חז"ל אומרים: "מעשה דור המבול נתפרש אבל מעשה דור הפלגה לא נתפרש" (בראשית רבה פרשת נח פרשה לח). במהלך כל הדורות הביעו פרשנים תיאוריות שונות על מה היה חטאו של אותו הדור. בעוד שחטא דור המבול היה בתחום המוסר החברתי, מעשיהם של דור ההפלגה היו מכוונים כנגד בורא עולם. לדעת חז"ל הם ביקשו למרוד בקב"ה. עמדתם של חז"ל אומצה על ידי חלק גדול מפרשני ימי הביניים. הספורנו מדייק זאת מהפסוק: "וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם …" שכוונתם הייתה להמליך מלך (אל) שימלוך על כל האנושות. מפשט הפסוקים אף עולה, שביקשו להיות חברה קיבוצית, שיתכן ומטרתה הראשונית הייתה ליצור אחדות ועזרה הדדית " וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים " (יא,א), ואם בצוק העִתים יתרחקו מן המרכז " פֶּן נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ" (יא,ד) , ייזכרו באמצעות המגדל הגבוה להגיע למקומם. מטרת המגדל היה לפקח על הסביבה ולהזכיר לאנשים את מקורם ואת השתייכותם הקיבוצית (רד"ק שם). אולם היוזמה הזו לא מצאה חן בעיני ה', שכן קיים חשש שפעילות משותפת זו תגרום לחורבן האנושות. לכן הענישם על ידי שבלל את שפתם, בלבל אותם לשפות רבות והפיצם על פני כל הארץ. מדוע יוזמה זו, שנראית חיובית, עלולה להיות כה הרסנית? נקודה זו מבאר הרש"ר הירש:
"ובכן, הציבור התאסף בבקעה; שם ביקשו ליצור יש מאין – בכח אדם ובעוצם ידו; שם ראו מה רב כוחו של ציבור: יש לאל ידו להשתלט על הטבע, אם יפעיל את כל הכוחות הגנוזים בו. ושם החליטו ליצור יצירה לדורות; תהיה זו מזכרת עולם לכוחו של ציבור וחשיבותו על פני היחיד. והנה, הקדוש ברוך הוא השתית את עולמו על הציבור … במה דברים אמורים? אם מעמד הציבור כלפי ה' איננו שונה ממעמד היחיד; אם גם רצון הציבור משועבד לה' … אולם, כאן טמונה הסכנה. בסופו של דבר – היחיד יזכור בעצמו את מגבלותיו. לא כן הציבור. הן הציבור הוא חזק באמת. בנקל יציג את עצמו כמטרה עליונה, – כאילו אין ערך ליחיד אלא בציבור, כאילו תפקיד הציבור איננו להשלים את היחיד, אלא היחיד בטל בציבור … אם ציבור אומר: נפעיל את הכוחות הגנוזים בציבור, נתאחד כדי להציג את עצמנו… אז יאבד כל עתידה המוסרי של האנושות".
התלכדות דור הפלגה עלולה ליצור חברה רודנית שתתעלם מזכויות הפרט. חברה שאין לה גבולות עלולה להרוס את הטבע ואת העולם.
מרבית האנושות כיום שואפת למשטר דמוקרטי. אולם מדינה כקוריאה הצפונית היא תזכורת לסכנותיו של מגדל בבל. מדינה זו היא דיקטטורה טוטליטרית בסגנון סטליניסטי בעלת פולחן אישיות סביב משפחת קים, אחת המדינות שמפרות זכויות אדם בצורה החמורה ביותר. המדיניות של קוריאה הצפונית היא להפנות את המשאבים לחיזוק הצבא על מנת לחזק את המדינה ואת נשיאה וכמובן במחיר פגיעה באיכות החיים של תושביה. זו מדינה ששולט בה אחד ויחיד בראש המגדל ומבקש לעשות לו שם. התאווה לרודנות פוגעת בתושבי המדינה שחיים במצוקה ופחד. תושבי המדינה שהם נטולי זכויות משועבדים לשליט רוצח ואכזר. צריך להתפלל שבורא עולם ינפץ את המגדל ויפיץ את תושביו על פני כל הארץ. רק כך תיגאל האוכלוסייה מעבדותה וגם תימנע מלחמת עולם שעלולה להביא לשפיכות דמים נוראית. (נח תשע"ח)
המגדל של קוריאה הצפונית
השארת תגובה