לוחות ראשונים ולוחות שניים
ד"ר אמנון אלדר
מנכ"ל רשת אמי"ת
התורה והמדרש טורחים לפרט לנו את ייחודם וחשיבותם של הלוחות הראשונים:
א. הלוחות הראשונים הם מעשה ידיו של הקב"ה והכתוב על גבם מכתב אלוהים. "והלוחות מעשה אלוהים המה והמכתב מכתב אלוהים הוא חרות על הלוחות" (שמות, לב', טז').
ב. הכתוב בהם כתוב משני עבריהם של הלוחות, ועל כן יש אותיות שעומדות בדרך נס "אמר ר' חיסדא: מ' וס' שבלוחות בנס היו עומדים" (שבת, קד' עמ. א').
ג. רש"י "משני עבריהם היו האותיות נקראות ומעשה נסים היה" (שמות, לב',טו')
ד. הקב"ה טורח רבות בכתיבה על הלוחות, עד שכאשר משה עולה לשמים לקבל את התורה, עדיין רואה הוא את הקב"ה "יושב וקושר כתרים לאותיות" (מנחות כט', עמ. ב').
הפירוט של ייחוד הלוחות הראשונים מעצים את נועזות משה בשבירת הלוחות. מעשהו זה של משה נידון על ידי חז"ל גם לחיוב וגם לשלילה, והם מציינים שמשה עשה זאת על דעת עצמו.
מכאן עולה השאלה מדוע משה בוחר לעשות צעד כל כך קשה וקיצוני. לדעתי, אין לקבל שמשה עשה זאת בגלל "וייחר אף משה", שהרי רק זמן קצר לפני כן פונה הוא אל ה' ואומר: "למה יחרה אפך בעמך", על כן יש להניח שמשה עשה צעד זה על מנת ללמד משהו את עם ישראל. ברדתו מהר סיני רואה משה שעם ישראל עובד את העגל ולמעשה מקדש משהו ארצי וסוגד למשהו נברא. עתה משה, מוריד מהשמים משהו מוחשי שהוא מעשה ידי האל ויש סבירות שישראל עלולים להידבק בדבר מוחשי זה. ה"משך חכמה" אומר: "הלוחות מכתב אלוקים הוא, וגם המה אינם קדושים בעצמם… סוף דבר אין שום ענין קדוש בעולם שיוחסה לו העבודה והכניעה, רק ה' יתברך שמו קדוש במציאותו".
משה מבקש ללמדנו שאין לקדש שום דבר בעולם עד כדי עבודה לו וכניעה לו, תוך התעלמות מערכי רוח אחרים. וכך ממשיך ה"משך חכמה" – "הענין הוא כי התורה והאמונה הם עיקרי האומה הישראלית, וכל הקדושות של ארץ ישראל וירושלים הינו פרטי וסניפי התורה ונתקדשו בקדושת התורה".
על ישראל לשעבד עצמם לתורה ולעבד את האל וקדושה החלה על העצמים נובעת מקדושת התורה. "ואל תדמו כי המשכן והמקדש המה דברים קדושים בעצמם".(דברי המשך חכמה)
על פי זה יבואר ההבדל בין לוחות ראשונים לשניים, שהרי לפי הפסוקים ניתן להבין כי לוחות שניים נכתבו על ידי משה (מחלוקת תנאים במדרש תנחומא, תשא יז' בהתבסס על הפער שבין הפסוקים בשמות לד' והנאמר בדברים י,ג-ד).
על פי דעתו של רבן יוחנן בן זכאי (וכך גם מפרש הרמב"ן) בלוחות השניים בלוחות שניים יש חלק מהשמים וחלק מהארץ, כמו האדם, ומסביר ה."המשך חכמה" "להורות כי הראשונים אשר מעשה אלוהים המה שבורים ולוחות שפסל משה המה השלמים, להראות כי אין בשום נברא שום קדושה בעצם, רק מצד שמירת ישראל התורה כפי רצון הבורא יתברך".
מאידך, ידועים דברי הרב קוק הנפלאים:
'גדולה היא תביעתנו הגופנית, גוף בריא אנחנו צריכים, התעסקנו הרבה בנפשיות, שכחנו את קדושת הגוף, זנחנו את הבריאות והגבורנה הגופנית, שכחנו שיש לנו בשר קודש, לא פחות ממה שיש לנו רוח הקודש. עזבנו את החיים המעשים, ואת התבררות החושים ואת הקשור עם המציאות הגופנית המוחשי, מפני יראה נפולה, מפני חוסר אמונה בקדושת הארץ, אמונת זה סדר זרעים, שמאמין בחי העולמים וזורע. כל תשובתנו תעלה בידינו רק אם תהיה עם כל הוד רוחניותה, גם תשובה גשמית יוצרת דם בריא, בשר בריא, גופים חטובים ואיתנים, רוח לוהט זורח על שרירים חזקים. בגבורת הבשר תאיר הנשמה הנחלשת, תחיית המתים בגויות (שמונה קבצים ג,רעג)
מי שמתעלם מן הקדושה האחוזה גם במציאות החומרית, מלמדנו הרב קוק, חי חיי גלות שהגוף חסר משמעות, והאדמה והארץ עליה הוא יושב אף היא חסרת משמעות, והיא רק ענין טכני בלבד.
אין לנו אלא להבין כי רק הכרה בקדושה הגנוזה במציאות הממשית – התורה העם והארץ, לצד ההבנה העמוקה כי כל אלו מאבדים חלק ניכר ממשמעותם בהעדר חתירה רוחנית לקדושת הרוח, והליכה בדרך ד', תביא לישועתנו וגאולתנו.