אבות ב', ד
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: עֲשֵׂה רְצוֹנוֹ כִּרְצוֹנְךָ, כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה רְצוֹנְךָ כִּרְצוֹנוֹ; בַּטֵּל רְצוֹנְךָ מִפְּנֵי רְצוֹנוֹ, כְּדֵי שֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹן אֲחֵרִים מִפְּנֵי רְצוֹנְךָ. הִלֵּל אוֹמֵר: אַל תִּפְרֹשׁ מִן הַצִּבּוּר, וְאַל תַּאֲמֵן בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ, וְאַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ, וְאַל תֹּאמַר דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׁמוֹעַ שֶׁסּוֹפוֹ לְהִשָּׁמַע…"
אבקש לטעון כי המשפט המודגש הנו אוקסימורון, היגד ללא התכנוּת לוגית. יעידו מדעי הטבע ותורת הנפש כי לעולם לא יוכל אדם להיות זהה לזולתו ולעולם יבחינו בין אדם לזולתו הגֵנים, נתוני הסביבה, הקשרי הזמן, המקום, המצב הנפשי, החלומות ועוד…
הגחתי מרחם אמי, יחד עם אחות תאומה זהה. במחקר בו לקחנו חלק בילדותנו, נמצא כי אנו חולקות זהוּת גנטית של כ-98%. אף כי רבים בסביבה נטו ועדיין נוטים לבלבל בינינו, למן היום בו עמדנו על דעתנו, ידענו כי איננו אותו אדם וכי דווקא משום הדמיון החיצוני הרב והסביבה הדומה בה התחנכנו, יהיה על כל אחת מאתנו לפלס את נתיבה הייחודי בעולם.
הלל מדריך אותנו להימנע מלחשוב שנוכל להיות בִּמְקוֹמוֹ של הזולת ולהבין את מכלול אישיותו ותנאי חייו, באופן מוחלט. במקום זאת, עלינו לחתור להגיע קרוב ככל האפשר לִמְקוֹמוֹ, טרם נגבש עמדה בעניינו. במושגים פסיכולוגיים – לא זהות בידינו להשיג, אלא – הזדהוּת (קרבה שכלית, רגשית וחווייתית לזולת ולעמדותיו).
לכושר ההזדהות שלנו עם הזולת, שמור תפקיד פסיכולוגי חשוב והוא מצוי בבסיסה של כל מערכת יחסים. הזדהות תקינה של הורה עם ילדיו הנה תנאי התפתחותי הכרחי להישרדותם בעולם (ההורה קשוב לצרכיהם ויפעל לסיפוקם). והילדים – הזדהותם הטבעית עם הוריהם, מאפשרת להם להפנים באמצעותם חוקים חברתיים, אמונות ודעות.
אמירתו של הלל אודות מקום הזולת, השונה ממקום אחיו, מוסיפה נדבך לדבריו הקודמים, בהדגישה את שונותנו זה מזה, המביאה לעיתים, לפגיעה הדדית. את מילותיו: "וְאַל תַּאֲמֵן בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ", ניתן לפרש גם ברוח זו – אל תמהר לשפוט, שאף את עצמך אין אתה מכיר לפני ולפנים…
ובאשר למילה "מְקוֹמוֹ", כוונתה, להבנתי, לבורא העולם, המכוּנה – מקום, ועליו אנו אומרים: "מִמְּקוֹמוֹ הוּא יִפֶן בְּרַחֲמָיו לְעַמּוֹ." רק מול בוראו יעמוד אדם לדין, שהוא לבדו, בוחן כליות ולב…
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(קדושים תשפ"ב)