,
מנהיגות זה דוגמא אישית
רו"ח ליאור עומסי –סמנכ"ל כספים רשת אמי"ת
בפתח הפרשה שואל הרמב"ן שאלה הנשאלת גם על ידי מפרשים רבים:
מדוע הפרשה פותחת בציווי לאברהם לעזוב את מולדתו, מבלי לספר לנו תחילה על אברהם?
במה זכה אברהם שה' נגלה אליו בציווי "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" (יב':12) ?
לכאורה , היה מקום לספר לקוראים על הקשרים בין ה' לבין אברהם ולהציג את פועלו , כך שלא נתמה על הפניה של ה' אליו דווקא.
כלל נקוט בפרשנות המקראית: במקרים רבים בהם המקראות קצרים, בבחינת מכסים טפח –באים המדרשים ומגלים טפחיים .
המדרשים הרבים רואים צורך להשלים פרטים חשובים בסיפור, כדי שתתיישב דעתו של הקורא. גם בפרשה זו, מדרשים רבים מספרים את סיפורו של אברהם, על רקע בית גידולו.
הרמב"ם (ספר המורה חלק ג' ,פרק כט'),מביא באריכות את מאבקיו הרבים עם עובדי האלילים בעלי אמונת הצ'אבה, בעיקר מסופר על הסבל הגדול שסבל על דבקותו באמונתו באל אחד.
אברהם על פי המדרשים משול לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (טירה) אחת דולקת, אמר האומנם אפשר ובירה כזו תהיה מוארת בלי מנהיג? בעודו מהרהר בינו לבינו הציץ עליו בעל הבירה ואמר לו: " אני הוא בעל העולם". לפי מדרש זה ורבים אחרים, אברהם אינו אנונימי כי אם מוכר ומפורסם בשל יכולתו לגלות את ה', בתקופה שבה האנושות הצעירה הייתה שקועה עמוק בעבודת אלילים, אנושות אשר שכחה מהר מדי, מי ברא את העולם ומי אדון לו. התופעה של אדם יחיד, העובר ממקום למקום ומנסה למכור את הרעיון שיש אדון לעולם והוא בראו ומנהיגו, היא תופעה יוצאת דופן. בעידן שבו כל האנושות נמצאת מהעבר האחד , אברהם נמצא מהעבר השני.
אחר שלמדנו מהמדרשים על גדולתו של אברהם נשאל ביתר תוקף מדוע העלימה התורה צד זה באשיותו והציגה אותו כאנונימי?
על שאלה זו משיב הרמב"ן: " אבל לא תרצה להאריך בדעות עובדי עבודה זרה ולפרש העניין שהיה בינו ובין הכשדים באמונה, כאשר קיצרה בעניין דור אנוש וסברתם בעבודה זרה שחדשו".
יפה מעירה נחמה ליבוביץ " ולא תנוח הנפש בתשובה זו" . על אף תשובתו של הרמב"ן, יכלה התורה להראות את גדולתו של אברהם מבלי להאריך בדעותיהם של עובדי אלילים.
אור החיים הקדוש משיב על שאלה זו בשתי תשובות.
בתשובתו השנייה הוא מציין שהתורה נוקטת במשנה זהירות , לאחר שעשרה דורות קילקלו הופיע אברהם בזירה. רצה הקב"ה לבחון את לבבו אם ראוי הוא להתגלות אלוקית יותר מקודמיו, לפיכך אין מקום לספר בשבחו לפני שהוא מתנסה ועומד בנסיונות.
דרך הניסיונות שמתנסה אברהם נחשף הקורא לאשיותו המתעלה ומתגדלת מניסיון לניסיון.
מצד העלילה שבסיפור יש עניין גדול לקורא לעקוב אחרי הדמות כשהיא נחשפת מפרק לפרק במלוא גודלה ועניינה.
"אברהם שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתכונתו הנכונה, וידע שיש אלוקים אחד, והוא מנהיג הגלגל , והוא ברא הכול, ואין בכל הנמצא אלוקים אחד ממנו" (הרמב"ם, ספר המורה ) , ראוי להיותו בחיר האל, ולהיות המצפן והמגדלור של הדור כולו.
התכונות האישיותיות של אברהם-חיפוש הצדק והאמת ,הנהגה ביושר ובלי קומבינות ,היא אשר הכשירה אותו להיות נבחר ומנהיג ,עלינו כולנו ללמוד ממוסר זה לבחור דרך מנהיגותית המבוססת על טוהר מידות ועל אמת צרופה ,והאמת והשלום אהבו .
תשס"ט