האם בת היא ברכה שכוללת הכל? מסתבר שתלוי את מי שואלים
מיהו אדם שיש לו הכל, ומהו בעצם הכל? על השאלה הזו אפשר למצוא תשובות רבות, המשתקפות בפרשנות חז"ל לפסוק. ראשית, המחלוקת המפורסמת על הבת של אברהם אבינו – "וה' ברך את אברהם בכל. מאי בכל? רבי מאיר אומר: שלא היתה לו בת. רבי יהודה אומר: שהיתה לו בת. אחרים אומרים: בת היתה לו לאברהם ובכל שמה" (ב"ב טז).
האם בת היא ברכה שכוללת הכל? מסתבר שתלוי את מי שואלים, ומאיזו נקודת מבט הוא מסתכל על כך. דומני גם שבתקופות שונות תינתן תשובה שונה על השאלה הזו.
"ר"א המודעי אומר: איצטגנינות היתה בלבו של אברהם אבינו, שכל מלכי מזרח ומערב משכימין לפתחו". אברהם מוצג כאן כחוזה בכוכבים, שהכל זקוקים לו. עמדה משמעותית כזו, היא ברכה שהכל כלול בה.
"רבי שמעון בן יוחי אומר: אבן טובה היתה תלויה בצווארו של אברהם אבינו שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא, ובשעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם, תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה. אמר אביי היינו דאמרי אינשי אידלי יומא אידלי קצירא (עלה היום הקל החולי. כלומר השמש עצמה מרפאת)".
רשב"י ממשיך גם הוא בתפיסה שתרומה משמעותית לעולם, במקרה זה – היכולת לרפא חולים, היא ברכה הכוללת הכל.
"דבר אחר: שלא מרד עשו בימיו. דבר אחר: שעשה ישמעאל תשובה בימיו" (בבא בתרא טז ע"ב).
מהי ברכה הכוללת הכל? זוהי הברכה המאפשרת נחת מן הצאצאים. הזכות לראות בתשובתו של ישמעאל היא ברכה גדולה, כמו גם העובדה שהקב"ה חסך ממנו את קלקולו של עשו.
במדרש בראשית רבה נט ניתן למצוא דעות נוספות: "רַבִּי לֵוִי אָמַר תְּלַת (שלוש): בַּכֹּל, שֶׁהִשְׁלִיטוֹ בְּיִצְרוֹ. בַּכֹּל, שֶׁעָשָׂה יִשְׁמָעֵאל תְּשׁוּבָה בְּחַיָּיו. בַּכֹּל, שֶׁלֹא חָסֵר קֵלָרִין (אוצר) שֶׁלּוֹ כְּלוּם. רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חָמָא אָמַר בַּכֹּל, שֶׁלֹא חָזַר וְנִסָּה אוֹתוֹ".
לא מספיק לזכות לשפע ולברכות, אם אדם יכול להרוס הכל באובדן שליטה עצמית ובכניעה לייצרו.
הברכה שברך אותו הקב"ה להיות שליט על יצרו – היא ברכה הכוללת הכל, המאפשרת לו להחזיק את כל הברכות האחות.
בהמשך מציע רבי לוי גם את האפשרות שהכל היא ברכה הקשורה בשלמות – לא חסר דבר.
דעה אחרונה מחברת אותנו אל הפרשות הקודמות: "שלא חזר וניסה אותו".
אחרי עשרה נסיונות שנתנסה בהם ועמד בכולם, מגיע אברהם אל המנוחה ואל הנחלה. יותר לא יתבקש לעמוד בניסיון. זוהי הברכה שכולנו מבקשים לעצמינו בכל יום: אל תביאנו לידי ניסיון ולא לידי ביזיון.
(חיי שרה תשפ"ג)