שש פעמים חוזר אברהם אבינו בשיחתו עם הקב"ה על מילה אחת- אוּלַי: "אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר.. אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה.. אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם אַרְבָּעִים.. אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם שְׁלֹשִׁים.. אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֶשְׂרִים.. אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה..".
על סדר היום רצונו של הקב"ה לכלות מעל פני האדמה את סדום ועמורה שסאת שחיתותם גדשה מאד- "זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד".
אברהם, זה שהקב"ה אפיין אותו בפסוק הקודם "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט", לא יכול שלא להפוך כל אבן במידת הרחמים כדי לנסות- גם אם לא לבטל את הגזרה הקשה, לפחות למזער אותה ככל הניתן.
אברהם, לוחם הצדק והמשפט, איש החסד והאמונה, לא רק שלא נרתע מהמפגש עם בורא העולם, אלא ברוב להטו גם מרשה לעצמו להתריס כביכול כלפי מעלה ולזעוק פעמיים 'חָלִלָה לְּךָ' – "חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט".
טענתו של אברהם 'הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע' נדחית על ידי הקב"ה. אולם אברהם, לא מוותר, ופעם אחר פעם ממשיך לנסות- אוּלַי… אוּלַי… אוּלַי…
תכונות, ערכים ומידות רבות נלמדות מאברהם אבינו- הכנסת אורחים, חסד, קרוב רחוקים, הפצת אמונה, פדיון שבויים, לקיחת אחריות, רגישות ועוד.
המילה הזו שחוזרת על עצמה פעם אחר פעם- אוּלַי, באה להציב לנגד עינינו עוד נקודה מהותית ומשמעותית בדמותו וערכיו של אבי האומה- העקשנות, הדבקות באמת שלך, והמסירות למה שנראה בעיניך עשיית צדק.
אברהם אבינו לא מנהל משא ומתן עם מוכר בשוק. אברהם מדבר עם הקב"ה בכבודו ובעצמו. אינני יודע לכמה אנשים היה את העוז והאומץ לדבר כך אל הבוס שלהם בעבודה. ולמרות שמדובר בקב"ה אברהם לא נרתע מלהגן ולהיאבק פעם אחר פעם, אוּלַי אחרי אוּלַי על מה שנראה בעיניו כצודק. אברהם לא נרתע להילחם ולהפוך כל אבן אפשרית הנקרית בדרכו, ולו כדי להפחית מהעונש ולמזער נזקים.
בתודעה שלנו, אולי גם בהשפעת הגננת, אברהם אבינו נתפס כסבא טוב, עם זקן ארוך, חיוך מתוק ועיניים כחולות, איש החסד והאמונה, מכניס האורחים ואוהב האדם.
כל זה נכון, ובצד זה כדאי לזכור גם את אברהם הנאבק והנלחם בעקשנות ובמסירות- עומד בניסיון העקדה ובעוד עשרה ניסיונות קשים, יוצא למלחמה להחזיר מהשבי את האחיין שלו לוט, ואם צריך גם עומד מול הקב"ה ונלחם על מה שנראה בעיניו 'צְדָקָה וּמִשְׁפָּט'.
כך דרכם של אנשי אמת ואמונה, שוחרי משפט ורודפי צדק. את התכונות הללו העביר אברהם לבני בניו, וצרב ב- DNA שלהם עד היום.
(וירא תשפ"ג)