אבות ב, ז'
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: מַרְבֶּה בָּשָׂר – מַרְבֶּה רִמָּה. מַרְבֶּה נְכָסִים – מַרְבֶּה דְּאָגָה. מַרְבֶּה נָשִׁים – מַרְבֶּה כְּשָׁפִים. מַרְבֶּה שְׁפָחוֹת – מַרְבֶּה זִמָּה. מַרְבֶּה עֲבָדִים – מַרְבֶּה גָּזֵל. מַרְבֶּה תּוֹרָה – מַרְבֶּה חַיִּים. מַרְבֶּה יְשִׁיבָה – מַרְבֶּה חָכְמָה. מַרְבֶּה עֵצָה – מַרְבֶּה תְּבוּנָה. מַרְבֶּה צְדָקָה – מַרְבֶּה שָׁלוֹם. קָנָה שֵׁם טוֹב, קָנָה לְעַצְמוֹ; קָנָה לוֹ דִּבְרֵי תּוֹרָה, קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא" (אבות ב', ז').
כל כך הרבֶּה יש במשנה ולא תמיד ה"יותר" הוא טוב יותר. שלושה סוגי ריבוי וקניין מוצגים לפנינו ובבסיס כל אחד, גישה לחיים ויעדים להשגה:
ריבוי בשר, נכסים, נשים, שפחות ועבדים – השגת בעלות פיסית וחומרית.
ריבוי תורה וישיבה/לימוד – מיקוד בחקירה אחר חיים ראויים.
ריבוי עצה וצדקה – עיסוק במעורבות חברתית ופעולות קבלה ונתינה.
התר אחר כיבוש ובעלוּת, מזהה בעולם משאב מתכלה ומוגבל והוא נוגס בו ובולעו. סופו, קובע הלל, שייאכל בעצמו ע"י תולעים/חומר, יהפוך עבד לרכושו ויהיה נתון לסכנת השחתה מוסרית. "כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו…" (הרמב"ם, משנה תורה, הלכות עבדים, הלכה ט).
המרבה לימוד, מבקש להבין את יסודות העולם וגלגליו. שכר לימודו: אריכות ימים, איכות חיים והשגת חכמה, אוצרות אשר מהווים מתכון לחיים נכונים ומניחים בפני בעליהם פוטנציאל ומפתח להשפעה ותיקון עולם.
הטיפוס השלישי מתאפיין במבט "חברתי – קהילתי". אדם זה, מזהה בסובביו אתגר ומשאב. גישתו לעולם – צנועה ונדיבה, סקרנית וקשובה. מתוך שהוא מבין שאין הוא בעליה של החכמה ושסביבו אנשי בינה ודעת, הוא פונה לבקש מהם עצה ומתוך שאינו רואה עצמו בעליו הבלעדיים של רכושו, הוא מעניק ממנו לאחיו הנצרכים. גמולו של אדם זה: תבונה – השגה גבוהה יותר של המציאות ושלום – הפחתת אלימות, סבל וכאב בעולם וקידום האנושות לקראת סובלנות והכלה של שונות ומורכבות.
"קָנָה שֵׁם טוֹב, קָנָה לְעַצְמוֹ; קָנָה לוֹ דִּבְרֵי תּוֹרָה, קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא": בעת גיבוש תפישת העולם והצבת היעדים בחיים, ממליץ לנו הלל לבחון מה אנו קונים. בעוד תפוגתם של הרכוש, השם והרושם כרוכה בכיליון הגוף/החומר, תפוגתם של ערכים שמומשו, נצחית ונמשכת גם אל העולם שמעבֶר. בהביננו זאת, נזכר ונכיר באמת: קונה אחד ויחיד ישנו לכל העולמות.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(שלח תשפ"ב)