בריאת העולם ומעשה בראשית, המתוארים בפרשה, אפופים מיסתורין. רבים תהו :מדוע הובא תיאור הבריאה בספר הדן בחוקים ומשפטים , וכיצד יש ללמוד את מעשה בראשית ?
בתיאור מעשה הבריאה על ידי מי שאמר והיה העולם ,בפתיח לספר החוקים, ביקש הקב"ה לשלוח מסר : לבעל הבירה יש זכות, לדרוש מברואיו להתנהג על פי חוקיו ומשפטיו, המתוארים באריכות בספר התורה .את החוקים האלה יש ללמוד ולאורם יש לנהוג.
תיאור מעשה בראשית בתורה ,לא נועד ללימוד מדעים מדויקים. הוא לא נועד לאשש תיאוריות מדעיות הדנות בהווצרות העולם (כדוגמת "המפץ הגדול" ) וחוקי טבע אחרים. מיעוט הפסוקים הדנים בבריאת העולם , מאמתים הנחה זאת. את חוקי הטבע שהקב"ה קבע בעולמו, יש ללמוד ממקורות אחרים.
הפסוק המסיים את מעשה הבריאה: "ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים, לעשות" (שם,ב',ג'), מדגיש את הצורך בלימוד מעשה בראשית . מכאן ניתן ללמוד שלאחר גמר הבריאה , אנחנו מצווים להמשיך לעשות. את הפוטנציאל שהקב"ה הכניס ביקום, עלינו לנצל כדי להמשיך ולפתח מוצרים לטובת האנושות ולרווחתו . עלינו להעמיק ולחקור במעשי הבריאה ובחוקים שעליהם הקב"ה ביסס את מעשיו. כיצד יש לעשות זאת?
"בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך" ( משלי ,ג',ו') . נאמר כאן בכל דרכיך , ולא נאמר בכל דרכיו. שלמה המלך רומז , כיצד עלינו לחקור את דרכי ה' ביקום. מותר לנו לפתח כללים מדעיים בפיזיקה, באסטרונומיה, בכימיה וכ"ו, כדי להבין את החוקיות שבורא העולם קבע בטבע. הקב"ה מבטיח, שאם נטעה בהבנת החוקים , הוא יישר אורחותיך, ונגיע בסופו של דבר להבנת חוקיו בדרכים שלנו. הנחות מוטעות על מבנהו השטוח של הארץ ותנועת השמש סביבו, יושרו בתקופת קופרניקוס וגלילאי, ואומתו ככל שכלי המחקר השתכללו. היום איש אינו מטיל ספק במבנהו הכדורי של הארץ, ותנועותיו סביב צירו וסביב השמש.
גם ההנחה המוטעית שהעולם מורכב מארבעה יסודות בלבד, יושרה בתקופת מנדלייב, שקבע את הטבלה המחזורית של 92 היסודות הטבעיים , מהם מורכבים כל החומרים בעולם.
בורא העולם דואג ליישר את אורחותינו בכל תחומי המדע , גם אם לפעמים הנחותינו מוטעות, ובלבד שנעשה זאת בכל דרכינו, להבנת צפונות מעשיו בבריאה.לעולם לא נוכל לעשות זאת, מתוך ניסיון לחדור לסודות דרכיו האלוקיות.
הרמב"ם פותח את חיבורו הגדול "משנה תורה", בדרישה לדעת את ה' ואת דרכי הנהגתו בטבע: "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא ,וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו"(יסודי התורה,א',א')."וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר:"אנכי ה' אלוקיך"(שם,א',ו') בפתיחה למורה נבוכים (לפי התרגום של הרב קאפח) סובר הרמב"ם: " ולא יושג אותו מדע אלוקי אלא לאחר מדעי הטבע , כי מדע הטבע תוחם את המדע האלוקי וקודם לו בזמן הלימוד" . האנושות בנתה את הכלים בצורת כללים במדעי הטבע , בעזרתם ניתן להבין את המדע האלוקי. הרמב"ם הרבה להשתמש בכלי המדע מתקופתו .הספר הראשון מתוך ארבעה עשר הספרים במשנה תורה נקרא ספר המדע . השלב הראשון בלימוד מצוות ה' הוא ידיעת ה' והנהגתו בעולמו בעזרת כלי מדע אנושיים.
גם רבנו בחיי בספרו "חובות הלבבות" (שער הייחוד ,ג') כותב: "כל מי שיכול לחקור על הענין הזה והדומה לו מן הענינים המושכלים בדרך הסברה השכלית, חייב לחקור עליו כפי השגתו וכח הכרתו. וכבר חייבתנו התורה בזה: "וידעת היום והשבות אל לבבך"(דברים ד').
האנושות ממשיכה לפתח כלים מדעיים משוכללים . בעזרתם ניתן להבין לעומק את חוקי האלוקים בבריאה, בבחינת :" בכל דרכך דעהו". ההיסטוריה המדעית מוכיחה שהקב"ה מקיים את חלקו בעסקה: תיאוריה מדעית נפסדת, מפנה מקומה לתיאוריה מאמתת :" והוא יישר אורחותיך".
תשס"ט