"…ותקח מפריו ותאכל, ותתן גם לאישה עימה. ר' אייבו אמר: סחטה ענבים ונתנה לו" (בראשית רבה יט)
לא, לא התבלבלתי. אני יודעת שפרשת נח השבת, ובכל זאת – רוצה להתחיל מבראשית.
מדרש בראשית רבה מביא דעות שונות בשאלה מה היה פרי עץ הדעת? כל דעה מייצרת קריאה פרשנית שונה של הסיפור. דעתו של ר' אייבו, כאמור, היא ש'סחטה ענבים ונתנה לו' ובמילים אחרות: פרי עץ הדעת אינו סתם פרי שנקטף כפי שהוא מן העץ, הוא פרי שרק תהליך מתוחכם של דעת ותבונה אנושית מפיק ממנו משקה בעל תכונות שיכולות להוסיף דעת: 'נכנס יין יצא סוד', או חלילה ממעיט דעת, כשהוא מביא לשכרות. האמירה כי יין היה מעורב בחטא הראשון בהיסטוריה, מצביעה על אחד הגורמים השכיחים ביותר לחטא בהיסטוריה האנושית – מאז ועד היום.
אז מה הקשר לנח? לא פעם המדרש עושה שימוש בסיפור שסופר במקום אחד במקרא, על מנת להבין סיפור במקום אחר. בפשט – הראשון שחטא בשל היין והענבים הוא נח. מה עושה המדרש? מקדים את חטא היין הראשון לאדם הראשון. בכך מותח המדרש חוט דק אך ברור ביניהם.
העולם האנושי התחיל פעמיים. תחילתו הראשונה באדם הראשון, תחילתו השנייה בנח ובניו.
האדם גורש מגן העדן בשל חטא. חטאי האדם הגיעו לשיאם בדור המבול. האם הפעם יצליח האדם? האם ימצא את גן העדן האבוד?
מדוע בעצם לא יבוא מבול שנית על הארץ אם גם נח חוטא, ועוד באותו חטא בו חטא, על פי המדרש, אדם הראשון?
לא פעם המדרש יוצר חיבור בין שני מקרים, אנשים או תופעות, שבפשט הן נפרדות. לעתים, נוצרת כך השוואה מקבילה ומחברת, אבל לעתים – הדמיון בפרט אחד מחדד דוקא את השוני ואת הנבדלות ביניהם.
אולי אפשר להציע שהחיבור בין החטאים של אדם ושל נח עושה את שניהם. מצד אחד – אדם הוא רק אדם. 'תשובה קדמה לעולם' וממילא – ידע הקב"ה שהאדם יחטא. חוסר המושלמות ופוטנציאל הנפילה קיימים בו מעצם היותו בשר ודם.
מצד שני – העולם של אחרי המבול, בכל זאת החזיק מעמד. עם נח נכרתה ברית המבטיחה שלא יהיה עוד מבול על הארץ. מדוע? אולי בגלל שנח, בשונה מאדם הראשון, הוא מי שכבר עמד בנסיונות ובנפילות של העולם – ויכל להם.
האדם הראשון הוא הראשון שקיבל ציווי אלוקי – והראשון שנכשל והפר אותו.
נח כבר מכיר עולם שיש בו נפילה וחטא, חמס ושחיתות – אבל הוא איש צדיק תמים בדורותיו. הוא עומד מול בני דורו ומול אין ספור פירות חטא שהוצעו לו – ועומד בפיתוי.
והוא יודע גם את סוד התשובה שלמד מאדם הראשון. אחרי אדם וקין, הוא יודע שגם אחרי חטא – יש מקום לתיקון. המדרש מלמד אותנו על תודעת התשובה של נח כשהוא מתאר את שנות בניית התיבה כשנים שבהן קיווה שבני דורו ישאלו, יתהו על מעשיהם – וישובו בהם.
אדם הראשון הוא הראשון שנברא. נח הוא הראשון שנבחר.
אחרי המבול הוא מקבל ברית, ומקבל גם מצוות חדשות – רבות יותר משל אדם. כללים ומסגרות שיצטרך לעמוד בהם, אבל גם ישמרו עליו.
גם נח נופל. גם לנח פרי עץ הדעת משלו – הענבים, הכרם והיין. גם אצל נח האכילה מפרי העץ כרוכה בתודעת הבושה של גילוי הגוף החשוף.
אבל נח, איש צדיק, יודע גם כי 'שבע יפול צדיק וקם'. החטא לא שובר את עולמו והוא קם ממנו.
אחרי החגים, ההתחדשות, ההתחלה מבראשית, חשוב להכיר גם בחשיבותן של ההתחלות השניות, ההתחלות שאחרי ההתחלה. אחרי אחרי החגים, אחרי שכבר הספקנו להתאכזב כי שוב לא קיימנו הבטחות לעצמינו, בא נח ללמד אותנו שתמיד אפשר להתחיל מבראשית. גם בפרשת נח.
(נח תשע"ט)
מתחילים מבראשית בפרשת נח
השארת תגובה