כשאומרים לי שעלי להגיע ליעד מסוים, זה אומר שאני מוותרת על יעדים אחרים שלא הוגדרו. בחיים האמיתיים, זה קורה לא פעם ויש בזה היגיון; כשאני צריכה לייצר מכסה, זה אומר לתת מס מסוים כדי לאפשר לי להשיג את רצוני. כמו לשלם למכס כדי לשחרר סחורה.
חוק הגיוס המונח על השולחן מדבר על "יעדי גיוס". החוק יגדיר מספר מתגייסים לשנים הקרובות, החל מ-4,800 בשנה הראשונה ועד 7,000 מקסימום. החברה החרדית תצטרך לבחור את המתגייסים מתוך 108,000 מחויבי גיוס בגילאי 18-26.
דמיינו את הסיטואציה: הרב מגדיר – אתה מתגייס, ואתה לא. אירוע חברתי קשה, וודאי שלא מתיישב עם צו התורה או עם מדינת דמוקרטית מתוקנת. עוד דבר בעייתי ביותר בהגדרת יעדים הוא שאין לצבא יכולת למיין. ייתכן שהיעד יהיה מלא בחרדים בני 24-26. נשואים עם 2-4 ילדים ואולי בכלל בלי פרופיל קרבי. בעוד הצבא אומר מפורשות שהוא זקוק ללוחמים צעירים בסדיר במספרים שנעים בין 7,000-15,000. בחוק שמגדיר יעדים, מעט מדי מתגייסים חרדים יתאימו להגדרה: "לוחמים צעירים", אם בכלל.
בנוסף, החוק יאפשר לכל מי שלא ייכלל ביעד, להמשיך לחיות את חייו על חשבון המדינה, בין אם הוא לומד תורה ובין אם לאו. ואם אתה ת"ח מהציונות הדתית וחשקה נפשך בתורה, האם תוכל להיות מוגדר בין אלו שלא נכללים ביעד?!

חוק שכזה מסוכן לביטחון המדינה. לעומת זאת, "המכסות" המדוברות ומוצעות למחוקק ע"י "שותפות לשירות" וארגוני מילואים נוספים, הן מכסות עילויים. כלל אזרחי המדינה בהגיעם לגיל גיוס, מגיעים למיון ע"י הצבא. כשם שהצבא בודק מי נגן או ספורטאי מצטיין, כך הוא יבדוק מי עילוי, וישחרר את אותם מיוחסים מהשירות אחרי שבועיים טירונות (רובאי 02), הכשרה בסיסית כדי שאותם עילויים ידעו לשמור על בית המדרש בעת צרה.
עכשיו, צריך לשבת ולהגדיר מי עונה על הקריטריונים של "עילוי בתורה": מישהו שילמד כל חייו או רק עד גיל מסוים? תלמידים שלומדים לדיינות? או כל אחד שחשקה נפשו ומתחייב להתמיד? כמה שעות שבועיות ילמדו אותם המוגדרים עילויים? יולי אדלשטיין רצה להכניס בחוק שהוא הציג לחרדים שעון נוכחות בכניסה לבית המדרש, כפי שמקובל ברוב הענפים במשק. החרדים התנגדו לכך בתוקף.
לסיכום, חוק המגדיר יעדי גיוס מהווה אפליה חברתית וסכנה ביטחונית. החוק שנכתב בימים אלו צריך להגדיר מכסות גיוס: אחוז עילויים מכלל המתגייסים עם מדדים ברורים להגדרת עילוי. מיותר לציין שזו תהיה הזדמנות פז לציונות הדתית "להתחרות" על מכסות העילויים. גם בקרבנו ישנם שראוי שילמדו תורה במקום להתגייס.
