לפני כמה שבועות הגיע לבית החולים רמב"ם, קצין שנפצע באורח קשה מאוד. הוא נפצע מפיצוץ נ"ט בצפון ופונה במסוק לבית החולים. לאחר חמישה ימים קלינאי תקשורת נקראו לטפל בו. החייל עבר פציעה רב-מערכתית קשה, שכללה גם פגיעה בפנים ובלסת. כחלק מהטיפול נחבשו ידיו בתחבושות גדולות, שהגבילו את התנועה והשימוש בידיים.
"בניתוח לשיקום הלסת נסגרו שתי קשתות השיניים לחודש וחצי באופן שמגביל מאוד את יכולת הדיבור. בנוסף, הוא לא הצליח להפיק קול בשל הפציעה", מסבירה קלינאית התקשורת שמטפלת בו, מאיה מנחמי-פלקוב, מנהלת שירות קלינאי התקשורת בבית החולים רמב"ם. "לא הייתה לו פגיעת ראש. השיח איתו היה מצומצם באמצעות תנועות פשוטות מוסכמות, אבל בני משפחתו ואני רצינו להרחיב את אפשרות השיח איתו. היה לי חשוב כבר במחלקה לטיפול נמרץ לאפשר לו להביע את רצונותיו, ולמקסם את עצמאותו ואת השתתפותו הפעילה בטיפול בו".
"בהתחלה נתתי לו לוח אותיות שעליו הוא יכול להצביע כדי לאיית מילים באמצעות האצבע האחת שלא הייתה חבושה", ממשיכה מאיה. "במקביל פניתי מייד ליונית הגואל-קרניאלי וסיפרתי לה על המקרה. בחשיבה משותפת עם יונית הבנו שיתאים לו לעשות שימוש באייפד עם אפליקציה שנקראת 'תגידו לי'. האייפד הגיע, ובהתחלה בני המשפחה היו סקפטיים ואמרו לי: אנחנו מסתדרים עם הלוח, הוא מאיית לנו, זה בסדר. אבל דרבנתי אותם לנסות בכל זאת".
החייל החל להשתמש באפליקציה, והתקשורת בינו לבין בני המשפחה, החברים ואנשי הצוות השתפרה פלאים. "ביררנו עם רופא כף יד אם אפשר לשחרר לו עוד כמה אצבעות מהתחבושת, כדי להקל עליו את ההקלדה. אחרי כמה ימים זה אכן התאפשר. הכלי סיפק תקשורת טובה יותר עם המשפחה, אבל לא רק איתם. כשעוברים טראומה, חשוב לקבל טיפול רגשי. האייפד שכלל את היכולת של החייל לתקשר עם הפסיכולוגית שלו. זה שיפר גם את הטיפול הכללי בו, כי הוא היה יכול לדברר מה הוא צריך ומה הוא רוצה. היום הוא כבר מצליח לדבר, אבל היה לנו חודש שבו החייל נעזר רבות באייפד – בשיחה עם המשפחה ועם החברים, בעבודה עם אנשי הצוות הרפואי. זה שירות מדהים", אומרת מאיה.
השיח עם החייל היה מצומצם באמצעות תנועות פשוטות, אבל רצינו להרחיב את אפשרות השיח איתו
האפליקציה "תגיד לי" היא אחת משלוש אפליקציות שפיתח צוות המומחיות במרכז הארצי לתקשורת תומכת בעזר מציון עם הילמ"ה – מרכז פיתוח של הייטק למען החברה. האפליקציה נותנת מענה לאנשים שמאבדים או באופן זמני או באופן תמידי את יכולת הדיבור הפונקציונלית. היא מספקת מענה מהיר מאוד של הקלדה והשמעה של טקסטים, הקלטה, כתיבה, פידבק קולי מיידי, והיא אף כוללת מנגנון של ניבוי מילים ושמירת צירופים ומשפטים קבועים החוזרים על עצמם. המקלדת של האייפד היא וירטואלית ונגישה. היא מאפשרת לשנות את הכפתורים שלה בהתאם לצורך של המטופל, לדוגמה אדם עם קושי בראייה יכול להגדיל את האותיות ולשנות את ניגודיות הצבעים.
