על פניו, הבחירות שנראות עתה קרובות מתמיד הן דבר מיותר ויקר. שנתיים אחרי הבחירות הקודמות, ללכת עוד פעם לקלפי, להשחית זמן ממון , ולייצר הרבה שנאה פילוג ומדון – לא זה מה שעם ישראל צריך עתה.
אלא מה, אולי מהבדיעבד הזה ייצא משהו טוב. מה שקורה זה שאומות העולם בלחצן עלינו ובשנאתן אותנו, מחייבות אותנו גם אם זה בעל כורחנו לברר את יסודות זהותנו, ושורשי לאומיותנו.
פעמים שזה מכעיס ומקומם- אבל בדיעבד זה מאלץ אותנו להפסיק לטייח את עצמנו ואת העולם, ולהתמודד עם שאלות הזהות היהודית הבסיסיות ביותר.
כן, זו מלחמת דת, ולא צריך לחשוש מלומר זאת. האיסלם זה דת, ומרצחיו פועלים בשם הדת, ומכוח הדת הם משספים גרונות. זו דתם וזו אמונתם.
להבדיל, הבחירות הקרובות, אולי תעסוקנה גם הם בשאלות היסוד שלנו. לא עוד דיוני ודיבורי סרק על שלום וביטחון , וירושלים מאוחדת, ושתי מדינות לשני עמים, ועוד כל מיני סיסמאות שדופות, אלא אולי סוף סוף נטפל, גם אם זה יכאב, בשאלות היסוד שלנו.
למשל- הפסוקים הללו מפרשת השבוע-
"וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ.וְאֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ".
ובמילים פשוטות- מי הוא הנושא שם ישראל בעולם? מה תפקידו וייעודו ושליחותו בעולם? מהי ארצו, ומכוח מה זו ארצו, ומכוח מה הוא פועל בעולם?
שאלת המפתח שהעולם מאתגר אותנו בה, ושאולי הבחירות הללו יהיו איזה זרז קטן לבירורן, היא מה תוכנת היסוד של העם היהודי ? האם זכותו על הארץ נובעת מסיבות פוליטיות או דמוגרפיות או ביטחוניות, או שזכותו של עם ישראל על הארץ נובעת מכוח הפסוק וההבטחה בפרשה-
"וְאֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ".
אני לא נאיבי כל כך לחשוב שהבחירות הללו ישנו סדרי בראשית. ממש לא, אבל אולי סוף סוף תעלנה שאלות יסוד שהעולם שואל אותנו אותן, ושאנחנו שואלים את עצמנו אותן. שאלות ותשובות יסוד הנובעות מפסוקים אלו שבפרשה:" וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ". (וישלח תשע"ה)
כִּי אִם יִשְׂרָאֵל
השארת תגובה