הרב בניהו ג'מוס
אברהם אבינו, מעבר להיותו דמות רוחנית, מתגלה בפרשת "מלחמת המלכים" (בראשית י"ד) כאסטרטג צבאי מבריק. הוא מנהל מרדף מהיר, מבצע תקיפת פתע ומחלק את כוחותיו בחוכמה – מה שמוביל להצלת לוט ולניצחון מזהיר על צבאות עדיפים מספרית.
א. חטיפת לוט – עילה לפעולה צבאית
חז"ל והמפרשים מציינים מספר סיבות לשביית לוט. ראשית, לוט היה בן אחיו של אברהם ובעל עושר רב, ולכן החוטפים ציפו שאברהם יפדה אותו בכסף רב. בנוסף, במדרש נאמר כי לוט דמה לאברהם בקלסתר פניו – מה שעשוי היה להיות סיבה נוספת לשבייתו. מנקודת מבט אסטרטגית, ניתן לראות בחטיפת לוט ניסיון להפעיל לחץ על אברהם ולנצל את משאביו.
ב. מבצע החילוץ – תחכום, הפתעה וחתירה למגע
בתגובה לשביית לוט, אברהם נוקט יוזמה צבאית מתוחכמת. הכתוב מתאר כיצד "וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלוש מאות וירדוף עד דן". הפסוק מציין מספר עקרונות אסטרטגיים:
בניית כוח מקצועי: "וירק" – הכנת לוחמים, חימוש והתאמת כלי נשק לכל אדם.
כוח איכותי ולא כמותי: חז"ל מציינים כי חניכיו של אברהם היו מיומנים במלחמה וחדורי דבקות במשימה.
מהירות וחתירה למגע: אברהם רודף אחרי החוטפים עד דן, פועל בנחישות וללא עיכוב.
הפתעה ופיצול כוחות: "ויחלק עליהם לילה" – שימוש בתנאי השטח והחושך לטובת מתקפה לא צפויה במספר כיוונים.
מיצוי הכוח והכרעה: "ויכם וירדפם" – הכאת האויב תוך המשך רדיפה עד למקום מקלטו.
ג. עקרונות מלחמה אצל אברהם: השוואה לעקרונות צבאיים קלאסיים
המתואר בפסוקים ובמדרשים מבליט את אברהם כאסטרטג צבאי. הוא פועל על פי עקרונות מלחמה מודרניים:
דבקות במשימה ונחישות – ההחלטה לצאת למלחמה למרות כוחו המצומצם.
הפתעה והטעיה – שימוש בלילה, חלוקת הכוחות והתקפה בלתי צפויה.
מקצוענות וחתירה למצוינות – "חניכיו" מעידים על הכשרה וניסיון.
מינוף תנאי שטח – בחירת העיתוי והמקום לתקיפה.
שימוש מושכל בכוח אדם – סינון הלוחמים לפי עקרון "מי האיש הירא ורך הלבב".
חתירה להכרעה – אברהם אינו מסתפק בהתקפה ראשונית, אלא ממשיך ברדיפה עד להבסת האויב.
ד. השוואה לדמויות צבאיות נוספות במקרא

הדמיון בין פעולתו של אברהם לבין דמויות תנ"כיות נוספות בולט במיוחד. כך למשל, סיפורו של גדעון בספר 'שופטים' מציג גישה שונה אך בעלת עקרונות דומים. במקום להילחם ישירות בצבא המדיינים העצום, גדעון בוחר 300 לוחמים בלבד, מתכנן מבצע של הטעיה פסיכולוגית, משתמש בלפידים ושופרות כדי להטיל אימה, וגורם לאויב להביס את עצמו.
צמצום כוח הלוחמים – גדעון בוחר חיילים מעטים אך מיומנים, בדומה לבחירת "חניכיו" של אברהם.
שימוש בהפתעה ובהטעיה – הלוחמים יוצרים רושם של כוח עצום, מה שמוביל לפאניקה במחנה האויב.
הישענות על אמונה ומורל גבוה – בדומה לאברהם, גדעון רואה במערכה שליחות רוחנית ולא רק קרב פיזי.
ה. דוגמאות היסטוריות דומות
מלחמות נפוליאון
נפוליאון בונפרטה הרבה להשתמש בשיטת "חלוקת הכוחות" ובהתקפות פתע כדי להכריע את אויביו, כפי שעשה בקרב אוסטרליץ (1805), שבו פיצל את כוחותיו כדי להטעות את האויב ולאחר מכן הכה בו בנקודה הקריטית.
"בליצקריג" הגרמני
האסטרטגיה של אברהם מזכירה את שיטת ה"בליצקריג" (מלחמת בזק) של גרמניה הנאצית, שהתבססה על הפתעה, מהירות וניצול כוח אש מרוכז. הפלישה לפולין (1939) ופלישת גרמניה לצרפת (1940) היו דוגמאות לכך.
פשיטות קומנדו של בעלות הברית
מבצעי הקומנדו של צבא בריטניה וארה"ב, כמו מבצע "שודד הים" בפיקודו של דייוויד סטירלינג בצפון אפריקה, שבו כוח קטן תקף בסיסי אוויר גרמניים בפשיטות ליליות, מזכירים את פעולתו של אברהם – כוח קטן החודר לעומק שטח האויב ומכריע אותו במפתיע.
קרב סטלינגרד (1942-1943)
הצבא האדום הרוסי השתמש בטקטיקות של חלוקת כוחות, התחפרות והתקפות פתע נגד הוורמאכט הגרמני – מה שהוביל לבלימת המתקפה הנאצית ולהפיכת הקרב לאחד מנקודות המפנה של המלחמה.
סיכום: אברהם וגדעון כמופת צבאי ותפיסת המלחמה היהודית
אברהם וגדעון לא היו רק מנהיגים רוחניים, אלא גם אסטרטגים מחוננים. הם הובילו כוחות קטנים לניצחון מול אויבים עדיפים באמצעות מודיעין, הפתעה, תחבולות ויכולת מנהיגות יוצאת דופן. השוואתם לקרבות היסטוריים מודרניים מראה שעקרונות הלחימה שלהם נותרו רלוונטיים גם בעולם הצבאי של ימינו.
בהתבסס על הדוגמאות שהוצגו, ניתן לראות כיצד עקרונות אלו חוזרים לאורך ההיסטוריה – ומלמדים אותנו שתחבולה, רוח לחימה ומנהיגות אמיצה יכולות להכריע מערכות גם כנגד כל הסיכויים.
