ד"ר מרדכי אש
הרבה מאמרים מנסים להסביר את תפיסת הקורבנות בימינו. להקריב קורבן נראה כיום מוזר, כמשהו שמתאים (אולי) להיסטוריה. אז, מה יהיה בימות המשיח?
נוסיף לזה את תיאור בית המקדש שנראה כמו בית מטבחיים – מלא בדם, בבשר, בעשן ובחלב. אכן, בית המקדש היה בזמנו (גם) בית מטבחיים עצום, כולל מזבח מעשן. קשה ליהודי בן ימינו לחבר בין קדושה לבין קורבנות ובית מטבחיים. החיבור של עבודת אלוקים עם קורבנות לא נתפס. לא נראה שנמצא איזשהו רב שיאשר להקים בית כנסת בתוך בבית מטבחיים, או להיפך.
הרמב"ם הסביר שמצוות הקורבנות ניתנו בתקופה שבה הקרבת קורבנות הייתה נפוצה בעולם, בדתות שונות, וגם התורה ציוותה כן, כדי לקשר את עם ישראל לתורה. הרמב"ן חולק עליו ואומר שמצוות הקורבנות היא פשוט מצוות אלוקים.
למרות הפירושים השונים, הדעת נותנת שנתקשה למצוא אדם שירצה להתפלל בבית מטבחיים. אם כן, כיצד ייתכן שהמשיח יבוא כאשר המציאות השכלית תהיה שבני אדם יתקשו לקבל את הקורבנות כחלק מעבודת בית המקדש?
ועוד על ימות המשיח. בספר 'ישעיהו' מתוארת אידיליה בין החיות לבני אדם. "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ ועגל וכפיר ימריא יחדיו", וכן "ופרה ודב תרעינה יחדיו ירבצו ילדיהן ואריה כבקר יאכל תבן". יש פירוש הטוען שהטבע של החיות ישתנה, ויש אחר הטוען כי מדובר במשל.
נסביר שתי גישות לביאת המשיח. האחת גישה ניסית-חרדית: ברגע אחד הכל ישתנה, המקדש 'יצנח מהשמיים', הטבע ישתנה והעולם יהפוך לאוטופי; הגישה השנייה, המעשית-ציונית – היהודים יתקבצו ויבנו את בית המקדש. האנשים והטבע לא ישתנו.

אציע מציאות חדשה שמתקדמת אלינו ותקל עלינו את הבנת הקורבנות בבית המקדש. התשובה, לדעתי, נמצאת במילה: "פודטק". פודטק זו טכנולוגיית מזון חדישה. בחברות רבות בעולם נעשים מאמצים כבירים עם השקעות עתק לעבור למאכלים מלאכותיים, תוך כדי התנתקות מאכילת בעלי חיים. כבר היום ניתן לרכוש מיני בשרים שחלקם דומים לבשר אמיתי ומיוצרים מצמחים. לפני זמן מה הכשיר אחד הרבנים בשר אמיתי המיוצר במעבדה. ניתן כיום לייצר בדרך זו בשר, עוף, דגים סינטטיים, חלב סינטטי ודבש סינטטי, הזהים לחלוטין למוצרים ה'אמיתיים' שאנו מכירים.
תעשיית הפודטק צועדת מהר לקראת העת בה נשתחרר מהתלות בבשר בעלי החיים. באותו זמן סביר שייאסר הרג בעלי חיים, המשחטות עם בתי המטבחיים ייעלמו מהעולם, וגם השם 'בית מטבחיים' ייעלם לתוך ההיסטוריה. העולם יחזור לתקופה שלפני המבול, שבה הייתה אסורה אכילת בעלי חיים. בעולם ללא בתי מטבחיים יהיה רק בית מטבחיים אחד ומיוחד, ורק בו תותר שחיטת בעלי חיים. יהיה זה מקום בו האנושות תירתע ממעשי אלימות הן כלפי אדם והן כלפי בעלי חיים.
מציאות שכזו יכולה ל'התלבש' גם על הפסוקים שהזכרנו מספר 'ישעיהו'. "וגר זאב עם כבש… ואריה כבקר יאכל תבן…". לכאורה מציאות בלתי אפשרית. הרי האריה אינו צמחוני. אלא שבמציאות זו שהפודטק יהיה בכל העולם, גם בעלי חיים טורפים שיחיו בקרבת בני אדם יוכלו לאכול בשר אמיתי שלא נוצר מהרג חיות, אלא בשר שנוצר מצמחים. האריה אכן יהפוך לצמחוני… ובכך תתגשם נבואת ישעיהו.
זה המקום להזכיר את מאמרו של הרב קוק, "חזון הצמחונות השלם", שנכתב בתחילת המאה הקודמת, ובו הסברים רוחניים עמוקים על צמחונות. מאמרי כאן הוא פן יישומי של חזונו.