שמונה פעמים מופיעה המילה סגולה בתנ"ך. בחמש מתוכן היא מתארת את עם ישראל. לדוגמה, לקראת מעמד הר סיני נאמר : "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ”.
בשאר המקומות היא מתפרשת במשמעות של אוצר, כך לדוגמה, בספר דברי הימים נאמר: "וְעוֹד בִּרְצוֹתִי בְּבֵית אֱ-לֹהַי יֶשׁ לִי סְגֻלָּה זָהָב וָכָסֶף נָתַתִּי לְבֵית אֱ-לֹהַי לְמַעְלָה מִכָּל הֲכִינוֹתִי לְבֵית הַקֹּדֶשׁ) " (דברי הימים כ"ט) . רבי יהושע בן קרחה הסביר את הפסוק "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים" במובן של קניין, כשם שאדם שמסגל לעצמו דבר מה, פירושו שהוא רוכש אותו. בדומה לכך, בשפה האכדית משמעות המילה Sagullu היא עדר. ולפי הסבר זה משמעות "וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה" היא שעם ישראל יהיו מושגחים על ידי ה' כרועה. נסכם: עם ישראל, אוצר, קניין, עדר.
בפרשתנו: האמירה ברורה, נוקבת, חד-משמעית- "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה ל-ה' אֱ-לֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר ה' לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה". נבחרנו מכל העמים להיות עם סגולה עוד לפני התחייבותנו לקיים מצוות. בפסוק זה המכוון לעם ישראל, מספר חידושים: האחד- נבחרנו מכל העמים אשר על פני האדמה, השני- היותנו עם קדוש (ואולי זו הסיבה לבחירתנו).
אין זה פלא ששונאים, מתוך ומחוץ לעם ישראל, בחרו לראות בביטוי זה ביטוי של גזענות! מי שרואה בכך ביטוי של גזענות במשמעותה השלילית בת ימינו, קורא תיגר על בחירתו של הא-ל בין אם הוא בן ברית ובין אם לא, שהרי המעניק, הבוחר, הוא הא-ל בכבודו ובעצמו. רק אם מניחים כי מקור האמירה אנושי ולא אלוקי, יש מקום לטיעון הגזעני.
מה אנו המאמינים יכולים להשיב לשונאים אלו? לדעתי, הפרשנות של ריה"ל היא הפרשנות האולטימטיבית.
הדימוי הנפלא אותו טבע ריה"ל ליחס בין עם ישראל לבין עמי העולם הוא: "ישראל בעמים כלב באיברים". היחס בין עם ישראל לעמים, על אף או בגלל היותו עם סגולה, הוא כמו היחס של הלב לשאר איברי האדם. האם הלב הוא האיבר החשוב ביותר בגוף האדם? תשובה חיובית ופשוטה לשאלה זו כמוה כקבלת הטיעון הגזעני. לכן התשובה אינה בינארית, היא מורכבת, היא דיאלקטית.
יש איברים כמו המוח שיכולים להתהדר בתואר "מלך". ללב ייחודיות מסוימת שאינה מצביעה על היותו מלך אלא דווקא על היותו משרת. הוא מזרים דם ללא הפסקה לכל איברי האדם. פילוסופית, הוא מאפשר לגוף האדם להיות אורגניזם, שלם, מתפקד כישות אחת. באנאלוגיה, עם ישראל העניק לעולם את החיבורים, הרעיונות והכלים המוסריים והדתיים כדי להיקרא ולתפקד כרקמה אנושית אחת.
השיח שלנו עם עמי העולם אינו שיח גזעני, הגענו לעמדה זו מבלי לרצות בכך – "אתה בחרתנו מכל העמים"! עם ישראל אינו מתגאה במהותו אלא בבחירה בו. השיח שלו עם אלוקיו הוא שיח של חובות לא של זכויות!! עם ישראל אינו מבקש מעמי העולם להתחבר אליו, ('קשים גרים לישראל כספחת'). הוא לא מבקש מעמי העולם להכיר בסגולתו ולהעניק לו זכויות יתר. אדרבא, הוא הנרדף שבכל העמים.
פירוש זה לסגולה הוא ההיפך הגמור מגזענות, הוא לא ניתן להשוואה לאף אחת מן התנועות או מן העמים הגזעניים. התורה עצמה בספר בראשית מציגה לכולם באופן מפורש את אופן היווצרותנו. עם ישראל נוצר כענף אחד אנושי בדומה לאומות אחרות, בדרך התפתחותית, שחוותה עליות ומורדות. מיחידים בעלי סגולה, לאבות בעלי סגולה, למשפחות בעלות סגולה ולבסוף לעם סגולה.
אנחנו לא מתגאים בדרך היווצרותנו כעם, אדרבא, זו היתה דרך קשה ומוזרה, עדיף היה שניווצר באמירה אלוקית פשוטה כמו: יהי עם ישראל ויהי עם ישראל. הראשון לגלות את סגולתנו כעם היה פרעה, כנציג האומות. הוא גילה לחרדתו, כי אנו לא רק אוסף של עבדים, אלא יש לנו יסוד מחבר ההופך אותנו לעם עוד טרם הכרזתו. סגולה אלוקית.
על פי פירושו של ריה"ל, הסגולה היא אותה תכונה אלוקית שניתנה בתחילה ליחידים המתוארים כולם בספר בראשית, הועברה למשפחות ולבסוף לכל עם ישראל. זו אינה גנטיקה ביולוגית אלא גנטיקה רוחנית. האם זה מחוכמתנו? מצדקתנו? ממספרנו? לא! "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות, וקידשתנו במצוותיך וקרבתנו מלכנו לעבודתך; ושמך הגדול והקדוש, עלינו קראת".