שו"ת כיפת ברזל
שאלה: האם חייל מילואים שגויס בצו 8 רשאי להתאמן בשבת?
תשובה: ככלל, בצה"ל לא מתבצעים אימונים בשבת.
עם זאת, בעת מלחמה, וכאשר האימון נדרש לקראת כניסה ללחימה בטווח זמן מיידי – נדרשים הכוחות לאימונים גם בשבת, בתיאום מלא עם הרבנות הצבאית. במקרים כאלה, האימונים מהווים חלק בלתי נפרד ממצוות המלחמה.
בשו"ת הריב"ש (סימן ק"א) נאמר שבזמן מלחמה מותר לחלל את השבת "לכל צרכי המצור ואפילו שלא מפני הסכנה, כמו שבא הקבלה עד רדתה ואפילו בשבת". האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל העמיד יסוד הלכתי זה – "עד רדתה ואפילו בשבת" – במוקד פסיקותיו בהלכות צבא ומלחמה. כמובן, גם בזמן מלחמה אין היתר לבצע פעולות שאינן חיוניות כלל, אך אימונים והיערכות ללחימה הם בוודאי חלק מ"צורכי המלחמה" שאותם התיר הריב"ש.
המבט על האימונים הצבאיים כחלק בלתי נפרד מן הלחימה – מעוגן כבר בתנ"ך. בקינת דוד המפורסמת, שאותה נשא לאחר נפילת שאול ובניו בקרב בגלבוע, נאמר: "וַיְקֹנֵן דָּוִד אֶת הַקִּינָה הַזֹּאת עַל שָׁאוּל וְעַל יְהוֹנָתָן בְּנוֹ: וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת הִנֵּה כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר". (שמואל ב' א', י"ז-י"ח), ומפרש רש"י שם: "ויאמר דוד מעתה שנפלו גבורי ישראל צריכין בני יהודה ללמדם מלחמה ולמשוך בקשת". רש"י עומד על כך, שכדי לנצח בהמשך המלחמות עם הפלישתים, נדרשת סדרת אימונים משמעותית. הרלב"ג בפירושו שם מסביר באופן אחר: "בעבור שראה כי מיתת שאול היתה בסבת יראתו מהמורים בקשת, ולא היו בישראל מי שיהיה בקי בזה אמר דוד ללמד את בני יהודה קשת כי הוא מהנבחרים שבכלי המלחמה". הרלב"ג סבור שדוד עורך "תחקיר" מבצעי, וקובע כי כדי להכריע את המערכה, נדרש להעצים את מערך הקשתים ולאמן אותו באופן המיטבי. ואכן, לימים יאמר דוד המלך בתהילים: "לְדָוִד בָּרוּךְ ה' צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה" (תהלים, קמ"ד א'; ובמקביל שמואל ב', כ"ב ל"ה), ופירש האלשיך הקדוש שם: "המלמד ידי לקרב, כי למה הביאו לידי סכנת ארי ודוב ולהצילו מידם אם לא ללמד ידיו לקרב עם אנשים". האלשיך מסביר, שהקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו "אימן" את דוד לקראת המלחמות שנועדו לו, והמפגשים עם הארי והדוב היו מפגשי אימון לקראת הקרבות שדוד צפוי לנהל.
אף שמדובר על מקורות תנ"כיים, הרב אליעזר יהודה וולדנברג זצ"ל ראה בהם מקור משמעותי להגדרה ההלכתית הנוגעת לאימונים צבאיים: "מהאמור בקינת דוד נלמד, שיש חיוב על מנהיגי העם לאמן מתוך העם צבא מלחמה, אשר יהא מוכן בכל עת מצוא להשיב מלחמה שערה לאויב אשר יתקומם בזמן מן הזמנים נגד העם, או אשר יצר צעדיו באיזה דרך שהוא" (תורת המדינה חלק שני, שער א' פרק א').
כאמור, בעת מלחמה האימונים הופכים חלק בלתי נפרד מצורכי הקרב, ועל כן הם מותרים בשבת. כמובן, עם הימשכות המערכה, חיילי המילואים שבמשך מספר שבועות התאמנו והוסמכו ככל הנדרש (כגון, שכבר ביצעו מספר מטווחים ואימונים במתארים השונים) לא יתאמנו בשבת אלא בהתאם לצורך מבצעי פרטני, ובתיאום עם רב היחידה.