תיקון גדול יתחולל בחברה הישראלית אם נתחיל להאזין. אם מראיין בתקשורת אכן יבקש לשמוע את התשובה לשאלה ששאל, ולא להנכיח את עצמו
האזינו – זו מילה שאנחנו לא רגילים לנהוג בה. האזינו היא קריאה גדולה להקשיב, והיא עומדת פעמים רבות בסתירה מוחלטת לתנועות הנפשיות היסודיות. בדרך כלל אנו קרואים לפעילות, לעשייה; אנו רואים חשיבות מרובה בהבעת הדעות שלנו, במאבק שאנו מנהלים דרך המילים אותן אנחנו דוברים, בעשייה הפעילה שנועדה להוציא מתוך עולמנו הפנימי את הדברים כלפי חוץ, וכל אלה אינם כוללים בתוכם את ההאזנה. הדברים נכונים בין כאשר אנו עסוקים בעניינים שבין אדם לסביבתו האנושית, אך גם מול הקב"ה: רוב מוחלט של המצוות קשור בעשייה פעילה, ובעיקר ב"ימים הנוראים" שם תופסת התפילה את מרב ההנכחה של הקשר בינינו ובין הקב"ה. חריג מיוחד בימים אלה היא מצוות תקיעת שופר, שאך זה קיימנו אותה, שהברכה עליה מלמדת על יסודה העיקרי: "לשמוע קול שופר", על אף שיש בה גם יסוד אקטיבי, הוא התקיעה.
ואולם, מילת הפתיחה של הפרשה, וכאמור – גם מצוות תקיעת שופר, מאפשרות לנו להתבונן במבט אחר על עולם ההקשבה וההאזנה. בראש ובראשונה – לראות את העולם הזה כעולם פעיל מאוד, אולם בדרך אחרת. בשעה שאנו מקשיבים לזה שנמצא מולנו בקשב עמוק, מתגלה בנו מה שהקשבה מסוגלת לחולל. אין הכוונה להאזנה שנועדה לתכנון מתקפת הנגד, או התגובה המידית. מדובר בסוג אחר של הקשבה: בניסיון כן ואמיתי להתברך מכך שאנו זוכים להיפגש עם משהו אחר שלא נוצר בתוכנו, כי אם מונחל לנו מעולמו של זה שאנו באים במגע איתו; בנכונות פנימית להתבונן מה מסוגלים הדברים שאנו באים אתם במגע לחולל בתוכנו; בהכרה כי כיוון שלא כל האמת נמצאת בהבנות שלנו, לא אלה העוסקות באידיאולוגיות, ולא אלה העוסקות בהיכרות האמיתית עם זה שעומד מולנו, דווקא העובדה שאנו מסוגלים להרפות מאפשרת לנו להיפתח לעולמות חדשים.
זה לא קל. בשעה שאנו מאזינים אנו חשים לעתים כי הדברים החשובים שבתוכנו אינם נשמעים; אנו פוחדים שמא הקשבה זו תהווה אישור לדברים שאין אנו מסכימים איתם, שכן אנו לא מגיבים מיד ותוקפים; שמא יתבאר שאנו לא רציניים דיינו, שהלוא אנחנו לא מביעים את התפישות שלנו כי אם נכבשים על ידי האחר, ועוד תחושות רבות המקשות על כך. נדרשת ענווה גדולה, שעיקרה הכרה בכך שאין אנו ממלאים את חללו של העולם, כי אם רק חלק ממנו, ומקום נרחב יש גם לעולמות אחרים.
תיקון גדול יתחולל בחברה הישראלית אם נתחיל להאזין. אם מראיין בתקשורת יקרין כי הוא אכן מבקש לשמוע את התשובה לשאלה ששאל, ולא להנכיח את עצמו; אם אדם הנאבק פוליטית יתברך גם מהקשבה למי שהוא חולק עליו; אם יחסי הורים וילדים או רב ותלמידים יכללו בתוכם גם קשב ולא רק חד צדדיות; אם נלך בדרכם של השמיים והארץ בפרשתנו, ומתוך ההקשבה הגדולה תצמח התלכדות ועושר נרחב, דווקא בשל העובדה שהמפגש התאפשר, ולא נאטם בהשתלטות על הדיבור.
(האזינו תשפ"ג)