בחיי הציבור, כמו בחיי הפרט, מציאות החיים מזמנת לנו אתגרים ברמות קושי שונות מבלי שבחרנו בהם, שדורשים מאתנו להשתנות ומעמידים אותנו בניסיון – האם נצליח לעמוד בהם?!
כאשר ניצבים לפני האתגר יש שחוששים ממנו, מהקושי הכרוך בו, ומהצורך להשקיע מאמץ. הם רואים בו מכשול שהיה עדיף שלא להיתקל בו, ולכן הם מנסים לעקוף אותו ולמצוא דרך להתחמק מהתמודדות אתו.
אולם, יש הרואים באתגר הזדמנות להתקדמות בחיים ובהתמודדות עם הקושי שהוא מציב בדרכנו, ורואים בצורך להשקיע מאמץ כדי לעמוד בו את אחת מהדרכים שבהן הקב"ה מדרבן אותנו לגלות את תעצומות הנפש הגלומות בנו ולהוציאן מן הכח אל הפועל, תעצומות שבאמצעותן הוא קורא לנו לעלות קומה. שרואים בהעמדתנו בניסיון, דרך לצבירת ניסיון חיים, כי 'אין חכם כבעל ניסיון'.
לעיתים המציאות איננה מפגישה אותנו באופן ישיר עם האתגר. השקפת עולמנו ואמונתנו מציבה בפנינו את הדרישה והמחויבות לממש אותה גם כאשר היא דורשת מאתנו התמודדות עם אתגרים הניצבים בדרך. גם בהקשר לכך יש שהאתגרים מרתיעים אותם והם מחפשים תירוצים שלא להיכנס למצבים מאתגרים, ויש כאלה שהאתגרים מדרבנים אותם והם רואים בהם הזדמנות שאין להחמיצה. לפעמים הם אפילו מתחרים על הזכות להיות אלה שמתמודדים עם האתגרים, ואף להתייצב בראש ולהנהיג אחרים שמצטרפים. המבחן שלהם הוא במידה שהם מצליחים להתמודד עם האתגר.
ביום שאחרי הבחירות התעוררנו לשחר חדש. רבים קיוו, פעלו והתפללו שאלו יהיו התוצאות. אלה שלא ראו בעין יפה את מה שהתרחש בשנה שחלפה, חששו שהמצב יימשך ואף יחריף וקיוו שהמצב ישתנה, ואלה שראו במצב הקיים ובבעיות שהוא יצר הזדמנות יוצאת דופן ואולי אף חד-פעמית לחולל שינוי משמעותי.
בפני הבוחרים עמדו לבחירה שליחי ציבור שהציעו את עצמם להתמודד עם האתגר ולשאת על שכמם את משא עול צרכי הציבור, לשנות את המצב הקיים, להשיב את המשילות והביטחון האישי, להחזיר את הכבוד הלאומי, לחזק את הזהות היהודית, לתקן את מערכת המשפט, להוריד את יוקר המחיה, ועוד. וביקשו ממנו לתת להם את הזדמנות. הציבור אמר את דברו. הוא הביע את רצונו בשינוי ונתן אמון בהבטחות שאפשר לעשות את הדברים אחרת ושלנבחריו יש את הפתרון הנכון והידע כיצד לממש אותו.
כעת נטל ההוכחה והמבחן מוטל על כתפי הנבחרים; האם הם יעמדו באתגר והאם הם יממשו את הבטחותיהם ואת ההזדמנות שנתנה להם. ומפירות הצלחתם נתברך כולנו.
היו גם שקמו לשחר חדש והרגישו אכזבה עמוקה. שקיוו שהמצב שהיה בשנה האחרונה יימשך והמגמה שלו אף תתעצם. שהקמפיין הנגטיבי וההפחדות מפני הדברים הנוראים שעלולים לקרות אם הם לא ייזכו בבחירות נגע בליבם. והם חוששים. מבחנם של נבחרי הציבור הוא באופן שבו הם יממשו את הבטחתם תוך שהם מפיגים את חששם שאין לו שחר, אדרבה, שגם הם ייהנו מפירות השינוי של המצב שהיה.
המודל לעמידה באתגרים ובניסיונות אישיים וציבוריים נלמד מעשרת נסיונותיו של אברהם אבינו: "עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם" (אבות ה ג). יש דעות שונות בחז"ל ובראשונים מה היו עשרת הניסיונות, שיש בהם ניסיונות אישיים וציבוריים (כמו 'לך לך'). אולם לדעת כולם הגדול והקשה מכולם הוא ניסיון העקידה, והוא גם מוכתר בכתוב כ'נסיון': "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית כב א). כמה סמלי שפסוק הכותרת של ניסיון העקידה, מסתיים במילה 'הנני'. אברהם מתייצב מול האתגר והניסיון הקשה, הוא אינו מבקש למצוא דרך כיצד להתחמק ממנו, אדרבא, הוא מגייס את כל תעצומות הנפש ואומר 'הנני' עם כל מה שאני, עם כל יכולותיי. שכן ה'נסיון' לא נועד רק לבחון את המנוסה אלא "לקדם דבר לנקודה רחוקה יותר או גבוהה יותר. וכך גם ״נסה״, לגבי כחות גופניים או מוסריים, פירושו ״לנסות״ או ״לבחון״; הווי אומר, להעמיד כחות אלה בפני משימה שמולה לא עמדו מעולם פנים אל פנים. מכאן, שכל נסיון או מבחן הוא עלייה, כיון שהוא מחזק ומאמץ כחות שהיו כבר קיימים, אלא שעדיין לא עמדו במבחן משימה מתקדמת יותר או גבוהה יותר. וכו'. המבחן מחזק ומרומם אותם" (רש"ר הירש שם).
(וירא תשפ"ג)