
סמוטריץ' הביטחוניסט
רבים מאנ"ש ודאי שואלים את עצמם, מדוע מתעקש בצלאל סמוטריץ' על תיק הביטחון, תחום שלפחות עד עכשיו לא היה מעורה בו. בלשון המעטה. ובכן, את התשובה ניתן לקבל בדו"ח שהוציאה מפלגתו, לאחר פגישה של סמוטריץ' עם 'מועצת הרבנים שלו', בהם בכירים בקרב רבני הציונות הדתית כמו הרב חיים דרוקמן והרב יעקב אריאל לשעבר רבה הראשי של ר"ג. לאחר ששמעו מסמוטריץ' סקירה, הרבנים הינחו אותו לעמוד באופן חד משמעי ובלתי מתפשר על הדרישה לתפקיד שר הביטחון. ולמה? "כדי לחזק את בטחונה של מדינת ישראל, לחזק את רוח צה״ל, למנוע הקמת מדינה פלסטינית ולהסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון". הערכה סובייקטיבית שלי, אני מעריך שגם חלק מהרבנים המכובדים ששם יודעים שיש (בליכוד) פיגורות שמתאימות יותר לחזק את ביטחונה של מדינת ישראל, אבל הם, מהפריזמה שלהם, שמו יותר דגש על הפרמטרים האחרים כמו: "לחזק את רוח צה"ל, למנוע הקמת מדינה פלשתינית ולהסדיר את ההתיישבות ביו"ש". זכותם. לי אישית יש תחושת בטן מאוד לא טובה באם סמוטריץ' יקבל את תיק הביטחון. איך יסתכלו עליו (כבוגר שרות חלקי בלבד של הצבא הסדיר) אלופים, מח"טים ואחרים שמקריבים את חייהם למען ביטחון ישראל, מה יעשו הנחיות שלו בתחומי חיילות, למשל, לאחדות בצה"ל, ועוד. וסמוטריץ', כבר למדנו, הוא סמל לדוגמטיות. הכלל 'דברים שרואים מכאן (מהתפקיד) לא רואים משם' לא חל לגביו. אה, כן, הרבנים גם ביקשו לעמוד על דרישת המפלגה לתיקי החינוך והדתות וציינו כי יש חשיבות עליונה שהציונות הדתית תוביל את העשייה למען הזהות היהודית של המדינה ברוח תורת ארץ ישראל. גם השתתפו בישיבה: הרב דוד חי הכהן ראש ישיבת אורות התורה בת ים, הרב יהושע שפירא ראש ישיבת ההסדר רמת גן, הרב חיים גנץ ראש ישיבת מעלה אליהו, הרב שמעון כהן ראש מוסדות בית מוריה, הרב יואל מנוביץ׳ ראש ישיבת הגולן בחיספין, הרב דוד פנדל ראש ישיבת ההסדר שדרות והרב דוד תורג׳מן ראש ישיבת דימונה.
(גם) בסקטור הערבי מחכים לבן גביר
קראתי על כמה שמזועזעים מהמחשבה שבן גביר ימונה לשר לביטחון פנים. האמת? מכל גלריית המחכים לשיבוץ, לא מצאתי אחד נמרץ וחדור מטרה כמו בן גביר לעשות סדר בסוגיית ביטחון הפנים. במגזר הישראלי ובמגזר הערבי-ישראלי. לא בטוח שאת כל תוכניותיו הוא יוכל לבצע, עניין של תקציבים, כח אדם וכדומה, אבל בעיניים שלי, כאשר כל אלה שמתחתיו במשרד ועד הדרגים שבטח ייפגשו בנחישות שלו (טיפש הוא לא, יודו כולם), הם עשויים להיסחף אתו. וכשמדובר במיגור עבריינות, כלל הוא שעבריינים מבינים כוח. אז לעניין הזה אני מציע להשתחרר מהדימוי השלילי שיש לרבים על בן גביר, תתאפקו, קוו שגם הוא יתאפק לכל הפחות בעניין העלייה להר הבית, ואז חובת ההוכחה תהא עליו. ותראו, יש במגזר הערבי-ישראלי שכבר מחכים לבן גביר. ראש עיריית להט פאיז אבו סהיבאן, אמר בערוץ 13: ״עכשיו יש שר מיועד לביטחון הפנים ואולי הוא יעשה את הדברים שלא עשו אחרים. אני מוכן להגיע אליו לירושלים וגם להזמין אותו גם לרהט״.
לעמת ולהגיע לאמת
וואו. איך ניגשים לכתוב על ההאשמות שהטיחו שתי נשים על הרב צבי טאו על דברים שלכאורה עשה בהן לפני 40 ו-50 שנה? יש מי ששאלו, לא מפתיע – מדוע הן חיכו כל כך הרבה זמן (המתלוננת השנייה סיפרה לוויינט כי פנתה למשטרה בזמן אמת אך אמרו לה 'עופי מפה'), יש התוהים האם אין ידם של המתנגדים האידיאולוגים של הרב טאו בפרסום, אפשר לשאול ולשאול, אבל מי שצריך – בית הדין, המשטרה- חייבים לשאול, לעמת, להגיע לאמת. לא רק הנשים המתלוננות זכאיות לכך, גם הרב טאו, שעננה רובצת עתה על אישיותו. בעיניים שלי, חשיבותו של העניין המוסרי פה חשוב לא פחות מהעניין הפלילי, שלסעיף ההתיישנות יש בו משקל רב.
להראות לו את הדלת החוצה
'זהבי עצבני' היא שמה של תוכניתו של נתן זהבי ברדיו 103. השדרן הזה, כדי להצדיק את שם תוכניתו, עובר לא פעם את גבול הטעם (הרע, אפילו לא הטעם הטוב), וחוטף השעיה עד לבירור עם מנהלי התחנה, חוזר לשדר, ושוב חוזר לסורו. לא מזמן זה היה כשחל בשידור לערוץ 14 יישרף על יושביו (אח"כ הוא התנצל. תודה רבה), וביום ראשון האחרון, בעודו מקשקש על המו"מ הקואליציוני אמר כי הוא "מתפלל שכמה ממניחי התפילין יקשרו עצמם עם התפילן בגרון ויתלו את עצמם". אין גבולות? מרדיו 103 נמסר בתגובה: "הדברים שאמר נתן זהבי בוטים ומבזים. מיותר לציין שאין להם מקום בשידורי התחנה, ואנחנו מגנים אותם בכל לשון. גם לחופש הביטוי יש קווים אדומים. מנכ"ל הרדיו החליט להשעות את השדרן לאלתר ולהרחיקו מהמיקרופון עד לשיחת בירור, שלאחריה יתקבלו החלטות לגבי ההמשך". לטעמי, מכיוון שמדובר ב'שור מועד', כל החלטה שהיא פחות מקנס כספי גבוה והפסקת שידוריו לצמיתות (ולא רק השעיה זמנית,( תהא בגדר מס שפתיים בלבד.
(חיי שרה תשפ"ג)