Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

עדת "בני ישראל" מהודו – יהודים?

הרב אליהו בירנבוים (ראש מכון 'שטראוס עמיאל' להכשרת שליחים, אור תורה סטון) כ״א באייר ה׳תשפ״ב (מאי 22, 2022) 12:50 pm 3 תגובות

קהילת "בני ישראל" מהודו היא שריד של עדה עתיקה, שהייתה מנותקת במשך כאלפיים שנה מיהודי העולם. קשה להכריע באופן מחקרי וברור מתי הגיעו היהודים להודו וכל ההשערות שקיימות מעורפלות ולא מבוססות דיין. יש הסוברים שהם צאצאים של עשרת השבטים האבודים אשר הוגלו על ידי מלך אשור בשנת 722 לפנה"ס. יש המדקדקים יותר בנושא וטוענים ש"בני ישראל" הם צאצאי שבט אשר וזבולון אשר היו יורדי ים ועסקו בבתי בד ובהפקת שמן זית, ואכן אלו היו המקצועות אשר "בני ישראל" עסקו בהם בהודו בתחילת דרכם. אחרים סבורים שהם באו מארצות ערב ותימן לפני כ-1700 שנה. האגדה המוכרת מספרת כי ספינה של גולים מארץ ישראל נטרפה ליד חוף קונקאן, דרומית למומביי. הניצולים, שבעה זוגות של גברים ונשים, קברו את מתיהם בבית קברות במקום אשר הפך בעתיד לבית הקברות של "בני ישראל".

הדיון על מעמדם של עדת בני ישראל, החל בשנת תרע"ד (1914) כאשר רבני בגדאד וירושלים נשאלו על מעמדה של העדה ומסקנתם הייתה לאסור להתחתן איתם: "ואיסורם איסור עולם עד שיבוא הגואל ודין קראים אית להו ואסור להתחתן בהם". וכן, יהודי בגדאד שבאו להודו לא התחתנו עם בני העדה מחשש למעמדם, וכך נהגו גם יהודים תימנים.

מאוחר יותר, כעשור אחרי הקמת המדינה ולאחר שבני העדה עלו לארץ, התעורר פולמוס גדול על כשרותם ומעמדם של בני ישראל, שכלל גם הפגנות של בני הקהילה. הפוסקים שבו לדון על טבעה של העדה ונחלקו הדעות אם כשרים הם לבוא בקהל. הדיון נסוב על השאלה האם יש להכיר בהם כיהודים וכן האם כשרים הם לבוא בקהל או שמא יש להם דין ממזרים. שתי שאלות אלו קשורות בטבורן שכן הקלה בשאלת היהדות מחמירה בשאלת הממזרות והחמרה ביהדותם מקלה על שאלת הממזרות והאפשרות לבוא בקהל. למרות שבתחילת הדיון על מעמדם של בני ישראל לפני כמאתיים שנה לא הכירו בהם כיהודים, בעת הקמת המדינה ועליית אלפים מבני הקהילה מהודו לישראל, רוב הפוסקים הקלו והכשירו את מעמדם היהודי. הדיון ההלכתי הוא מעניין ורחב ואיננו מתייחס לעדה זו בלבד, אלא יש לו השלכות גם על עדות אחרות בעם ישראל כגון הקראים וביתא ישראל.

בשנת 1944 נשאל הרב עוזיאל זצ"ל על מעמדם של בני ישראל וכתב שהם יהודיים ומותרים לבוא בקהל: "היהודים ששם בני ישראל נקרא עליהם הם מגזע זרע קודש של היהדות… ונקראים בשם יהודים" (בתשובה לרב הרצוג בתוך היכל יצחק אבן העזר, א, יג).

גם הרב הרצוג זצ"ל כתב באופן ברור: "התברר לי שהכת בני ישראל מהודו הם מזרע בית ישראל בלי שום ספק, אלא שאחינו הבבלים בהודו היו פורשים מהם על יסוד תשובה שקיבלו מרב מובהק בבגדד, שיש בהם ספק ממזרות…".

