יהושע פרק ד'
בפרק ד' ביהושע העם מסיים לעבור את הירדן. בשלב זה על יהושע והעם לקיים ציווי שמופיע כבר בפרשת כי תבוא- " וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד. וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַה' אֱ-לֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל."
ואכן, ביהושע פרק ח' מוזכר בדיוק כיצד יהושע מקיים את דברי התורה-
"אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ, לַה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהַר, עֵיבָל כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה' אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה"
הסיבה מדוע הביצוע של המשימה מתעכב עד לאחר המלחמה עם העי בפרק ח' הגיונית. המרחק בין הר עיבל לאתר חציית הירדן הוא גדול ולקח זמן עד שהעם יגיע לשם עם האבנים ואז הייתה לו הזדמנות להקים את המזבח. יחד עם זאת, בפרק ד' עצמו נראה שמקימים עוד שני מזבחות. הראשון, יהושע מצווה שכל נציג שבט ייקח אבן מהירדן לגלגל, שם העם חונה כעת. ההסבר למעשיו נשמע כאילו הוא לקוח מההגדה של פסח- "כִּי יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר לֵאמֹר, מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה לָכֶם, וַאֲמַרְתֶּם לָהֶם, אֲשֶׁר נִכְרְתוּ מֵימֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵי אֲרוֹן בְּרִית ה' בְּעָבְרוֹ בַּיַּרְדֵּן." הפסוקים ממשיכים ומתארים כי מזבח נוסף גם הוא של שנים-עשר אבנים, מוקם ע"י יהושע בתוך הירדן ומתואר כי הם שם עד עצם היום הזה.
נשאלת השאלה, מדוע הציווי לעשות מזבח אבנים לזיכרון של מעבר הירדן מתפצל לשלושה מזבחות שונים- בהר עיבל, בגלגל ובירדן. רק על ההוא של הר עיבל מצוין ההקשר לציווי הראשון אז מדוע הוקמו גם השניים האחרים?
יהושע מבין כי יעבור זמן רב עד שהעם יגיע להר עיבל וכי עד אז עוצמתו של הטקס תדעך, הוא יאבד את המומנטום של החוויה שעבר העם ממש ברגע זה. הוא אמנם מקיים את דברי התורה כלשונם, אך כמנהיג הוא מבין את הרציונל של ההנחיה ומאפשר לעצמו דרגות חופש מסוימות כדי להרחיב אותם. לכל מזבח הייחודיות שלו. בהר עיבל- קיום דברי התורה וזכר להבטחת הארץ. בגלגל- אחדות של עם ישראל ומצוות והגדת לבנך הסמוכה לאירוע עצמו. בירדן- מזבח אישי של יהושע שיהיה מוסתר במימי הירדן ולו כנראה משמעות רוחנית ונסתרת יותר.
כאשר יהושע מבין את עומק ההנחיה של הקב"ה הוא מצליח להיות פרואקטיבי ולהרחיב אותה. בכך הוא נהיה מנהיג כפי שכתוב לאחר מכן- "בַּיּוֹם הַהוּא, גִּדַּל ה' אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בְּעֵינֵי כָּל יִשְׂרָאֵל; וַיִּרְאוּ אֹתוֹ, כַּאֲשֶׁר יָרְאוּ אֶת מֹשֶׁה כָּל יְמֵי חַיָּיו."