אבות ג, י"ד
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם. חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת לוֹ שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ט, ו): כִּי בְּצֶלֶם אֱ-לֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּקְרְאוּ בָּנִים לַמָּקוֹם. חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת לָהֶם שֶׁנִּקְרְאוּ בָּנִים לַמָּקוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יד, א): בָּנִים אֹתָם לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם. חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל, שֶׁנִּתַּן לָהֶם כְּלִי חֶמְדָּה. חִבָּה יְתֵרָה נוֹדַעַת לָהֶם, שֶׁנִּתַּן לָהֶם כְּלִי חֶמְדָּה שֶׁבּוֹ נִבְרָא הָעוֹלָם, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ד, ב): 'כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם, תּוֹרָתִי אֶל תַּעֲזֹבוּ'".
חביב האדם וחביב עם ישראל, קובע רבי עקיבא, ועניין זה ראוי לבירור ולהבנה.
חיבה, במובנה המקורי, משמעה רגש חיובי עמוק, המבטא קשר של קרבה ואף אהבה במערכת יחסים. "יָ-הּ חֲבִּיבִּי" הנו שמו של פיוט מפורסם, שכתב המשורר אשר מזרחי, בו מכונה הקב"ה – חביבי – אהובי.
"חָבִיב אָדָם, שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם" נבראנו כשאנו דומים לה'. דמיון זה מעורר ביוצרנו רגש עמוק של זיקה, מוּכרוּת ואהבה כלפינו. זוהי מציאות עובדתית, שאינה ניתנת לשינוי. כך גם עם ישראל, חביב הוא ואהוב על ידי אלוקיו ומכונה: "בן".
רבי עקיבא מהדהד בדבריו חוויה רוחנית של קרבה, שיש לשער שחווינו בילדות או בבגרות, אל מול אדם קרוב ויקר, של היותנו עטופים ללא מילים, בשפע טוב, חומל, סקרן ובראשיתי. ועם זאת, לאורך החיים, ואל מול ציפיות, תסכולים ומערכות יחסים כואבות, נשמטת ונשכחת לעיתים ודאות זו מתודעתנו ואנו חשים עצמנו לא חביבים: נפרדים, בודדים, נזופים וכועסים.
רבי עקיבא מתעקש: "חָבִיב אָדָם"! הוא אומר לנו – ללא תנאים. לאהבה אותנו אין תנאי. הבריאה שלנו בצלם וכינויינו "בנים" הם אינם הסיבה להיותנו אהובים, אלא עובדה, המתארת במדויק את מי שאנו וממחישה את הרגש שאנו מעוררים בבורא, תמיד!
ספר מופלא בשם "ימי שלישי עם מורי" (כתב: מיץ' אלבום), כולל תיעוד אנושי עדין וייחודי, של מערכת יחסים בין תלמיד בוגר למורו החולה במחלה סופנית. מפגשיהם ובמיוחד פרידתם מנציחים רגעים בהם כל המציאות מסביב מתכנסת לרגש קדוש וטהור, של אינטימיות עמוקה.
נדמה לי, שזוהי תחושת ה"חביב אדם" אותה מתאר וזכה לחוות, רבי עקיבא. במשנתנו הוא מגלה, מזכיר ומעורר אותנו לחוש בה, שהרי היא מונחת לפנינו ונתונה.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(בהעלותך תשפ"ג)