הרב אליעזר ולדנברג זצ"ל חלק עליהם: "הכת הזאת בני ישראל היא בבחינת אסופית זה כאלף ושבע מאות שנה בקירוב… וכל מה שנודע על אודותם מיוסד רק ע"פ הגדות בעל פה ועל יסוד השערות בעלמא… על ענין הבני ישראל אסור להתחתן אתם ואיסורם איסור עולם עד שיבוא הגואל… ובתוך זה גם לקרבם ליהדות לחוד והחיתון לחוד ואין ללמוד בכלל אחד מהשני ומה שבזה מותר בזה אסור" (ציץ אליעזר חלק י כה, ג).

הרבנות הראשית הקימה ועדה מיוחדת לדון במעמדם ובשנת תשכ"ב פורסם ספר המסכם את הדיונים והפסיקה בנושא. מסקנת הוועדה הייתה: "לא התעורר ספק לגבי יהדותם של 'בני ישראל', ומתקופה קדומה מוחזקים הם לזרע ישראל. אולם, בשם הינתקותם במשך תקופה ארוכה ממרכזי התורה התעוררו חששות הלכתיים לגבי סדר ודיני הנישואין והגירושין שנהגו בהם". בעקבות הדו"ח קיבלה מועצת הרבנות הראשית החלטה לפיה  "בני ישראל" הם יהודים וניתן לרשום אותם לנישואין.

רוב חברי הועדה אישרו את מעמדם של בני ישראל וחלק מחברי הוועדה הצהירו שהם לא מקבלים את ההחלטה. הרבנים הראשיים הרצוג, עוזיאל, וניסים והרב שמואל רוזובסקי מראשי ישיבת פוניבז', הרב שאול ישראלי חבר בית הדין הרבני הגדול, הרב עובדיה הדאיה חבר בית הדין הרבני הגדול, הרב יהושע מנחם אהרנברג אב"ד תל אביב, הרב שלמה טנא אב"ד תל אביב ורבי בנימין רבינוביץ תאומים והרב שאול ישראלי, התירו את "בני ישראל" לבוא בקהל. לעומתם, הרב קנייבסקי והרב שך, הרב משה שטרנבוך והרב אליעזר ולדנברג סברו שיש לאסור את בני ישראל, כיון שאין לדעת מה טיבם ואף חששו בהם לספק ממזרים: ו"כבר נאסרו על ידי רבותינו גדולי בבל וירושלים לפני כמאה שנה, ופשט איסורם בכל בתי דינין שבא נידון כזה לפניהם באיסור שריר וקיים ובאיסורם הם עומדים".

ברור הדבר שנסיבות היסטוריות, גלויות ורדיפות גרמו לפירוד של קבוצות שונות מהעם היהודי מסביב לעולם החל מלפני 2000 שנה ועד ימנו. למרות הקשיים לברור המצב ופסיקת הלכה, חובה על ראשי העדה והפוסקים בדור של קיבוץ גלויות להשיב את הבנים לחיק מחצבתם ולשוב ולקשור אותם לעם היהודי.

(במדבר תשפ"ב)

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

איך הגיב הפטריארך לכומר שהתגייר?
הגר מאמזונס שאביו יהודי ואמו מוסלמית
האם גר שמאמין גם בה' וגם בישו - נחשב יהודי?
כיצד לגייר אדם בעל זהות יהודית?
בני ישראל גיור גרים הודו הרב אליהו בירנבוים ממזר

הרב אליהו בירנבוים (ראש מכון 'שטראוס עמיאל' להכשרת שליחים, אור תורה סטון) |להציג את כל הפוסטים של הרב אליהו בירנבוים (ראש מכון 'שטראוס עמיאל' להכשרת שליחים, אור תורה סטון)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

3 תגובות

  1. תהילה חן הגב כ׳ באב ה׳תשפ״ב (אוגוסט 17, 2022) בשעה 10:59 am

    הרקע לשאלת יהודי כלכתא לרבניהם היתה ללא ספק השוני הפיזי בינם לבין "בני ישראל" וכן השוני במנהגים ובקיום מצוות מסוימות. במהלך מאות שנים, נותרו "בני ישראל" מבודדים מן הזרם המרכזי ביהדות, עד אשר בשנת 1964 התקבלה החלטה של הרבנות הראשית לישראל, להכיר בהם כיהודים לכל דבר.

