שלושה סוגי התמודדויות מופיעות בפרשה. במובנים מסוימים שונות זו מזו, ובמובנים אחרים דומות.
ההתמודדות הראשונה היא של אברהם מול עפרון ובני חת. אברהם מבקש לקנות אחוזת קבר ואז הוא נתקל במשא ומתן לא ברור. מצד אחד חייכני, מכבד ומוכן לבוא לקראת, אך מצד שני זהו מו"מ קשוח, שלא ברור בו האם רב הנסתר על הנגלה, ומה בדיוק רוצה הצד השני. אברהם צריך לזהות מה בדיוק מסתתר מאחורי המילים היפות של 'שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי נְשִׂיא אֱ-לֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת קִבְרוֹ לֹא יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ'. מצד אחד כבוד גדול, ומצד שני 'בשורה התחתונה' אברהם נאלץ לשלם 400 שקל כסף.
ההתמודדות השנייה היא מול בנות כנען. התורה לא מפרטת מה בדיוק הדופי אותו מצא אברהם בבנות כנען, אך התורה כן חוזרת פעם אחר פעם על אזהרתו של אברהם לאליעזר- 'לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ'. לשאלתו הלגיטימית של אליעזר מה עליו לעשות במקרה שלא ימצא אישה ליצחק בארם נהריים, והאם במקרה כזה יקח אישה מבנות כנען, עונה אברהם פעמיים באופן נחרץ ובנימה שאינה משתמעת לשני פנים- 'וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תָּשִׁיב אֶת בְּנִי שָׁמָּה… וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה…"
ההתמודדות השלישית היא עם לבן. זה שנאמר עליו בהגדה של פסח- 'צא ולמד מה ביקש לבן הארמי…שביקש לעקור את הכל'. אומנם בהתחלה, כמו בחברון, האדם וסובביו נראים ידידותיים וחביבים- 'וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן וַיָּרָץ לָבָן אֶל הָאִישׁ הַחוּצָה אֶל הָעָיִן.. וַיְהִי כִּרְאֹת אֶת הַנֶּזֶם וְאֶת הַצְּמִדִים עַל יְדֵי אֲחֹתוֹ.. וַיֹּאמֶר בּוֹא בְּרוּךְ ה' לָמָּה תַעֲמֹד בַּחוּץ וְאָנֹכִי פִּנִּיתִי הַבַּיִת וּמָקוֹם לַגְּמַלִּים..', אך חז"ל ביקשו מאיתנו לקרוא בין השורות, ולקלוט את הרמזים והמסרים השזורים בדבריו של לבן.
אלו פניו של המזרח התיכון- כאז כן עתה. חיוכים בצד חרבות, דיפלומטיה בצד צביעות, כבוד מדומה בצד ניצול חולשה ורגישות מוסרית.
את שלושת סוגי הדמויות והתרבויות הללו, הסובבות אותנו מאז ימי האבות, משקפת לנו התורה בפרשה, כרוצה לומר לדורות- זה המזרח התיכון. ומי שרוצה לחיות להתקיים ולשרוד בו- כדאי שילמד היסטוריה, יכיר את כללי המשחק, ויבין עם מי יש לו עסק. (חיי שרה תשע"ח)