אני כ'צורבא מרבנן' צריך להיות אחראי על דרך פסיקת ההלכה. אין לי שום מילה רעה להגיד על הרב מלמד. נקודה".
כידוע, על המכתב שאותו ניסח הרב דב ליאור חתומים בין השאר ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג, הרב אליקים לבנון, הרב מיכה הלוי רבה הראשי של פ"ת, הרב יגאל קמינצקי ורבנים נוספים. הם קראו שלא לעשות שימוש בספריו 'פניני הלכה' של הרב אליעזר מלמד ויצאו גם נגד העובדה שנפגש (בזום) עם גורמים בתנועה הרפורמית.
במכתב שפרסם מנכ"ל ישיבת הר ברכה, יעקב וינברגר, הוא אמר כי ישנם גורמים שמנסים "למחוק" את הרב מלמד והם אלו שיזמו את מכתבי החרם. "בתקופה האחרונה קבוצה של אברכים מכמה כוללים וכמה רבנים הקשורים לישיבת הר המור, פועלים להחתמת רבנים נגד 'פניני הלכה'. את המידע קבלתי מרבנים שונים שפנו אליהם וסרבו לחתום. הם פועלים מתוך רצון 'למחוק' את הרב אליעזר מלמד בשל עמדותיו בנושאים ציבוריים, הקריאה ליחס של כבוד ואהבת ישראל לכל יהודי ובין השאר רפורמים וכן תמיכתו ביוזמות השר כהנא. לכך הם מצרפים מחלוקות לגיטימיות בהלכה על שיטות פסיקה והדרכה המופיעות בספרי פניני הלכה".
וינברגר ציין כי היוזמים החתימו רבנים על בסיס שורות אחדות מספרים ולא על הספר כולו. "אציין שלרב אליעזר מלמד ב"ה תמיכה גדולה במפעל 'פניני הלכה' בכלל ואמון רחב גם ביחס לעמדותיו הציבוריות מגדולי הרבנים, גם אם באופן אישי הם פועלים אחרת".
'שבתון' אינו יכול, כמובן, להישאר אדיש בסוגייה זו, אותה הוא רואה כחלק ממכלול מאמצי זרם הר המור לכפות עמדותיו על הכלל, ובחר להביא בפניכם פוסט קצר שכתב העיתונאי אליישיב רייכנר, עליו אנו חותמים בשתי ידיים. רייכנר:
"מקומם אתכם החרם בהובלת רבני הר המור על הספרים של הרב אליעזר מלמד? קנו עוד ספרי 'פניני הלכה' של הרב מלמד, ותלמדו אותם. תרוויחו כך גם ספרי הלכה נהדרים.
אתם חושבים שהחרם על תרומות דם למד"א, אחרי שכבר הוסר מהטפסים הסעיף הורה 1/2, הוא חרם מיותר שמסכן חיים של חולים? לכו ותתרמו. תרוויחו כך גם מצווה גדולה בתקופה של מחסור חמור בדם.
מפריע לכם הקמפיין של רבנים חרדים וחרד"לים נגד הכשרות של צוהר? לכו לאכול בעסקי מזון ש'צוהר' מעניקה להם כשרות. תרוויחו כך גם תמיכה במערך כשרות שמקדם הגינות ושקיפות, לצד הקפדה מלאה על כללי הכשרות. במקום להשקיע זמן ועצבים במריבות חסרות תועלת עם מחרימים, תוסיפו אור".
וגם הרב יובל שרלו, כתב טקסט שמבהיר מה הוא חושב על העניין:
"יהי חלקי עם הרב אליעזר מלמד הי"ו, ועם הזכויות הגדולות של הפצת התורה, קרוב לשמירת הלכה, פסיקת הלכה בהיקפים עצומים כאלה, ותלמוד תורה בהמון ברבים.
יהי חלקי עם הזכות הגדולה של סדרת פניני הלכה. קשה למצוא חיבור בהיקף כזה ולדור הזה, בעל השלכות עצומות על נאמני הברית עם הקב"ה.
יהי חלקי עם החולקים בהלכה בדרך הראויה, שהללו אוסרים והללו מתירים, הללו מטהרים והללו מטמאים.
יהי חלקי עם העושים אזניהם כאפרכסת, ושומעים את דברי כולם, ומכריעים בכל נושא בהקשרו, כדרכם של תלמידי חכמים המנעימים זה לזה בהלכה.
יהי חלקי עם אלה המסוגלים לקבל את הראוי לקבל ולדחות את הראוי להידחות – לפי דעתם, ולעולם לא לחשוב שכל האמת נמצאת אצלי.
יהי חלקי עם תלמידי החכמים המפרכסים לזה לזה, ומנעימים זה לזה בהלכה, ולומדים ומלמדים את מרחב הדעות כולם, ומתאספים כדי לקדש שם שמיים ולהשרות שכינה בישראל.
עַל יִשְֹרָאֵל וְעַל רַבָּנָן. וְעַל תַּלְמִידֵיהוֹן וְעַל כָּל תַּלְמִידֵי תַלְמִידֵיהוֹן. וְעַל כָּל מַאן דְּעָסְקִין בְּאוֹרַיְתָא. דִּי בְאַתְרָא קַדִּישָׁא הָדֵין וְדִי בְכָל אֲתַר וַאֲתַר. יְהֵא לְהוֹן וּלְכוֹן שְׁלָמָא רַבָּא חִנָּא וְחִסְדָּא וְרַחֲמִין וְחַיִּין אֲרִיכִין וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וּפֻרְקָנָא מִן קֳדָם אֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָּא וְאַרְעָא וְאִמְרוּ אָמֵן".
(תצוה תשפ"ב)