ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים – המקום המקודש ביותר – כדי לכפר "בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל". מעמד זה אינו רק טקס פולחני, אלא מודל למנהיגות רוחנית.
זהירות מוסרית ורגישות ציבורית

annie-spratt-KovxPeamVts-unsplash-
חז"ל מלמדים כי הכהן הגדול אינו נכנס לקודש הקודשים בבגדי זהב, אלא בבגדי לבן פשוטים, משום ש"זהב – אין קטיגור נעשה סניגור". זהו עיקרון הלכתי קבוע: אפילו בבית שני ממשיכים ללבוש לבן ביום הכיפורים. זהב, המזכיר את חטא העגל, אינו ראוי לשמש כלי כפרה ברגעי שיא הקדושה. מסר זה מדגיש את הצורך במנהיגות נקייה מהתפארות חומרית, המודעת לרגישויות ההיסטוריות והחברתיות של העם.
הווידוי: תהליך של צמיחה
הכהן מתוודה תחילה על עצמו, אחר כך על ביתו ולבסוף על כלל ישראל. סדר זה מבטא את עקרון ההדרגתיות בתיקון: אדם צריך לזקק תחילה את עולמו הפרטי כדי שיוכל להשפיע החוצה. הווידוי הראשון מבטא ענווה, יושר ונכונות לשאת באחריות.
תפילה על צרכים בסיסיים: ענווה מול הבריאה
שיא כניסתו של הכהן הגדול לקודש הקודשים מתרחש ברגע שבו הוא נושא תפילה. והתפילה הזו – בניגוד למה שהיינו מצפים מיום כל כך נורא ומרומם – אינה עסוקה בנושאים "רוחניים" בלבד, אלא דווקא בצרכים הכי פשוטים ויומיומיים של העם. הכהן הגדול מתפלל תפילה קצרה על צרכים בסיסיים, כגון: גשמים, תבואה ולידה. אפילו הדברים שנראים לנו כ"טבעיים" או ברורים מאליהם זקוקים לתפילה ולחסד שמיים. תפילה זו משקפת את ההבנה שכל דבר, מהחומר ועד הרוח, תלוי ברצון ה'. המנהיג הרוחני אינו מתנשא מעל חיי היומיום, אלא מודע לצרכים הפשוטים והבסיסיים של העם ומבקש עליהם.
הכנות מוקדמות: פרישה ולימוד
שבעה ימים לפני יום הכיפורים, הכהן הגדול פורש מביתו ומקדיש את זמנו ללימוד והכנה רוחנית ומעשית. פרישה זו מדגישה את החשיבות של הכנה מוקדמת, התבוננות פנימית והתרחקות מהשגרה לקראת המפגש עם הקדושה.
ביום הכיפורים, הכהן הגדול מלמד אותנו שמנהיגות אמיתית מתחילה בענווה, אחריות אישית ורגישות לצורכי הזולת.
Benij1965@gmail.com