זוגיות, חיי נישואין ובניית בית בנויים על מידות וערכים שצולחים את מבחני הזמן והמקום
על רקע טרנד הצעות הנישואין היצירתיות בימינו, הכוללות הפקות מורכבות, תפאורה רומנטית, כריעה על הברך, הוצאת טבעת מהכיס, צילום והעלאה מיידית לרשתות החברתיות ולוואטסאפים, וכן הלאה כיד הדמיון הטובה, מעניין לראות את שני הזוגות היהודיים הראשונים, אדני ויסודות העם היהודי – אברהם ושרה, ויצחק ורבקה, בהקשר הזה של הצעות הנישואין.
בתורה אין שום תיאור, סיפור או רקע על יצירת הקשר בין אברהם לשרה- איך זה קרה, איך התפתחה הזוגיות, מה היו הקריטריונים לבחירת בן ובת הזוג וכדומה.
הפסוק המתאר בפעם הראשונה את הקשר בין אברהם לשרה, האבא והאימא הראשונים של העם היהודי, חף מכל הסבר ורקע: "וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה". זהו.
מכאן הזוגיות הזו ממשיכה להתפתח. ובבית הזה נמצאים הכנסת אורחים, אוהל פתוח, והרבה חסד ואמת, בצד רגעי המשבר והמחלוקת, רגעי ההוד וההדר, הניסיונות והאתגרים, עד הסיום בפרשת השבוע שלנו בה שרה הולכת לעולמה ואברהם קונה לה את אחוזת הקבר במערת המכפלה בחברון.
אצל הזוג השני- יצחק ורבקה הסיפור לגמרי שונה. התורה מפרטת לנו בפרטי פרטים ולאורך פסוקים רבים מה היו הקריטריונים של אברהם בבחירת הכלה לבנו יצחק, ומה היו כל המאמצים וההשתדלויות של אליעזר עבד אברהם אכן למצוא את האישה הראויה.
מילת המפתח בזוגיות הזו היא 'חֶסֶד'.
אברהם מזהיר שוב ושוב את אליעזר- "לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק", וכשאליעזר אכן מגיע לארם נהרים המבחן היחיד שהוא עושה לרבקה הוא מבחן החסד: "וְהָיָה הָעַלְמָה הַיֹּצֵאת לִשְׁאֹב וְאָמַרְתִּי אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ. וְאָמְרָה אֵלַי גַּם אַתָּה שְׁתֵה וְגַם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב הִוא הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֹכִיחַ ה' לְבֶן אֲדֹנִי".
במבחן החסד הזה עומדת רבקה הילדה הצעירה בכבוד, בחכמה ובזריזות: "וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ. וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת. וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד אֶל הַבְּאֵר לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו".
התיאור הזה של רבקה מתכתב ומתחבר ישירות עם הדרך בה נהג אברהם באורחיו: "וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ".
מילת המפתח הזו 'חֶסֶד', תופיע שוב ושוב בסיפור יצחק ורבקה. אליעזר יבקש: "… וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם ..וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי.. וְעַתָּה אִם יֶשְׁכֶם עֹשִׂים חֶסֶד וֶאֱמֶת..".
כאשר מחפשים את בן ובת הזוג להקים איתם בית בישראל, יש צורך לחפש את מידת היסוד שיש בבן ובת הזוג, שהיא הבסיס לזוגיות ולבית.
הצעות נישואין פומפוזיות ומתוקשרות, הפקות רומנטיות עם יין ופרחים, וכריעה על הברך על רקע הזריחה או השקיעה, אולי מצטלמות יפה, אך הן לא יותר מחוויה של רגע.
זוגיות, חיי נישואין ובניית בית בנויים על מידות וערכים שצולחים את מבחני הזמן והמקום. אלו היסודות עליהם יוקם הבית ועליהם יגדלו הדורות הבאים.
אברהם ושרה, יצחק ורבקה מניחים ב'טקס הנחת אבן הפינה לעם היהודי' את ערכי היסוד של 'חֶסֶד וֶאֱמֶת', ערכים שכבר 4,000 שנה הם יסוד לחיי הבתים היהודיים, החברה, והאומה כולה.
(חיי שרה תשפ"ג)