חזרתם של נדחי ישראל תכלול גם את אלו שנטמעו בין העמים והתבוללו והם לא ייעלמו אלא ישובו ויצטרפו לעם ישראל
הבטחות רבות קיימות בתורה, בנביאים ובחז"ל על קיבוץ גלויות ושיבת ציון: "ושב ה' אלוקיך את שבותך… ושב וקיבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה. אם יהיה נידחך בקצה השמים – משם יקבצך ה' אלוקיך, ומשם ייקחך" (דברים ל,ג-ד). ישעיהו הנביא אומר: "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו… ונשא נס לגויים, ואסף נידחי ישראל, ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ" (ישעיה יא,יא-יב). הנביא עמוס ניבא: "ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו… ונטעתים על אדמתם, ולא יינתשו עוד מעל אדמתם" (עמוס ט,יד-טו). אנשי כנסת הגדולה קבעו ברכה בפני עצמה, כדי לציין את ערכו של קיבוץ גלויות, בתפילת שמונה עשרה: "תקע בשופר גדול.. וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ".
הקמת מדינת ישראל גרמה לכך שתהליך שיבת ציון יתחזק ומיליוני יהודים שבו לארצם ולעמם. אבל כידוע, רבים מן השבים מרחבי תבל ובעיקר מברית המועצות לשעבר, היו רחוקים מיהדות ואמונה יהודית וכאשר הם חזרו והתקבצו, אינם מוגדרים עוד כיהודים על פי ההלכה ונצרכים לעבור גיור כדי להצטרף באופן מלא לעם ישראל. המצב של חזרת יהודים רחוקים שאינם במעמד של יהודים על פי ההלכה, מפתיע רבים וטובים. האם לכך התכוונה ההשגחה האלוקית? האם לא היה ראוי יותר שרק צדיקים וחכמים ישובו לחיק עם ישראל וארץ ישראל בתקופת הגאולה?
הפרשנים התייחסו למצב מיוחד זה וכפי שנראה הם ציינו שהקב"ה ידאג לקיבוץ נדחי ישראל גם של המרוחקים ביותר וגם של אלו שאינם מוגדרים יהודים 'הלכתיים'.
האבן עזרא מפרש את נבואת הושע, על קיבוץ גלויות: "וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵ-ל חָי" (הושע, ב) ומפרש: "… במקום שגלו שם יולידו בנים רבים רק אינם יראים את השם, וכו' שהם קוראים עצמם בני א-ל חי והם באמת לא עמי בעבור מעשיהם הרעים". אבל, למרות מעמדם של יהודים אלו, הקב"ה ידאג לקרבם ולהביאם לחיק עם ישראל.
רבי יצחק אברבנאל אשר עסק רבות במאורעות זמנו ובגאולה העתידית, מתייחס לשיבתם של האנוסים בימיו ולקיבוץ גלויות של עם ישראל בעתיד וכותב: "ושב וקבצך מכל העמים – במקום שהיו מפוזרים ומפורדים בהם ומתחתנים עמם… ורמז עוד באמרו ומל ה' א-להיך על כת פושעי ישראל האנוסים שזכרתי, שעם היות שיולדו על ברכי הגויים וילמדו ממעשיהם הנה הש"י ימול לבבם הערל" (משמיע ישועה מבשר טוב ח"ב נבואה ג). אברבנאל מתייחס בדבריו גם על אלו שהתערבו בגוים, "מפוזרים בהם ומתחתנים עמם" ואלו שנולדו בין הגויים שגם אותם ישיב ה'. והוא מוסיף באופן ברור: "שהגאולה העתידה תהיה לכל זרע יעקב וגם ליוצאים מכלל הדת, וכמאמר הנביא ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב נאם ה'" (ישעיה נט, כ). אברבנאל כולל בחזרה לעם ישראל את כולם, את היהודים הקרובים והרחוקים, את אלו שהם זרע ישראל ואלו שהתרחקו כל כך והם אינם יהודים על פי ההלכה, כולם ישובו.
גם ר' צדוק הכהן מלובלין מתייחס למעמדם של הנידחים אשר ישובו לחיק עם ישראל ומסביר מדוע לעתיד לבוא יתקע בשופר גדול להשבת הנידחים: "שיוכל להיות שיש עוד מי שהוא בכלל נדחים שהם צריכים לשופר גדול דכתיב 'ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים '(ישעיה כ"ז, י"ג). האובדים, היינו שנטמעו בין האומות ואינם יודעים כלל שהם מזרע ישראל, והנדחים בארץ מצרים- שהם נדחים כל כך בתוך הקליפה כמו במצרים שהיו מוקפים שם כעובר בבטן אמו והם צריכין שופר גדול שיעורר אף אותם גם כן, שכל מי שהוא רק מזרע ישראל לא ידח ממנו נדח, לכן אמר הלשון אם יהיה נדחך" (פרי צדיק, פרשת ניצבים אות יח).
ברור לפי דבריו, שחזרתם של נדחי ישראל תכלול גם את אלו שנטמעו בין העמים והתבוללו והם לא ייעלמו אלא ישובו ויצטרפו לעם ישראל. ומוסיף ומסביר: "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים, היינו שיהיה תיקון הפגם הראשון בשלימות עד שאפילו הנטמעים בין האומות העולם יתעורר בהם פנימיות נקודה שבקדושה לחזור לשורשם כבראשית הבריאה" (פרי צדיק דברים לראש השנה אות ו). ברוכים השבים.
(לך לך תשפ"ג)