התנהלות זוג האבות השני של העם היהודי- יצחק ורבקה, מצריכה עיון ולימוד.
יצחק הוא בנו של אברהם אבינו על כל המשתמע מכך. רבקה היא ביתו של בתואל, ואחותו של לבן הארמי. היא מאזור חרן, ארם נהריים, אי שם בצפון סוריה, תבנית נוף ילדותו של אברהם אבינו.
ההיכרות הראשונה שלנו עם רבקה היא על שפת הבאר, שם מתגלה רבקה הצעירה כזריזה ומלאת חן וחסד באופן יוצא מהכלל. זו הסיבה שבגללה אליעזר, עבד אברהם, בוחר בה להיות אשתו של יצחק.
בהמשך הדרך מתגלים יצחק ורבקה ככאלו הנאלצים בעל כורחם ואולי גם בניגוד לאופיים הבסיסי, להתמודד עם כללי המשחק של המזרח התיכון.
יצחק רועה הצאן, החופר בארות מים בנגב הצחיח, נאלץ להתמודד פעם אחר פעם בנגב עם פלישתים מקומיים, שלא רק שסותמים את בארותיו אלא גם ממלאים אותם בעפר. יצחק לא מוותר, נאבק ללא פשרות ופעם אחר פעם שב ופותח את בארות המים שסיתמום הפלישתים. יצחק מבין שבשכונה המזרח תיכונית הזאת רק החזק, העקשן, והמאמין בצדקת דרכו ישרוד. יצחק מזהה היטב את אופיים של אויביו הפלישתים, והוא לא מהסס, בראותו את צביעותם ומתק שפתותיהם, להטיח בפניהם את האמת ולומר להם : "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִצְחָק מַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלָי וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם".
רבקה, שגדלה לצד אחיה לבן הרמאי-הארמי, למדה גם היא על בשרה שבצד מידת החסד המאפיינת אותה, עליה לקחת אחריות ולהתנהג בהתאם לכללי השכונה החדשה. אם ברצונה שמשפחתה תמשיך להתקיים – עליה יהיה לנקוט בכל התכסיסים והתרגילים כדי להבטיח את קיומה והמשכיותה של שושלת אברהם, והעם היהודי.
כאשר היא מזהה את הסכנה מבית בדמותו של בנה עשו, ללא היסוס היא תיקח אחריות, ותעשה את כל התרגילים והמניפולציות כדי להבטיח את שלומו של בנה יעקב, את עתידו, ואת הברכות שהוא אמור לקבל. לשם כך היא תאיץ ביעקב להיראות בפני אביו כאילו הוא עשו, ופעולות נוספות שהיא עושה בבית.
גם רבקה כמו יצחק, מבינה את מה שיאמר לעתיד לבוא דוד המלך בתהילים, על כללי המשחק ב'שכונה' המורכבת והטעונה הזו, ועל הדרך בה ניתן לשרוד ולהתנהל מול האתגרים והאויבים השונים : "עִם חָסִיד תִּתְחַסָּד עִם גְּבַר תָּמִים תִּתַּמָּם. עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל".
מול האתגרים הקשים והמורכבים הניצבים בפניהם מבית ומחוץ, וההכרה שבמרחב הזה רק החזק שורד, יצחק ורבקה לוקחים אחריות, ונאבקים כל אחד בדרכו בעקשנות ובתחכום על המשך קיום המשפחה והעם היהודי בארץ.