במרחב שבין אדם לרעהו המתנהל בעולם הממשי – ערכם של אנשי הטל מתעלה והולך
גם בקשת ״מוריד הטל״ נאמרת בברכת גבורות: ״אתה גיבור לעולם ה׳״. ואף על פי כן – נתייחד הביטוי ״גבורות גשמים״ לגשם בלבד. ההסבר לכך נראה מובן מאליו: ביטויי גבורה רבים מתאימים לגשם. ממטרי עוז היורדים מהשמיים; הקשר בינו ובין ״רוח סערה״ והברד; הנזקים הגדולים שגשם עלול להביא בכנפיו – שיטפונות, מפולות בוץ, טביעות; הברקים והרעמים וכדו׳. כל אלה הם תפאורה המלווה פעמים רבות את ירידת השפע בעוצמה מן השמיים. גם במישורים הפנימיים יותר – גשם הוא גילוי גבורתו של הקב״ה, ובימים שבהם שכינה שורה בישראל במובנה המלא הוא מהווה את הכלי שדרכו ריבונו של עולם מגיב למעשיהם של בני אדם: ״ונתתי מטר ארצכם בעתו, יורה ומלקוש״.
ואילו הטל מביא את ברכתו באופן שונה לחלוטין. מקורו אינו בירידה מן השמיים, אלא בריקוד שבין הלחות באוויר ובין הצומח; השפע שיש בו אינו מופיע בקולות וברקים, כי אם בהסתר ובצנעה; הוא אינו מחולל מהפכות גדולות בעולם – נהרות, שיטפונות, אגמים וכדו׳; בשעה שמאיר היום והעולם מתחמם – הוא נעלם, ״כטל משכים הולך״. ואף על פי כן – חיוניותו גדולה מאוד, והוא חלק בלתי נפרד משמירת המנגנון המיוחד של הקיום. לא זו בלבד, אלא שהוא ממלא את תפקידו המיוחד בתקופות הקשות לצומח, ובעיקר לחקלאות המדבר. וכך נאמר בפרסום בחסות הקרן הלאומית למדע: ״הטל עשוי להיראות כמו כמות זניחה של נוזלים. עם זאת, המחקר שלנו מראה כי במרחבים שבהם גשם הוא עניין לא שכיח ולא צפוי, הוא מהווה חלק בלתי מבוטל ולפעמים אף משמעותי ביותר במאזן המים בצמחי מדבר״.
הרבה ניתן ללמוד ממנו. גם על הצורך ב״אנשי טל״. אלה שמביאים ברכה גדולה לעולם ושפע גדול בדרכו של מוריד הטל. הם מחליפים את העוצמה ברכות, את הקולות הגדולים בדברי חכמים הנאמרים בהשקט, את מהירות הגשם בנחת, את השיטפון הגדול בטיפות קטנות ומתמידות. לא זו בלבד, אלא שהם מבקשים לחולל את השפע לא על ידי הטפת טיפות בעוצמה שמקורן בהן, אלא על ידי התעוררות משותפת בין של מה שמחוץ לאדם ובין של מה שבתוכו, מתוך עצמו, מתוך הטוב שיש בו.
הרשתות החברתיות כמעט שאינן מותירות מרחב לאנשי הטל. נוצרה שם אווירה, בכוונת מכוון, של דיבור המהלך באופן מתמיד בשדה מוקשים, המבקש לבלוט דווקא באכזריות שבו ובהשפלה של השני, בניסיון להשמיע את הקול החזק ביותר והעוצמתי ביותר. אולם במרחב שבין אדם לרעהו המתנהל בעולם הממשי – ערכם של אנשי הטל מתעלה והולך. בין אם מדובר במחנכות ומחנכים, בין אם מדובר ברבנים, בין אם מדובר במשפיעות רוחניות, בין אם מדובר בהורים שהם אנשי טל ועוד ועוד – בתפילת הטל אפשר לכוון שטל אורות ישרור בתוכנו, ובברכת ה׳ ״אהיה כטל לישראל״ נתברך כולנו, ואף נבקש ללכת בדרכיו, ונזכה לשפע של טל.
(פסח תשפ"ב)