    קשה להכריע באופן מחקרי וברור מתי הגיעו היהודים להודו. יש הסוברים שהם צאצאים של עשרת השבטים האבודים אשר הוגלו מבירתם שומרון על ידי מלך אשור בשנת 722 לפסה"נ. הוכחה פורתא לטיעון זה הוא שמם, "בני ישראל", המורה לכאורה על שיוכם לממלכת ישראל דווקא. יש המדקדקים יותר בנושא וטוענים ש"בני ישראל" הם צאצאי שבט אשר וזבולון אשר היו יורדי-ים וכן עסקו בהפקת שמן זית, מקצועות בהם עסקו "בני ישראל" גם בהודו, בתחילת דרכם. לדעות אחרות, יהודי הודו באו מארצות ערב ותימן בתקופת התלמוד. אולם אגדה המוכרת בפי כל באה לעזרתנו וקובעת כי ספינה של גולים מארץ ישראל נטרפה ליד חוף קונקאן, דרומית לבומבי. הניצולים, שבעה זוגות של גברים ונשים, קברו את מתיהם בבית קברות במקום אשר הפך בעתיד לבית הקברות של "בני ישראל" ובתמיכה של בני המקום החלו את חייהם החדשים של אדמת הודו.
    בבית הקברות בנבגאון(NAVGAON) הוא ככל הנראה בית הקברות היהודי העתיק ביותר מחוץ לארץ ישראל. השלט בכניסה לבית הקברות מציין: "בית הקברות העתיק ביותר של 'בני ישראל', בן כ-2000 שנה". כידוע, המסורת ההינדית הרווחת בהודו היא שלא קוברים את הנפטרים אלא שורפים את גופם, ואת האפר זורקים לנהר הגנגס; בכך הם רואים את הדרך הראויה להתאחדות של הגוף והנשמה לאחר הפטירה. לכן, הימצאותו של בית קברות יהודי, הוא ללא ספק הוכחה לחיים יהודים עתיקים במקום. בבית הקברות יש מצבות עתיקות אולם יש גם מעין "קברי אחים" המסומנים באבנים גדולות אשר לפי המסורת שם נקברו האנשים שהיו בספינות שנטרפו ליד החוף.
    כקהילה שחיה בשלום כל השנים בהודו, שמרו על עיקר המצוות, והיו את המנהגים ומסורת בעל פה שהעברנו מדור לדור, ממש כפי שעם ישראל עשה עד לימי המקרא. לאורך כל הדורות, לא איבדו את זהותם כחלק מעם ישראל.
    עצוב שכתבה ב2022 עוסקת בפילוג ולא בחיבור.

  2. דוריה הגב ט׳ בכסלו ה׳תשפ״ג (דצמבר 3, 2022) בשעה 7:23 pm

    אני בת למשפחה מיוצאי בני ישראל. יש מנהגים שהם ממש עתיקים ולא מוכרים לרוב, כמו מנהג ה"מלידה" בו צלחת של ברכות הנהוגות של מזון, עץ, אדמה ובשמים ונהוג כמצווה להביא בעליה לירושלים שמרו מנהג זה לברכה בתוך הקהילה.
    חשוב לי לציין שהשם "בנ ישראל" שנאמר בדורות מאבי, היא להסתיר את מקור היותם יהודים מפני חדירת מוסלמים להודו והם חששו. הסיפור היה שמלכה מוסלמית שמעה כי הם כביכול משבטי ישראל, אז חסה עליהם. הלוואי והאמונה הנטועה בלב תמים וענווה שהחזיקה 2000 שנה שהורי ובני משפחתי אחזו, נוכל להעביר לדורות הבאים.

  3. שלמה הגב ד׳ באלול ה׳תשפ״ג (אוגוסט 21, 2023) בשעה 8:11 am

    האם יש טעם לדון בנושאים אלו, כאשר ברור מראש שרבנים מטעם יכשירו, ואחרים יחששו לצאת נגדם, והכל על כל פנים, לא מבוסס על נימוקים הלכתיים?

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס