הרב ד"ר מיכאל אברהם, ר"מ במכון הגבוה לתורה באוני' בר אילן, הנתיב השלישי
בפרשתנו מופיעה הפרשה ההלכתית הראשונה בתורה. בפתיחת פירושו לתורה מקשה רש"י מדוע התורה לא פותחת בפרשה הזאת: "אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית?"
הסאב טקסט אומר לנו שעקרונית התורה אמורה הייתה להכיל רק הלכות. כל דבר אחר בתורה, כמו החומש ורבע שעד פרשת "החודש", דורש הסבר. רש"י מציע: "משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".
לא ממש משכנע. קשה לקבל שכל הפרשיות הללו נכתבו רק כדי שיהיה לנו מענה למתקפות של גויים לגבי הארץ (מהתבוננות במצבנו כיום אני מסופק עד כמה הם משתכנעים מהתשובה הזאת). מעבר לזה, התשובה הזו מסבירה רק את פרק א' בבראשית, שמתאר את הבריאה, ומראה שהקב"ה הוא בעל הבית ויכול לתת את הארץ למי שירצה. מה עם כל השאר?
דומה כי רש"י רומז לתשובה המלאה, כשהוא כותב "ונתנה לאשר ישר בעיניו". פרק א' מוכיח שהקב"ה הוא בעל הבית וזכותו לתת את הארץ למי שירצה. אבל זוהי תשובה כוחנית. תשובה מהותית צריכה להכיל גם נימוק מדוע הקב"ה בחר דווקא בנו. ספר בראשית, שמכונה בחז"ל "ספר הישר", בא להראות לנו מי ישר בעיני הקב"ה, ובזכות מה הוא נתן לנו את הארץ.
רש"י משתמש בוויכוח על הארץ כדי להסביר את מטרת התורה בכלל: הלכה ומוסר. המטרה אינה רק לצייד אותנו בתשובה בוויכוח עם הגויים, אלא ללמד אותנו דרכי התנהלות ישרות, ויותר מכך את העובדה שהקב"ה חפץ בדרכים כאלו. הלקח הזה נדרש מפני שישנה תחושה כאילו אדם שנצמד להלכה הוא אדם שלם, גם אם אינו מקפיד על ערכים ומוסר.
בימים אלו נראה שההנהגה הפוליטית והרבנית הממוסדת של החברה החרדית מתחילה את התורה מפרשת "החודש". המוסר לא ממש מעניין אותה. ההנהגה הפוליטית והרבנית של החברה הדתית לאומית, מעבר לשיתוף הפעולה המחפיר עימם, קוראת גם את פרק א' של ספר בראשית ומכוחו באה בתביעות על הארץ. המטרות ה'דתיות' וירושת הארץ מכשירות בעיניהן התנהלות בלתי מוסרית בעליל. עיון ברש"י מעלה שהדרך לזכות בארץ עוברת דווקא דרך מחויבות לערכים והתנהלות ראויה. אנחנו ב'נתיב השלישי' מציעים אלטרנטיבה שמחויבת לשתי הפנים הללו. אנחנו קוראים למי שמזדהה להצטרף דרך האתר שלנו.