עשרים ושתיים שנה לאחר שבני יעקב התעללו ביוסף אחיהם תקפו אותם רגשות אשמה: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת" (בראשית מב').
מדוע רק עכשיו תקפו אותם רגשות האשמה?
חז"ל מדגישים שהאחים היו משוכנעים בצדקת מעשיהם. הם ראו את הבן המועדף, יצחק, מול ישמעאל הדחוי אצל אברהם, וכן את יעקב המועדף מול עשיו הדחוי אצל יצחק, וראו בהתנהגות יעקב ויוסף דגם זהה- ואת זאת הם לא היו מוכנים לקבל. לאחר 22 שנים המציאות טפחה על פניהם. מבין אלפי הבאים למצרים לשבור אוכל, הם מובאים לפני השליט ונחשדים כמרגלים, מוכנסים לכלא, ולבסוף נשלחים הביתה כששמעון נאסר ונשאר במצרים. אירועים אלה הציתו את רגשות האשמה:
רשב"ם: "הצרה הזאת- מדה כנגד מדה. אנחנו השלכנוהו בבור והנה אנחנו נאסרים בבית השבי". רד"ק: "למדנו בספור הזה כי כשתבא צרה לאדם ראוי לו לפשפש במעשיו ולבדוק מה היה המעשה הרע שעשה ויתחרט עליו". אברבנאל: "אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו ולא שמענו ולכן באה אלינו הצרה הזאת לאכזריותנו והצדיקו עליהם את הדין".
זיגמונד פרויד טען שרגש האשמה הוא תכונה הנרכשת מהסביבה בכדי ליצור חברה תקינה. התנהגות שלילית המהווה סטייה מהקודים החברתיים מולידה רגשות אשמה, הנחווים כעונש להתנהגות לא מוסרית.
מחקרים מעידים שרגשות אשם פוגעים במצב הרגשי והפיזי של האדם: ירידה בריכוז, ביעילות וביכולת ליהנות מהחיים, ומגבירים את הורמוני הלחץ הגורמים למתח נפשי, הסמקה, זיעה מוגברת, דופק לב מואץ ולחץ דם גבוה. עוד נמצא כי אנשים שהרגישו אשמה לא הרשו לעצמם לבצע פעילויות המסבות להם הנאה.
התורה מאפשרת טיפול ברגשות אשמה מבלי להיפגש עם איש מקצוע. לטיפול הזה קוראים- חזרה בתשובה. כשבית המקדש עמד על תילו, רגש האשמה על ביצוע עבירה בשוגג טופל על ידי הבאת קרבן חטאת והשמעת וידוי על החטא.
בימינו, החזרה בתשובה כרוכה בהבעת חרטה על העבירה והבטחה שלעתיד היא לא תישנה. בעבירות שבין אדם לחברו יש צורך גם בפיוס החבר. הידיעה שהקב"ה מכפר על עבירות אלה משמשת כמרפא למועקה שברגשות האשם.
לאחר שהתעוררו רגשות האשם של אחי יוסף, הם ניסו להתגבר עליהם והיו מוכנים לגונן על בנימין אחי יוסף הקטן, ולשמש כעבדים לאחר שהגביע נמצא באמתחתו. דבר זה לא נעלם מעיני יוסף לקראת ההתוועדות שלו אליהם. (מקץ תשע"ח)
אשמים אנחנו על אחינו
השארת תגובה