רבים מתיאורי ירושלים, מהתנ"ך ועד שירי זמננו, מלאים באור: ראיתי עיר עוטפת אור, ירושלים אור העולם, ועוד.
מהו סוד האור של ירושלים? ראשית – אור המנורה שבמקדש: "אמר ר' חנינה: חלונות היו לבית המקדש ומשם האורה יוצאה לעולם. הה"ד ויעש לבית חלוני שקופים אטומים" (מ"א ו, ד), "שקופות היו אטומות היו, מקטינות מבפנים ומרחיבות מבחוץ, כדי להוציא אורה לעולם" (ויק"ר לא). אבל לעתיד לבוא מדובר על אור שאינו תלוי באמצעי תאורה: "… עתידה ירושלם לעשות קסילפנס (פנס) לאומות העולם והם מהלכין לאורה. ומה טעמ'? 'והלכו גוים לאורך' וגו' (ישעיה ס: ג)" (פסידר"כ כא).
איך עובד אותו פנס? מהו מקור האור שלו? לא מדובר על פנס חשמלי, כי אם על כלי המבוסס על נר שמן: "א"ר אחא: נמשלו ישראל כזית, 'זית רענן יפה פרי תואר' (ירמיה יא: טז), ונמשל הקב"ה כנר, 'נר א-להים נשמת אדם' (משלי כ: כז), מה דרכו של שמן להינתן בנר והן מאירים שניהם כאחת, כך אמר הקב"ה לישראל: בניי הואיל ואורי הוא אורכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון, 'קומי אורי כי בא אורך' (ישעיה ס: א)".
אורה המיוחד של ירושלים, בא לה אפוא מן החיבור המיוחד שבין עמ"י והקב"ה. בזכות השילוב של השמן והנר, יכולים ישראל, כשהשכינה איתם, להאיר לירושלים, והאור הזה הוא המאיר לשאר העולם כפנס.
מדרש תהלים על מזמור כז, מביא מקור נוסף לאותו אור אחרית הימים שיהיה בירושלים, וחוזר אל ההתחלה:
"'…ויבדל א-להים בין האור ובין החשך' (בראשית א ד) … הבדילו לעצמו… כשברא הקב"ה את עולמו וברא אור גדול, אמר אין כל בריה יכולה להשתמש בה, אלא אני, וכן הוא אומר 'ונהורא עמיה שרא' (דניאל ב כב). אמר ר' אבין הלוי: נטלו הקב"ה, ונתעטף בה כטלית, והבהיק בו את עולמו, הדא הוא דכתיב 'עוטה אור כשלמה' (תהלים קד ב). ורבנן אמרו: הבדילו לצדיקים לעתיד לבא … וכן הוא אומר 'אור זרוע לצדיק' (שם, צז יא), אמר דוד לפני הקב"ה: רבונו של עולם אימתי יבא אותו האור? אמר לו לכשיגיע הקץ ותבנה ירושלים אני מביאו, שנאמר 'קומי אורי כי בא אורך' (ישעיה ס א)…".
אור העתיד מחובר אל אור בראשית, ומביא את העולם למצבו המתוקן והמאיר. מהו אותו תיקון שיאיר לעולם? רמז יש בדברי חז"ל על מהות האור: "האומות עתידין להיות מהלכין לאורכם שנאמר והלכו גוים לאורך ואי זה אור הקב"ה מאיר לישראל? באור הצדקה שנאמר 'וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה'" (ילק"ש בהעלותך).
(במדבר תשפ"ג)