שניים מאבות האומה לקו בעיוורון חלקי לעת זקנתם. אצל יעקב נאמר: "וְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת", ואצל יצחק: "וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת". במה מתבטא ההבדל בשני סוגי הפגמים בראיה? ועוד, כאשר יוסף הציג בפני יעקב את שני בניו, נאמר: "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת בְּנֵי יוֹסֵף וַיֹּאמֶר מִי אֵלֶּה". אם יעקב היה עיוור- איך יכול היה לראות את בני יוסף?
נראה ששני האבות לא היו עיוורים ממש בזקנותם, אלא סבלו מעיוורון חלקי. מפרשי המקרא רואים את הפגם של יעקב כך: הריב"א פירש שיעקב ראה את בני יוסף כשתי דמויות, אך הפגם בראייתו מנע ממנו את הזיהוי שלהם.
מדרש אגדה: "שהיו גבות עיניו גדולים ולא יכול לראות, אם לא היו מגביהין לו את הגבות". הפגם היה בגבות ואולי בעפעפיים שהיו כבדים וכיסו את העיניים– "כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת", אך אולי לא הייתה פגיעה במערכת הראיה עצמה.
את הפגם של יצחק הם רואים כך: שכל טוב: "ויהי כי זקן יצחק (בן קכ"ג שנה) ותכהין עיניו מראות. שחשך מאורו, כלומר שלא יוכל לראות", וכן רבינו בחיי: "ותכהין עיניו מראות. ע"ד הפשט כהוי העיניים מנהג הזקנה, ומה שכתוב במשה רבינו ע"ה: 'לא כהתה עינו ולא נס לחה', היה זה נס". אצל יצחק המחלה הייתה במערכת הראיה השכיחה יותר אצל הזקנים.
מחלות שכיחות בגיל זקנה הן:
הירוד-קטרקט ירידה המתרחשת באופן טבעי בחדות ובאיכות הראייה עקב עכירות עדשת העין.
היפרדות רשתית, בה שכבה קריטית של רקמת הרשתית מאחורי העין מתרחקת מהשכבה של תאי הדם המספקת לעין חמצן וחומרים מזינים חיוניים. ככל שיעבור זמן רב יותר עד הטיפול בהיפרדות הרשתית, הסיכון לאיבוד הראיה בעין הפגועה גבוה יותר.
ניוון מקולרי מתרחש כאשר קולטני האור בעיניים נפגעים ואינם יכולים לתפקד כראוי. מחלה כרונית שמתקדמת לאיטה ופוגעת בפעילות קולטני האור עד לשלב בו הם מפסיקים לעבוד והאדם הופך לעיוור.
גלאוקומה מתרחשת לעיתים קרובות עקב מחלות כלליות אחרות בגוף. פוגעת בעצב הראייה ויכולה לגרום להפרעות ראייה ואף לעיוורון.
צניחת עפעפיים נגרמת עקב הצטברות שומן בעפעפיים, אובדן גמישות העור ועודף עור רפוי.
אצל יעקב הפגם התבטא בעיקר בצניחת עפעפיים– "כָּבְדוּ מִזֹּקֶן לֹא יוּכַל לִרְאוֹת", אולי בשילוב עם אחת המחלות האחרות.
אצל יצחק הפגם התבטא בכהות הראיה– "וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת" המצביע כנראה על ניוון מקולרי או בשילוב עם מחלה אחרת. (ויחי תשע"ח)
עיוורון חלקי אצל יעקב ויצחק
השארת תגובה