לך ללמוד תורה.
לך ללמוד תורה במכינות או בישיבות, עם הסדר לשרות צבאי או בלי הסדר לשרות צבאי, במקומות הנמצאים בפריפרייה או הנמצאים במרכז הארץ, במקומות פתוחים או בעלי קו נוקשה, במקומות בהם יש הרבה שיעורים או הרבה סדרים – ובכל מקום בו תמצא שלבך חפץ. לך ללמוד תורה.
לך ללמוד תורה אף אם כוונתך היא לשרת בהמשך בשייטת, להשביח גדודים, להיות סמל מודיעין או פקיד קישור; לך ללמוד אף אם בכוונתך בהמשך להתקדם בסולם הדרגות בצבא או ללכת לאקדמיה; להתפרנס מעמל כפיך או לעסוק בענייני רוח; להקים משפחה בגיל צעיר או בגיל צעיר קצת פחות; בכל מקרה ובכל תוכנית – הקדם לכל דבר את ההליכה לתלמוד תורה.
תלמוד תורה הוא חיוני משני כיוונים העומדים כל אחד לעצמו. ראשון בהם הוא עולמך האישי והפנימי. אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד. לא ניתן לבנות שיעור קומה רוחני, אישיות תורנית, בעל תודעה אמונית עמוקה ולב רגיש – בלי ללמוד תורה. אין מדובר ברכישת ידע בלבד. המהפך הראשון שעושה לימוד תורה אינו מתחיל בידע. הוא מתחיל בברכת "לעסוק בדברי תורה" או "על דברי תורה" – לאמור: הוא פותח קודם כל בקיבוע יסוד לימוד התורה בדמותו של האדם. אדם שנקשר לתורה עושה בהמשך חייו את כל ענייניו מתוך תורה. הוא לא רק יודע יותר – הוא גם שיפר את מידותיו, גם העמיק את תפילתו, וגם רכש רגישות מיוחדת לענייני הכרת טוב וגמילות חסד.
לימוד התורה הוא חוויה קיצונית מאוד. אנו מסתגרים במקום בו אין אנו עוסקים אלא בתורה בלבד, ושוכחים לפרק זמן בחיים את כל מה שמצוי מחוץ לעולמה של ישיבה. אין זו מציאות של קבע – גם תלמידי החכמים שיצמחו בישיבה, וגם הבחורים שייעדו את חייהם לכיוונים אחרים, ייפתחו לאחר תקופת זמן מסוימת, שאם לא כן לא יוכלו לפעול בעולם. ברם, פתיחות זו תבוא לאחר תקופת זמן אינטנסיבית ועמוקה, בה תחוש מהו עולם רוחני ותורני, בה תלון בעומקה של הלכה, ובה תתמסר למשהו עד תום. דבר דומה תעבור בהמשך דרכך בשרות הצבאי – גם שם אין מדובר במקום נורמלי של גילויי חיים, אלא בשליחות קיצונית מאוד, וכך תמצא את עצמך הולך וגדל בתוך עולם בו סוערות קצוות חזקות, שבמפגשם יבנו בך דמות מלאה ועוצמתית.
כיוון שני המחייב ללכת ללמוד תורה הוא המשימה הלאומית. פרשיות השבוע שאנו קוראים בשבועות האחרונים הן אלה המלמדות אותנו את מטרת הווייתנו כאן. אנו באנו לארץ כדי לממש את הייעוד הגדול של האבות – להקים מחדש את האומה הישראלית בארגון של "גוי גדול", אשר שומר את דרך ד' ועושה צדקה ומשפט, וקורא בשם ד' לכל אומתנו, ולאחר מכן לעולם כולו. הציונות שלנו יונקת מכאן , יחסנו למדינת ישראל יונק מכאן, ותודעת החיים הציבוריים שלנו יונקת מכאן. כדי להגשים ייעוד לאומי זה צריך בראש ובראשונה לרכוש אותו ולחיות אותו. לא זו בלבד אלא אנו זקוקים לכלים גדולים כדי לממש אותו, שהרי בלי כלים גדולים היכולים להכיל את האורות שאנו מבקשים להזריח – לא נצליח. כלים אלה נרכשים בתלמוד תורה ברמה גבוהה, בליבון סוגיות אינטנסיבי כפי שצריך להיעשות במקומות לימוד התורה השונים, ברכישת אידיאליזם פנימי המבקש למממש אותם, ובעוד עניינים רבים הנלמדים במקומות לימוד התורה. גם לבנות תפקיד חשוב בשני הכיוונים דלעיל – אמנם הן עושות זאת בכלים אחרים, אך הן שותפות מלאות בשני הייעודים – האישי והציבורי.
על כן, אל תתחמק מלהיות גדול, ואל תברח לך אל אותה קטנות הנבנית מתוך אמירה כי לא אתה הוא זה המיועד ללימוד תורה. גם אתה, וגם חברך, וגם מי שאינך מכיר, תתקבצו יחד למקום לימוד תורה – ותלמדו על כלות הנפש. לימים תוכל להשקיף על תקופה זו בחייך כמי שקיבעה בך את היסוד לכל, ותוכל לראות כיצד אתה עושה את הדבר הראשוני החשוב ביותר לעולמו של אדם.
(וישלח, תשס"ד)