"האפליקציה 'תגיד לי' יצאה שבועיים לפני המלחמה, בדיוק בזמן", אומרת יונית הגואל-קרניאלי, מנהלת המרכז הארצי לתקשורת תומכת בעמותת עזר מציון. "היא משתדרגת כל הזמן, מתאימה גם לאפל וגם לאנדרואיד, ומסופקת בשלוש שפות: עברית, אנגלית וערבית".
מיכל אופיר, מנכ"לית הילמ"ה, מספרת: "בני ובנות השירות הלאומי בהילמ"ה אשר פיתחו את 'תגיד לי'מוכיחים שוב שניתן לשרת את המדינה גם בעת מלחמה, בצורה יוצאת דופן ומעוררת גאווה. כאשר פנו אלינו מ'עזר מציון' והעלו את הבעיה, מייד התגייסנו למצוא לה פתרון טכנולוגי מותאם. להילמ"ה עוד כ-70 פיתוחים נוספים שנועדו לתת מענה לצרכים חברתיים בתחומי בריאות, רווחה וחינוך. בעקבות המלחמה פותחו והואצו בהילמ"ה עשרה מוצרים שמטרתם לספק פתרונות חיוניים בעת חירום. הילמ"ה עושה לילות כימים על מנת לעמוד בזמן שיא של פיתוח והטמעה בבתי חולים, מוסדות חינוך ורווחה, משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, ארגונים ועמותות ועוד".
"אחוז וחצי מהאוכלוסייה לא יכול לתקשר באמצעות דיבור, מכל מיני סיבות – מולדות או נרכשות", מסבירה יונית. "והמרכז נותן שירות לכלל האוכלוסייה של מדינת ישראל בכל מיני אופנים: אנחנו משאילים מערכות יקרות מאוד, למשל מערכת מיקוד מבט, שקוראת את תנועת האישונים. בנוסף, יש פה צוות מומחה לתחום תקשורת תומכת, שמפתח יישומים וחומרים לטובת אותם אנשים שדיבורם מוגבל או שאינם יכולים לתקשר כלל בעזרת דיבור. כל מה שהצוות מפתח ניתן להורדה בחינם באתר של עזר מציון. רוב החומרים מתורגמים גם לאנגלית ולערבית ולעיתים בעוד שפות, וזמינים באתר 24/7. קיימת חשיבות רבה להתאמת העזרים, האסטרטגיות והחומרים למטופל על ידי קלינאי תקשורת מומחה לתחום, בעזרת מרפא בעיסוק מומחה בתחום הנגישות במקרה של קושי מוטורי משמעותי", היא מדגישה.
"תקשורת תומכת חליפית נותנת מענה לילדים, לצעירים ולאנשים שמתפקדים וגם שאינם מתפקדים קוגנטיבית", מוסיפה יונית. "ספציפית במקרה המדובר החייל היה שמור קוגנטיבית, אבל עם מגבלה מוטורית משמעותית. בארגז הכלים שלנו יש הרבה מאוד אפשרויות לתמוך בתקשורת, גם לפעוטות וגם לאנשים מבוגרים שאיבדו את יכולת ההמשגה. באתר שלנו אפשר לראות את מגוון הכלים והחומרים שלנו. זו התרומה שלנו לקהילה. כל אחד יכול ליהנות מהם, בהכוונה של קלינאי תקשורת מומחה שייתן מענה מדויק. פתרון מסוים לא מתאים לכולם, צריך פתרון אינדיווידואלי ומותאם לכל אחד. חולים, משפחות ואנשי מקצוע במסגרות אחרות שלא ערים לכך, מוזמנים לפנות אלינו!".
"זה מרגש לראות את ההתקדמות של החייל מיום ליום", מסכמת מאיה בחיוך. "שיפרנו את איכות הטיפול שלו. שיתוף הפעולה סייע והעצים את הטיפול. השיקום שלו עוד ארוך, אבל הוא יהיה בסדר".