יובל שגב
לפעמים זה נראה כמו חלום: המדינה מגלה אוצר. ים של גז, נהר של הכנסות. לא צריך לעבוד קשה, לא חייבים מיסים, לא רגולציה ולא מדיניות כלכלית – פשוט לחלק לכולם, לחיות בלי דאגות.
זה בדיוק מה שקרה להולנד בשנות ה-60, כשגילתה מאגרי גז טבעי עצומים באזור חרונינגן. בהתחלה – חגיגות. הממשלה נהנתה מהכנסות עצומות ממכירת הגז, והתושבים הרגישו שהשפע זורם. לא היה צורך להכביד במיסים, והתשתיות הציבוריות שופרו. אבל מתחת לפני השטח, הכלכלה התחילה להיסדק. בתוך שנים ספורות, מגזרים תעשייתיים שהיו עמודי תווך – כמו ייצור ותעשייה כבדה – קרסו. למה זה קרה?
הולנדים ששנים עבדו במפעלים מצאו את עצמם מחוסרי עבודה. ולמה שמישהו ירצה לעבוד במפעל פלדה, כשאפשר לשבת בבית, לראות סרטים ולקבל תקציב מהמדינה? לכאורה, זה גן עדן. בפועל – זה מנגנון שמחליש את האדם ואת החברה כולה. התוצאה הייתה לא רק האטה כלכלית אלא גם השפעה פסיכולוגית עמוקה: תמריצים לעבודה וליוזמה פחתו, כישורי חיים הלכו לאיבוד, תלות בממשלה גברה, והשיח הציבורי התרגל לכך שהמדינה "תספק הכל" – אך השבר הגיע כשהתגלתה שההכנסות לא נמשכות לעד, והחוסן הפנימי כבר נחלש.
המחקר הכלכלי כינה את התופעה הזו בשם אירוני אך מדויק: "הקללה ההולנדית" – כששפע פתאומי מחליש מדינה במקום לחזק אותה. במקום לעודד יוזמה, הוא יוצר תלות. במקום להצמיח כישורים – הוא גורם לניוון. אנשים מתרגלים לקבל – ולא לייצר. לחיות – אבל לא לבנות. עד היום, כלכלנים משתמשים במונח הזה כאזהרה למדינות שמגלות משאבי טבע וממהרות להפוך אותם לקצבאות או להקלות במקום לבנות איתם עתיד יציב.
גם בישראל, אחרי גילוי מאגרי הגז, עלתה השאלה: האם פשוט נחלק את הרווחים? נוריד מיסים? ניתן לכולם "חיים טובים" בלי להתאמץ? לכן קמה ועדת שישנסקי. היא לא אמרה שלא צריך לעזור – אבל הזהירה: ברכה צריכה להיות מנוהלת בחוכמה, בעדינות, באחריות.
ואולי, דווקא כאן נכנסת פרשת 'בהעלותך' עם מסר עמוק מאין כמותו. "עד שתהא שלהבת עולה מאליה" – היזהרו ממתנות חינם ומחשיבה שאפשר לקבל בחינם בלי לשלם מחירים. הפרשה נפתחת בציווי לאהרון הכהן: "בהעלותך את הנרות" – ולא "בהדליקך". רש"י, בפירושו המפורסם, כותב: "עד שתהא שלהבת עולה מאליה" – שהנר לא רק יידלק, אלא יעמוד בזכות עצמו. וזה מעורר שאלה אישית ממש: כמה מאיתנו – הורים, מורים, אפילו מנהיגים – יודעים להדליק מישהו בלי לעשות את כל העבודה במקומו? תחשבו על זה רגע. כמה קל לנו להושיט יד, לפתור לילד את הבעיה, לתת לו כסף במקום ללמד אותו להרוויח. כי זה נוח, כי זה שקט, כי זה חוסך מאבק. אבל זה לא מלמד אותו לעמוד.

ben-white
אותו דבר קורה כשמדינה מתחילה "לחלק". בהתחלה זה נראה נהדר – מי לא רוצה לקבל קצבה בלי לעבוד? למה להילחם כשאפשר לשבת ולקבל? אבל בפנים… משהו נכבה. כי לא נולדנו רק כדי לצרוך. נולדנו כדי ליצור. וכשאנחנו שומעים על רעיונות כמו "בינה מלאכותית תחליף את כל העבודות" ו-"UBI לכולם", זה נשמע אולי מתוק. אבל תעצרו רגע. מה יקרה לבוקר בלי סיבה לקום? ליום בלי תחושת הישג? לרגע שבו אתה לא נחוץ לאף אחד?
העתיד טומן בחובו קללה הולנדית חדשה – לא של גז, אלא של קוד. קוד שמחליף אותנו. לא רק בעבודה – אלא במשמעות. בלי אתגר, בלי תכלית, בלי התמודדות – האדם מתכווץ. וכשהוא לא מדליק את הלהבה שבו, אין מי שיאיר.
כהורים, אנחנו יודעים: הכי קשה זה לא לעזור. הכי קשה זה לעמוד מהצד ולתת לילד להתנסות. ליפול. לטעות. אבל אז – לראות אותו קם. לא בזכותנו – בזכות עצמו. וזו הרגע שבו אתה אומר לעצמך בשקט: שלהבת עולה מאליה. ואם זה נכון על ילד – זה נכון פי כמה יותר על עם. עזרה אמיתית היא לא "שב, אנחנו נטפל בך". עזרה אמיתית היא "קום, תנסה, תיכשל – ותגדל". כי רק ככה, באמת – הנר ממשיך לדלוק גם כשאנחנו לא שם.
אז מהי באמת ברכה? ברכה היא לא מה שאתה מקבל – אלא מה שאתה נהיה. לא כמה כסף קיבלת, אלא כמה אומץ פיתחת. לא כמה קל היה לך – אלא מה בנית בזכות עצמך. ברכה אמיתית היא לא ארוחה חמה שמוגשת בלי שתצטרך לקום מהכורסה. היא רעב שמדליק אותך לזוז, לחשוב, ליצור. היא נר שמישהו הדליק לך – אבל רק עד שהאש שלך תתחיל לבעור.
וכשהשלהבת סוף סוף עולה מאליה – אתה לא רק מואר. אתה גם מאיר לאחרים.