וותרו על התחרות – לא "כמה אנשים היינו", "באיזו שעה סיימנו", ו"איזה מטעמים הכנו". הערב הזה חשוב מכדי לשרוף אותו על תחרות ילדותית עם השכנים
לליל הסדר צריך להתכונן. במשך כמה וכמה שנים הייתי מקיים בקהילתנו באחד הימים שלפני פסח, ערב "עורכי סדרים" שבו הצעתי כמה עצות מעשיות לקיום ליל סדר מוצלח. בכל שנה הופעתי מחדש לראות עשרות רבות של חברים וחברות מבוגרים, שיומיים לפני כניסת החג עוזבים את הניקיונות והסידורים ובאים עם מחברות וכלי כתיבה, להתכונן באופן מעשי לליל הסדר. הרי לפניכם עיקרי הדברים:
שולחן ליל הסדר הוא הפורום הכי הטרוגני בעולם שלנו. בראש ובראשונה בגלל שהוא מאגד אנשים שהמכנה המשותף היחיד שלהם הוא היותם בני משפחה. לא השקפה דומה, לא תחומי העניין, לא מקום המגורים, לא המקצוע ובעצם לא שום דבר בחירי. הדבק היחיד שמחבר אותם הוא סבתא משותפת, עליה השלום בדרך כלל. סביר מאד שחלק ניכר מהנוכחים בקושי נפגשו או דיברו מאז הסדר הקודם ולא במקרה…
שנית, בגלל גיוון הגילאים, רובנו מבלים, עובדים ומתרועעים בעיקר עם בני גילנו (בקירוב של עשור לכאן או לכאן) אך סביב שולחן הסדר יושבים בד"כ שלושה או ארבעה דורות. כמעט בלתי אפשרי ליצור פעילות תרבותית משותפת שתתאים למנעד גילאים כזה. וכדי להתמודד עם האתגר להלן כמה הצעות:
- סעודה מקדימה – אחד המכשולים העיקריים המעיבים על הצלחת הערב הוא הרעב. בי"ד בניסן כבר לא אוכלים חמץ ועדיין לא אוכלים מצות, מה שגורם לרוב הנוכחים להגיע ללילה רעבים וקצרי רוח. אז, אכלו ארוחה משמעותית לפני כניסת החג. אל תסתפקו ב"להאכיל את הילדים". גם מבוגרים נחמדים פחות כשהם רעבים.
- תוכן לפני צורה – השקיעו בתוכן של הערב יותר תשומת לב מאשר בצורה שלו. עיצוב השולחן ותפריט הסעודה מקבלים משמעות מהתוכן הרוחני ולא להיפך.
- סידורי לינה – אירוח בני משפחה רבים ל"פנסיון מלא" זו משימה מורכבת. ובכל זאת, חשוב לגלות רגישות מיוחדת למיקום הלינה של בני המשפחה שאינם נשואים, שעבורם לא פעם מדובר בערב טעון ומורכב. לשכן אותם בחדר עם אחייניהם הקטנים או בסלון חסר פרטיות, בעוד האח הצעיר והנשוי שלהם זוכה לחדר משלו, זה עלבון צורב וחוסר התחשבות לא קטן.
- מחזרו רעיונות, מעטו בחידושים – האמירות הצרובות בי מליל הסדר אצל סבא, הן אלו שהיו נאמרות שוב ושוב, כל שנה. לא החידוש המבריק והגאוני, או דבר התורה שלא שזפתו עין מעולם.
- קצרו במגיד, האריכו בשולחן עורך – מו"ר הרב יהודה ברנדס נוהג להמליץ לא להאריך בדברי תורה, סיפורים או משחקים בזמן ה"מגיד", ולשמור אותם לזמן הסעודה ב"שולחן עורך". כך מרוויחים פעמיים – גם מתחשבים במופרעי הקשב, בילדים ובשאר מי שיושב וסופר כמה עמודים נותרו עד שיגיע האוכל, וגם גורמים לזמן הסעודה להתמלא בתוכן רעיוני משמעותי.
- וותרו על התחרות – לא "כמה אנשים היינו", לא "באיזו שעה סיימנו", וגם לא "איזה מטעמים הכנו". הערב הזה חשוב מכדי לשרוף אותו על תחרות ילדותית עם השכנים.
- כוונו לילדים – מרכז ליל הסדר הוא "והגדת לבנך", ולכן יותר משצריך לקרוא את ההגדה, צריך ליצור סביבה שמאפשרת לילדים להשתתף, לשמוע, לשאול ולהבין. כשהילדים מתעניינים הם מפריעים פחות. וכשהילדים מרוצים, גם ההורים שלהם מרוצים.
- זכרו שלא כולם ילדים – ילדים והוריהם נוטים לשכוח את זה לפעמים, אבל בערך מגיל 12 ועד השלב שבו יש לאדם ילדים משל עצמו, כל הפעילויות המכוונות לילדים נחוות כמשעממות. עודף הפעלות גורם לנוער, לצעירים, וגם לחלק לא קטן מהמבוגרים לאבד עניין.
- שירו – מבוגרים בדרך כלל לא קוראים אותו ספר כמה פעמים ולא צופים באותו סרט שוב ושוב, אך בנוגע לשירים אנחנו מעדיפים בדרך כלל את הישן והמוכר. מוסיקה מוכרת לא משעממת. תורה שלא תהיה שירה, עלולה להימאס ולשעמם.
- כלל זה נקוט בידכם: בקבוצה כה מגוונת, אם הרגשתם מאד בנוח, שהכל מושלם ומתאים ומדויק, שיש לכם מקום מרווח ונעים, סביר מאד שלמישהו אחר מבני המשפחה לא היה מקום, והוא נדחק ולא נראה. אם היה קצת צפוף, וקצת ויתרתם והצטמצמתם, סימן שעשיתם מקום למישהו אחר מבני הבית, וזה אולי יסודו של הלילה הזה, שהרי הפסח נאכל רק בחבורה.
(תזריע תשפ"ב)