נכון יהיה להכיר ולבחון השקפות עולם שונות ואף סותרות את שלנו, ולהתמודד עמן
אבות, ב', י"ד
"רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: הֱוֵי שָׁקוּד לִלְמֹד תּוֹרָה, וְדַע מַה שֶּׁתָּשִׁיב לְאֶפִּיקוֹרוֹס…" (אבות ב', י"ד).
המילה "אפיקורוס" נקשרת עם כפירה ובפרט עם עמדה המתנגדת לדת ושוללת את קיום הא-ל. מקור המילה, בשמו של הפילוסוף היווני אפיקורוס (341 – 270 לפנה"ס), שהציב את השגת שלוות הנפש כיעד נעלה, שניתן לחתור אליו באמצעות לימוד פילוסופיה, טיפוח מערכות יחסים, שמירת הגוף והבריאות, הימנעות מכאב וכושר איפוק רגשי.
אפיקורוס אימץ את עמדת דמוקריטוס אודות המציאות העשויה כולה אטומים ואף הנפש נתפסה על ידו כמורכבת מהם, וכחלק בלתי נפרד מהגוף. מות הנפש נכרך במות הגוף וחיי האדם אינם מושגחים, לתפישתו, על ידי ישות עליונה. אפיקורוס התרחק מממון ומהשגת סיפוק מידי ואת האושר האמיתי ראה כפונקציה של חיים פשוטים, צנועים וישרים. את תלמידיו, הוא לימד בגן פתוח וקיבל כתלמידים גם נשים ועבדים. אפיקורוס חקר את האושר ולא נישא מעולם, יתכן מתוך תפישה לפיה בחיי הנישואין טמון סבל (מתוך הערך: אפיקורוס, ויקיפדיה).
אביא מדבריו:
רגשות: "הַמְּאֻשָּׁר בִּשְׁלֵמוּת וְשֶׁאֵינוֹ בַּר-כְּלָיָה אֵינוֹ מֻטְרָד בְּעַצְמוֹ וְאֵינוֹ מַטְרִיד אֶת זוּלָתוֹ, וּמִכָּאן שֶׁאֵין הוּא נִתְפָּס כְּלָל לְרִגְשׁוֹת כַּעַס אוֹ חִבָּה. כִּי כָּל דָּבָר מֵעֵין אֵלֶּה מָצוּי אֵצֶל הַחַלָּשׁ מִטִּבְעוֹ".
מוות: "הַמָּוֶת אֵינוֹ וְלא-כְלוּם בַּעֲבוּרֵנוּ. כִּי מָה שֶׁכְּבָר הִתְפָּרֵק אֵינוֹ חָשׁ, וּמָה שֶׁאֵינוֹ חָשׁ, אֵינוֹ וְלֹא-כְלוּם בַּעֲבוּרֵנוּ”.
הנאה: "… כָּל מָקוֹם שֶׁהַהֲנָאָה נִמְצֵאת בּוֹ, וְכָל זְמַן שֶׁהִיא נִמְשֶׁכֶת, לֹא יִמָּצֵא לֹא כְּאֵב, לֹא צַעַר וְאַף לֹא שִׁלּוּב בֵּינֵיהֶם".
(מתוך: אפיקורוס – אמרות היסוד: על האושר וההנאות האמיתיות, תרגום לעברית יוסף ליברזון, הוצאת נהר, 2011).
לדבריו של אפיקורוס היו, ואף ישנם כיום, הד והשפעה. גדולתם ומנהיגותם של חז"ל ניכרת בציון שמו המפורש במשנה והנכחת רעיונותיו, שחלקם קוראים קריאת תגר על עיקרי היהדות. רבי אלעזר מלמדנו כי אין להתעלם או לחשוש מכך. מדבריו ניתן להסיק, כי במקום השימוש הקל והקלוקל, שאנו עושים כיום במילה "אפיקורוס", כאמצעי לפגיעה ולביטול הלגיטימציה, של הזולת ועמדותיו, וכתירוץ לאי קיום שיח פילוסופי- תיאולוגי וערכי, נכון יהיה להכיר ולבחון השקפות עולם שונות ואף סותרות את שלנו, ולהתמודד עם טענותיהן באופן בוגר, לאחר לימוד שקוד ומעמיק של יסודות אמונתנו.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(בראשית תשפ"ג)