מדוע מבטאת התורה את בחירתנו בדרך הנכונה כהליכה? במילים אחרות: מדוע אם בחוקותי תלכו? הליכה בפשטות היא תנועה של האדם ממקום למקום. האם לשורש ה-ל-ך, שנבחר כדי לתאר את בחירתנו הנכונה, יש משמעויות נוספות הנגזרות מן המשמעות הפילולוגית של השורש? לאותיות השפה העברית, לשון הקודש, משמעויות שונות שבבסיסן מצויה תובנה מרכזית אחת. אדגים זאת על המקרה דנן:
משתמשים בשורש ה-ל-ך בהטיות שונות, עם משמעויות שונות. לדוגמה: והתהלכתי בתוככם במובן של שרוי בתוככם. הליכה לירושלים במובן של עלייה לירושלים. צדיקים נקראים מהלכים במובן של צדיקות. הליכות ונימוסים במובן של כללי התנהגות. הלכה במובן של קביעת נורמה. הליכה מחיל אל חיל במובן של תנועה והתקדמות. וילך אברהם, הלך ונסע הנגבה – במובן של תנועה מתמדת.
לעומת זאת, ישיבה מבטאת שלווה, אי תנועה. כמו: ביקש יעקב לישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף.
בבסיס ההליכה וכיוצא מן האינטואיציה הפשוטה, מצויה תנועה מתמדת. כיצד בא הדבר לידי ביטוי?
האידיליה במערכת היחסים שלנו עם הא-ל, המתוארת בפרשתנו, מבוטאת באמצעות הליכה הדדית. אם נלך בחוקותיו, אזי והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים. נראה כי כאשר ההליכה מבטאת דינמיות והתמדה יש בכך 'רווחים' נוספים התלויים במקרה הספציפי שעליו מדברים: צורת עבודת ה' הנכונה, מהותה התורה שבכתב וזו שבע"פ, מקומה של ארץ ישראל ביחס לארצות אחרות, ואת הנורמה הנדרשת בקיום מצוות וכו'.
היהודי מתעלה בעולם התורה כאשר הוא נע ללא הרף בעולם זה
היסוד המשותף של כל ההטיות הוא התנועה המתמדת והבלתי פוסקת. האדם במהותו אינו יכול להגיע לשלמות ולהגשמה עצמית מלאה ללא תנועה מתמדת. סכמת מסלול הזמן ביהדות עליו אנו נעים ספירלית. אנו נעים מצד אחד במעגלי השנה, ומצד שני מתקדמים בראש חץ על ציר אנכי. התנועה יוצרת אפקט כפול. גם יסוד התשובה הוא יסוד התנועה, החזרה מנקודה נמוכה אל נקודה גבוהה יותר, בשל הירידה מנקודה גבוהה אל נקודה נמוכה. דריכה במקום, כמו לדוגמה בעולם העסקים, אין משמעותה יציבות, ההיפך, משמעותה הידרדרות, אפשר אפילו לא מורגשת בתחילה.
ההלכה, קרי, הנורמה היהודית, דינמית, לעולם אינה עומדת. היא משתנית בשל נסיבות הזמן, המקום, הטבע והטכנולוגיה. היהודי מתעלה בעולם התורה כאשר הוא נע ללא הרף בעולם זה.
התנאי "אם בחוקותי תלכו" מציב בפנינו שני אתגרים: האחד זיהוי שאכן אלו הם חוקותיו של הא-ל ולא חלילה חוקים אחרים; אבל, וגם זה חשוב, תלכו! גם אם נזהה נכון את חוקות הא-ל, הדרך ליישומן צריכה להיות בהליכה. בתנועה, בהשקעת אנרגיה, בהתקדמות, בעלייה, בהזדהות!